selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Wed Feb 01, 2006 22:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej på er,

Jag är ny på forumet dock inte i Linns värld. Har under årens lopp från mitten av 80-talet då min första LP 12:a inköptes provat främst Linn och Naim. Även om min anläggning idag består av Naim förutom 12:an. Jag har varit helt nöjd med min anläggning och mest köpt skivor. Nu till saken. Jag var inne i en Linn affär av en tillfällighet och började lyssna på Katan (Unidisk SC samt ett chakra slutsteg). Jag satt rätt länge och det lät fantastiskt bra och har inte riktigt kunna släppa detta. Det känns som att min anläggning behöver förnyas. Utvecklingen har gått framåt. Minska antalet lådor vore inte heller fel och kom att tänka på Movien - som med några fler högtalare även blir hembio.

Jag har inte hört den kombinationen och har förstått att Katan är lite svårdrivna. Är det någon som vet? Eller har andra tips och råd.

Mvh Roger

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 01, 2006 23:09 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag kör Classik Movie Di + Katan och det funkar alldeles utmärkt. Har bara Classik Musik att jämföra med och det är rejält mycket bättre. Dessutom så ger ju CMDi:n hemmabiofunktionalitet. Unidisk SC och Chakra spelar dock i en annan division.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 02, 2006 00:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roger - berätta vilka Naim grejjer du har så är det lättare att diskutera rätt nivå på Linn

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 02, 2006 20:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej igen,

Jag inser att en Unidisk SC och chakra är kompenta men samtidigt så kostar dom rätt mycket. Det är dock glädjande för Katan att de matchar sådan elektronik. Lite grann som gamla Kan, ju bättre före ju bättre lät det.

Min anläggning börjar väl bli lite till åren kommen; Naim CDI/Nac 72/Hicap/Nap250/SBL.
Lp 12:an/Cirkus/Trampolin/Ekos1/Lingo1/K 18(behov av byte, adikt kanske?).

Jag har även provat lite med hemmabio med Naim AV1 eller Yamaha DSP-D800 processor samt Linn Unik som bakhögtalare. Movien skulle ju bara bli en låda rätt prisvärt men frågan är hur bra blir det.

/Roger

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 02, 2006 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej Roger,
Jag har aldrig haft chansen att prova, men jag tror nog att SBL är en bättre högtalare än Katan. För ca 10 år sedan provlyssnade jag ett system liknande ditt fast med ett par Monitor Audio högtalare och några dagar senare med SBL. Jag gillade båda, men skulle nog valt MA. Så om du funderar på högtalarbyte så kanske även MA bör finnas med på en short list.

Om jag vore som du skulle jag dock istället satsa på några av de beg alternativ som finns bland naim nu till riktigt bra priser. Tex en CDX och/eller en NAC 82 (Hi-cap:en har du ju redan). Det skulle nog bli en rejälförbättring till en rätt rimlig penning.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 02, 2006 22:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du har ett kanonbra system!
Naim för/slutsteg/högt är riktigt bra grejjer med bra synergieffekt så uppgradera källorna CD/Lp12an.
Jag skulle först satsa på en Lingo2/Adikt, gör underverk för musiken, o sen skaffa en bättre Naim CD.
Håller med Ulf, finns beggade bra Naim CD.
Fast på förstegssidan hade jag hoppat över 82'an o gått direkt på 52 då det är ett verkligen bra försteg!
Har haft 52/250 o det var grymt kul.

En Movie kommer att bli en nerköp, du ska minst gå på SC/chakra om du ska byta till Linn. O en SC har inte phonosteg :? till din 12'a.
Passar Huddik i en SC?

Du står lite vid ett vägval - Naim eller Linn. Då du redan har så pass bra naimgrejjer så byte till Linn kommer att kosta - dema bägge märkena - besök Anders/Tonläget göteborg.

Får man fråga VAD det var du gilllade på CS/chakra/Katan o senare saknade på din Naimrigg?

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 02, 2006 23:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det är inte så lätt att svara på alltid. Det var länge sedan som jag köpte nåt nytt och är väl lite allmänt sugen. Mitt nuvarande system är naturligtvis bra och naim har ett driv och en tajming i musiken som är svårslaget. Det är medryckande och stampa takten är bara förnamnet. Det jag upplevde med SC/Chakra/Katan var hög detaljrikedom, lätt att följa med i musiken men även enskilda instrument, tight bas och tryck trots liten låda och så är den snygg också. Linns tidigare diskanter har jag tyckt varit lite vassa och har inte kunnat lyssna någon längre tid på dem men Katan var bara musikalisk. Sedan är jag väl lite nostalgisk för mitt första system var LP 12, Nait och ett par Kan mk1. Kan höll länge på sin tid och Katan verkar ha samma kapacitet men på en högre nivå. Tyvärr växer inte bra naimhandlare på träd och det är långt till Göteborg eftersom jag bor i norr så det är svårt att lyssna sig fram. Finns något begagnat linnalternativ att rekommendera?

