selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 21:16

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Inget ljud från LK1
PostPosted: Sat Feb 04, 2006 18:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej forummedlemmar, jag har precis inhandlat en LK1 som jag hade tänkt mig skulle fungera som phonosteg för min MM pickup. Mitt problem är att jag inte lyckas sätta upp den. Jag får inget alls ljud ur den. Jag har kopplat den med en XLR 5polig till en av input/output ut till 4 olikfärgade RCA honor i andra ändan med färgerna röd, svart, vit och gul. Jag försöker sedan ansluta en vanlig analog RCA till två av dessa till en ingång på min förstärkare. Samtidigt är skivspelaren kopplad till MM och jord på LK1. Men som sagt inget ljud, helt tyst är det. Vad gör jag för fel. Det kanske ska kopplas annorlunda ??

Jag blir väldigt glad för svar på detta problem.

mvh / Ronny

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 04, 2006 19:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har du satt LK1an att spela in från MM till att börja med sedan skall signalen ut vara på ett par av de två paren du har på utgången. alltså troligen vit gul men e det inte det så borde det vara svart röd.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 04, 2006 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att koppla in skivspelaren på MM-ingången borde man inte kunna misslyckas med så jag förklarar istället stiften på TP1 och TP2. :oops:

Stift 1 = Left, input
Stift 2 = Right, input
Stift 3 = 0 (Jord)
Stift 4 = Right, output
Stift 5 = Left, output

Mät din fempoliga XLR-sladd för att kontrollera att den är rätt. Koppla sedan in både höger och vänster phonoplugg från ex. TP1 på en linjeingång (CD, AUX, TUNER) i din förstärkare. Kontrollera att du valt record MM på LK1.

hepcat
, jag visste att du skulle vara snabb på svara när det kommer till LK1.
:wink:

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 04, 2006 20:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej Roland och adm Jag har kopplat mina kablar precis som föreslagits men inget ljud. Sedan är jag lite osäker på hur jag ställer in rec på Lk 1 an. Ska den röda lampan lysa på MM och den gröna lampan lysa på TP1. Om detta inte fungerar kan man använda en 3 polig kabel med 2 rca kontakter och hur ställer man då förförstärkarens knappar ??

Ursäkta att det blir så här, jag är inte alls van vid att ställa in Linns delar.

mvh / Ronny

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 04, 2006 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

rynnox wrote:
Ska den röda lampan lysa på MM
Ja det borde vara så. Röd lampa indikerar record. För att välja rätt ska du först trycka på REC följt av MM
rynnox wrote:
...och den gröna lampan lysa på TP1.
Grön lampa ska inte ha någon betydelse var den lyser i ditt fall.
rynnox wrote:
kan man använda en 3 polig kabel med 2 rca kontakter
Om jag försår dig rätt så vill du prova Output1 eller Output2 med en trepolig sladd. Nej, det går inte.

Kontrollera så att du inte ha MUTE aktiverat. Det "borde" inte påverka Record, men man vet aldrig med LK1. :twisted: :D 8)

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 04, 2006 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack Roland !! Allt fixat och funkar väldigt bra.

Förresten tror du jag vågar låta LK1 stå på hela tiden eller tror du den drar mycket ström.

Tack för fin support.

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 04, 2006 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

LK1 drar aldrig mer är 40 watt. Du använder dessutom ingen linjeingång och har inte heller kopplat den till slutsteg vilket får mig att tro att din drar mindre än 20 watt. Vi kan jämföra med Linn Kolektor som också är ett försteg, Kolektor drar bara 8 watt vilket innebär en kostnad på ca 70:- /per år förutsatt att man belastar den fullt under alla 8760 timmar under året. :)

Kul att du fick fart på musiken. Image

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 04, 2006 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min LK1a med dirak drar alltid 30W och det drar stadigt i alla lägen. Ingen fara att låta den stå på.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 05, 2006 12:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack Roland och hepcat !! Jag har fått svar på de frågor som varit aktuella för mig nu. Hoppas få återkomma om jag stöter på fler frågor.

mvh Ronny

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00