ogcnisse wrote:
En annan intressant fråga är hur man på bästa sätt demar en bioanläggning på bättre eller sämre filmljud.
På röster!
Hur väl förmedlas känslor, stämning och humör via rösten? Blunda gärna, och låtsas att du deltar i en dialog. På vilken apparat känns det mest naturligt?
När jag fick hem 2.1an var det här det som slog mig mest vid jämförelse mot min gamla Pioneer-dvd. Jag såg en hel del film på Pioneer-spelaren, men lyssnade nästan aldrig på musik, så det var på film jag märkte störst skillnad. Röster får en närvaro som är mycket realistisk (om skådisen är bra)! Röster skapar samma känslor som de gör i verkligheten - när man hör någon som är väldigt ledsen blir man ledsen själv, skämt funkar bättre osv.
Även filmmusiken kom upp från "dimman" med Unidisken. Det hördes tydligare hur musiken samspelade med handling och dialog. Kort sagt, man blir otroligt mycket mer berörd av filmen utan att sitta och analysera saker. Trots liten TV blir jag indragen i filmen som på bio, och när filmen är slut får man den där kusliga känslan av att inte veta om man är kvar i filmen eller om man är tillbaka i verkligheten.
Det är tunedem, om något!
/ jajo