selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:28

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 16:56 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Så har man provat ett par Katan i hemmamiljö och då "poppat" med Kan-högtalare sedan de kom ut så hade man vissa förväntningar om en modärn eftertädare..tyvärr var mötet med Katan ganska tudelat. mycket bra detaljrikedom i mellan och diskant, men basen var både "bumlig" och oföljsam. Till sist så stoppade jag in ett par ullsockar i tratten och det hjälpte upp situationen något. Vid lite mer belastning från movien och några spår från madonna så var saken ganska klar :cry: En del av det magra resultatet skulel kunna åtgärdas med lite "tuning" men troligtvis inte tillräckligt. Under testen användes t ex kan-stativen.

cpt G

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 17:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men lade du ner lite kärlek på att ställa burkarna bra?

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 17:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Slapp, bumlig och oföljsam i jämförelse med Kan med samma förstärkning låter som att något är allvarligt fel i setupen av Katan. Jag hade möjligtvis kunnat förstå det om du demade med olika steg och Kan hade starkare slutsteg, men om det var på samma system låter det mycket märkligt!

Sen hävdar jag att Katan behöver mer kraft än vad en Classik Movie kan leverera för att blomma ut, men det ska absolut låta bättre än Kan redan på en Movie.

Lite är kanske smaksak, men slapp, bumlig och oföljsam...

Saker att testa:

- Katanstativ
- Tuna in högtalarna med kärlek (som monkeydevil säger)
- Testa gärna med ett starkare slutsteg inkopplat
- Efterdra elementen om det inte är gjort

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 17:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

lite för liten stärkare de som är i Movien till Katan som är en ganska tungdriven högtalare, minst dubbla LK140 behövs.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 18:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kan nog säga att jag känner igen lite av det du säger. Efter att ha bytt från Tukan till Katan var allt bättre utom att just basen kändes mindre "rapp". Detta var passivt med LK85. Efter att ha aktiverat kändes det helt rätt igen, men ett fetare steg har jag också märkt fungerar bra för att få fart på Katan.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 20:24 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

..ja, det ska väl erkännas att kärleken inte kom i första rummet vid monteringen, men så kan det bli ibland. Har även insikt i att en Movie inte är detsamma som att ansluta katan aktivt till dubbla slutsteg..som orkar hålla ordning på elementen. Ett par slarvigt monterade Kannar jämfört med dito katan kanske inte gör så stor skillnad som i det här fallet. Jag ska låna hem ett par stativ och ge högtalarna lite mer kärlek...och lite mer Madonna :P

När jag nu har en Movie så blir det aldrig aktivt..med denna setup:en..och finns det då något alternativ till katan..vid sidan av Ninka :?: Nya diskanter i Kannarna och en Sizmik?

Cpt G

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 10, 2006 18:58 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

..Har nu testat mig fram lite med monteringen och kan väl erkänna att det fanns lite mer att hämta. Verdis Requiem fick vara referens denna gång och pukorna kändes riktigt bra. Hur får man ut det sista..?? Högtalarna har små gummifötter och jag testade detta på mina kannar och tyckte att de blev bättre och då lämfört med spikes- trots renlärigas förundran. Tänkte annars flytta spikes på mina kan-stativ tills vidare..om nu Katanen kan leverera med denna montering. Annars så ordnar jag en stum platta att lägga emellan nuvarande spikes och gummifötter. :idea:
Cpt G

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00