selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Jan 04, 2006 16:32 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ja, rubriken kanske tarvar en förklaring. Funderar på att komplettera min Classik Movie med ett par surroundhögtalare..dvs mina gamla Kan1.or som ev ska ge plats för ett par Katan :D . Ok, det finns säkert andra alternativ, men om jag övergår till lyssningsplatsen så är grundpositionen från en soffa vid en långvägg. Har sluttande tak till fronthögtalarna (3.5 m ned till 2.5 m över en längd på ca 4.5 m). Är det tänkbart att man helt enkelt hänger upp högtalaren nära taket med en riktning snett ned mot golvet. Avståndet till högtalarna blir nog ganska symetriskt med denna placering. :idea: Min hypotes bygger på att högtalarens egentyngd är tillräcklig för att motverka högtalarkonens svängande massa. Med en pianotråd/ liknande så bortförs marginell effekt (liten kontaktarea). Är det någon som har testat en liknande installation??? :?:

Hälsn Cpt G

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 04, 2006 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja. Låter tyvärr uselt.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 04, 2006 16:40 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ok, vad finns det för alternativ? Har en bokhylla på mindre än 1 m barbord om soffan och en fåtölj på motsatt sida. Cpt G

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 04, 2006 18:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn Brakit vägg/takfästen...finns inte något bättre. Det
gör inte något att avståndet blir långt, snarare tvätrom.

/M

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 08, 2006 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bättre/sämre i all ära, men gäller det bara surroundhögtalare så kan "sämre" eller rentav "uselt" vara rätt OK. Placering är viktigt för surroundhögtalare, men i princip inte ljudkvalité, så om du kan vinna en bättre placering på en sämre montering, kör hårt.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 08, 2006 14:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag läste lite slarvigt och missade att det "bara" handlade om surround. Daniel har en klar poäng; kör på vajermetoden om det är en smidig lösning som medger bra placering. Låter inte som att du har så många andra alternativ...

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 08, 2006 14:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Placeringen av bakhögtalarna är viktig. Både var de placeras och hur de placeras...

Använd tunedem när du ska välja position (koppla in bakhögtalarna på höger/vänster front-utgång och gör likadant som vid intrimning av frontarna och centern). Givetvis kan det finnas vissa praktiska begränsningar gällande placeringen, men gör det bästa av situtaionen...

Dock så SKA även bakhögtalarna sitta fast ordentligt! På vägg/takfäste eller ett par rejäla stativ i andra hand.

/L

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 08, 2006 15:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
koppla in bakhögtalarna på höger/vänster front-utgång och gör likadant som vid intrimning av frontarna och centern
Coolt!

Läste du min artikelserie i Hemmabio eller var fick du denna idé ifrån?

Jag har testat och förespråkat denna metod ett bra tag men mest fått mothugg i hemmabiokretsar. Även bland dem som förstår begreppet "intrimning" och Tune Dem. Men den fungerar, framför allt om man i slutänden kan placera sin lyssningsposition var man vill i rummet (och inte måste ha den mot bakväggen). Annars kan det i vissa fall hända att den bäst ljudande placeringen av surrounderna hamnar väl nära öronen.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 00:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tycker själv att detta är den enkla och självklara metoden, om du gör det med L C R-högtalarna fram, så varför skulle du göra nåt annat med bakhögtalarna?

Då är vi i a f två stycken med i korståget nu. =)

/M

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 01:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja det är ju trevligt att vi är två. :) Jag håller dock med Daniel om att surroundkanalerna främst inte får störa lyssnaren rent placeringsmässigt, då blir de distraherande istället för att skapa rumsliga illusioner.

Tycker att just surroundkanalerna både är svårast att få till och minst viktiga för den totala upplevelsen, så ibland får man kompromissa med möbleringen och godta att de inte presterar rent kvalitetsmässigt.

Jag talar nu om 5/6/7.1-system för filmljud, multikanalsåtergivning av musik är annorlunda. Där spelar ljudkvaliteten större roll och man har mer att vinna på en musikaliskt optimerad placering. Men ärligt talat har jag aldrig blivit speciellt imponerad av musik i multikanal. Känns ofta som ökad kvantitet på bekostnad av kvaliteten. Verkar inte som att producenterna av musiken vet riktigt hur de ska hantera alla kanaler...

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 19:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tre! :D

Jag gör precis som Magnus, trimmar in bakhögtalarna med CD eller LP som källa och frontkanalerna. Stora skillnader! Jag har separat Hemmabio och Hifi så jag spelar bara film på mina bakhögtalare. Ändå tycker jag att placering är viktigt för prestanda! Anpassa hellre sittpositionen än försämra ljudet är mitt tips. Få fru/sambo att hålla i högtalarna för att trimma in position i det fria. Ta gärna en i taget. Position är kanske ännu viktigare än fast montering. (???) Även om jag lyckades åstadkomma både och hemma! Själv har jag inte fått idén från någon utan tyckte bara att det verkade vara enklaste sättet.

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00