selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:21

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 22, 2005 22:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det låter ju faktiskt inte så svårt om man bara tar det lugnt och metodiskt. Vilka är fallgroparna förutom att rummet kan ställa till bekymmer?

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 22, 2005 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Antar att musik med tydlig basgång är bra att tune dema med.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 22, 2005 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Nån kommer kanske invända på att en Sizmik ofta bara spelar under 50Hz och att det blir omöjligt att höra musiken vid sådan återgivning. Till er kan jag bara säga: testa först! Hur utomjordiskt det än låter har jag diggat igenom en halv skiva bara med subbasen inkopplad.

/ jajo
Jättebra tips, men jag kan bara inte låta bli att kommentera det där sista, det beror ju på att Sizmiken har så utomjordiskt uselt lågpassfilter. Hade det suttit ett riktigt filter i den hade du klarat max två låtar :)

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 24, 2005 12:45 
Site Admin
Site Admin

daniel.n wrote:
Jättebra tips, men jag kan bara inte låta bli att kommentera det där sista, det beror ju på att Sizmiken har så utomjordiskt uselt lågpassfilter. Hade det suttit ett riktigt filter i den hade du klarat max två låtar :)
:lol:

Men hur kommer det sig att de har så dåliga lågpassfilter? Borde inte prestandan höjas enkelt och billigt med ett mer fungerande filter, kan knappast vara den dyraste delen av en sub? Även om du kanske inte vet så finns förmodligen åsikter... 8)

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 24, 2005 13:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Finns ju alltid åsikter fram och tillbaks .. vissa tillverkare delar ju mot diskant med första ordningens 6dB/oktav-filter och hävdar att det är bra, andra (som Linn) delar brantare (ofta 12dB/oktav tror jag). Ytterligare andra kan dela ända upp till 6:e ordningen akustiskt. Finns goda skäl till alla varianter.

När det gäller just mot sub är det samma lika, går argumentera hårt för en massa olika varianter. Det jag tycker är dåligt med en 12dB-lösning som på sizmik är två saker:
Den spelar saker som inte subbar ska spela, vilket som sidoeffekt gör att du får minskad placeringsfrihet, den MÅSTE i princip stå nånstans mellan frontarna eller väldigt nära dom för att inte låta skit. Nu står ju säkert frontarna bra till och det funkar säkert bra för det mesta, men det är ju inte säkert att där frontarna trivs och >50Hz (eller var man nu väljer att dela) återges bäst ifrån samma ställe där <50Hz återges bäst. Du måste även vrida ner volymen på den väldigt mycket eftersom den annars kommer störa dina frontars återgivning.

Med större branthet hade placeringsfriheten och volymfriheten varit större. Dom borde ha haft ställbar branthet, imho. Handlar ju om delar för tretti spänn eller så.

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00