/Roger

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 03, 2006 09:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror de flesta av oss "gamlingar" har haft något i stil med vad du beskriver LP12, Nait och Kan. Det var ju det som gällde på den tiden.

Jag hade dock chansen att lyssna rätt mycket för ca 2 år sedan på just en sådan uppsättning och ska jag vara ärlig blev jag nog lite besviken. Visst var det fortfarande en rolig och bra uppsätning, men minnet hade nog också spelat mig ett spratt, jag kom helt enkelt ihåg det som bättre än vad det egentligen var och utvecklingen har trots allt gått framåt.

Det system du har är ju väldigt bra, särskilt i slutet av kedjan. Om du skaffar bättre prylar i början på kedjan så får du ju ett supersystem. Om du vill satsa på en Nac82 och en bättre källa (tex CDS2?) eller ett bättre NAC52 och en lite enklare källa (CDX?) så kommer det att bli suveränt. Har du budget till både källa och försteg så är det ju klart det bästa. CDI är ju en fin spelare men den har ju varit med ganska länge och den är nog den delen som du skulle få ut mest av att gradera upp.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 03, 2006 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn har ju annonserat att dom släpper några nya grejer i slutet av februari (se separat tråd), jag skulle nog vänta tills dess med att köpa något. Det kan ju komma något spännande...

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 03, 2006 11:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Linn har ju annonserat att dom släpper några nya grejer i slutet av februari (se separat tråd), jag skulle nog vänta tills dess med att köpa något. Det kan ju komma något spännande...

/Henrik
Bra råd!
Dock vet vi ju inte när Linn kan leverera.
Linn har ju får vana att presentera nya prylar på mässor som sedan släpps låååång tid efteråt.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 03, 2006 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fast det faktum att de redan slutat ta emot order på de utgående produkterna tyder onekligen på att nya produkter kommer relativt snart. Något annat vore ju ekonomiskt vansinne av Linn.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 03, 2006 21:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
henriklh wrote:

/Henrik
Bra råd!
Dock vet vi ju inte när Linn kan leverera.
Linn har ju får vana att presentera nya prylar på mässor som sedan släpps låååång tid efteråt.

...inte när det gäller Akurate och Classik Movie 2005 dock. Akurate kom
helt oannonserat, många handlare fick reda på det genom kunder!

Movie 2005 och HDMi-uppgraderingen av SC lanserades med några veckors varsel i höst.

/M

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 04, 2006 09:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rätt, Linn har ju släppt mycket oannonserat.
Vad jag sa var att de prylar som visas på mässor har tyvärr oftast inte varit tillgängliga direkt.

Att ha ett glapp i sortimentet som de nu har kan ju inte vara planerat.
Är ju uppenbart så att Linn hade släppt ersättarna till LK-lådorna om dom kunnat.
Varför vänta till en mässa o förlora intäkter under tiden?

Antagligen har stoppet av LK-lådor varit planerat, men ersättarna blivit fördröjda.
Av alla rykten att döma så kommer det rätt säkert en spelare. Om den kan spela CD/DVD eller bara CD får vi se.
Sedan har det rykts om en ny CD12 (eller DVD12) en längre tid.
Kan man rent av hoppas att de släpper budgetvarianaten först...medans de filar vidare på topmodellen?
Otroligt spännande!

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 04, 2006 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Egentligen kanske det inte spelar så stor roll för Linn att man dragit tillbaka Lk lådorna utan att erbjuda något nytt. Vissa produkter, eller i alla fall Ikemi måste ju ha varit riktiga hyllvärmare sedan SC kom. Frågan är om de sålt några överhuvudtaget.

Jag kan dock tänka mig att dröjsmålet kan bero på att denna gången vill Linn förmodligen testa sina produkter ordentligt. Att släppa en (till) produkt med mjukvaruproblem vore nog inte så lyckat. Jag tycker att det ska bli oerhört spännande att se vad man kommer upp med. Hela deras budgetlinje har ju bytts ut och man får ju hoppas att det inte bara är några småjusteringar och nya lådor (som di). De flesta av Lk lådorna har ju varit med ett bra tag och under tiden har Linn släppt massor av kul prylar så det kommer säkert något suveränt. Lite konstigt att inga rykten har sipprat ut via internet.

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 04, 2006 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det har visktats i mitt öra om men ny ren cd-spelare med sjukt hög prestanda (typ bättre är 2.1) prissatt som en Ikemi. Nya slutsteg billigare än Chakra och ett nytt försteg i klass med Exotik men med MM - steg.

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00