selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Lingo, ? Lingo 2
PostPosted: Wed Dec 21, 2005 15:27 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag ställde en fråga om skillnaden om Lingo och Lingo 2, det var överraskande ett fåtal som hörde av sig, ska jag tolka det som om innehavare av Lingo 2 inte tycker att det är värt pengarna för uppgradering.

Tänker besöka ToT i Luleå, för en jämförelse dem emellan.

En fråga till vad var det ni fick för er Lingo vid inbyte? 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

Post subject: Re: Lingo, ? Lingo 2
PostPosted: Wed Dec 21, 2005 15:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

naim135 wrote:
Så bra. Då vet du snart vad DU tycker, och då spelar det liksom ingen roll vad vi eventuellt tycker.. ;)

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 21, 2005 16:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tveksamt om ToT kan dema en tolva längre. Jag såg ingen värdig i butiken, bara ett par på beg-hyllan så det är bäst du tar med din egen.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 21, 2005 17:37 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Enligt mina öron var det ungefär lika stor skillnad mellan lingo och lingo2 som mellan valhalla och lingo.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 21, 2005 17:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jewa wrote:
Enligt mina öron var det ungefär lika stor skillnad mellan lingo och lingo2 som mellan valhalla och lingo.
Samma här. 2an är ju grymt mycket bättre fast jag har kvar Valhalla.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 21, 2005 19:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jqag tycker nog inte att 2:an är "grymt mycket bättre". Det beror förstås på vad man har för perspektiv på tillvaron :-)
Jag har för mig att jag betalade lite drygt 5 tusen emellan 1:an och 2:an, men jag kan ha fel. Gjorde en massa andra jobb samtidigt på spelaren (nya tonarmslager, ny pickup och lite annat smått och gott).

Visst hörde jag skillnad även om det inte var fråga om någon blindtest. Och visst är skillnaden sådan att den behövs om man har ett perfekt system i övrigt. Det jag i huvudsak noterade var lite mer ordning i basen. På en gammal Beatles-platta var det enklare att följa Sir Johns basspel. Jag gissar att en på gammal Zappa-skiva är skillnaden ännu större :-)

Men hade jag inte jämfört så hade jag nog varit nöjd med 1:an ändå. Och även om man hyllar principen "skit in - skit ut" så ska inte den tesen drivas in absurdum. Ser man kostnaden på en uppgradering måste man väga in om samma slantar gör större nytta någon annanstans. Framför allt om mängden pengar är en begränsning.

/ B

Post subject: Re: Lingo, ? Lingo 2
PostPosted: Thu Dec 22, 2005 02:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

naim135 wrote:
Jag ställde en fråga om skillnaden om Lingo och Lingo 2, det var överraskande ett fåtal som hörde av sig, ska jag tolka det som om innehavare av Lingo 2 inte tycker att det är värt pengarna för uppgradering.

En fråga till vad var det ni fick för er Lingo vid inbyte? 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
Jo, det var en prisvärd uppgradering. För samma summa pengar kunde jag:
1) Byta Lingo till Lingo 2 och köpa en Adikt.
2) Köpa en Klyde
Jag valde det första och det är solklart bättre. Jag hade nämligen en Klyde innan så jag vet.
Fast suget efter MC har ju kommit tillbaka... 8)

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 22, 2005 10:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

[/quote]2an är ju grymt mycket bättre.[/quote]

Kan någon förklara hur det kan komma sig??!

Vad jag förstår så är en Lingos uppgift (förutom att få skivtariken att snurra överhuvudtaget...) att styra så skivtallriken snurrar med exakt och konstant hastighet. Kan det bli mer konstant än med en Lingo 1 eller svajar den?

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 22, 2005 18:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fuffe wrote:
2an är ju grymt mycket bättre.[/quote]

Kan någon förklara hur det kan komma sig??!

Vad jag förstår så är en Lingos uppgift (förutom att få skivtariken att snurra överhuvudtaget...) att styra så skivtallriken snurrar med exakt och konstant hastighet. Kan det bli mer konstant än med en Lingo 1 eller svajar den?[/quote]

Nej ettan svajar ju knappast har för mig den ligger på ungefär samma värde på det som Valhalla. vad det kan vara som gör skillnaden skulle kanske vara mindre dist i sinusvågen rätt så troligt. Mindre störningar från nätdelen det är iallafall fakta då ettan i stora lådan låter lite bättre än ettan i lilla lådan och det till stor del på grund av mindre störningar från nätdelen. Alltså en bättre förmåga att skicka två rena sinusvågor kanske tvåan kanske även justerar ner spänningen exaktare till värdet man vill ha. Men detta är mest spekulationer.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 22, 2005 19:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Jqag tycker nog inte att 2:an är "grymt mycket bättre". Det beror förstås på vad man har för perspektiv på tillvaron :-)

Visst hörde jag skillnad även om det inte var fråga om någon blindtest. Och visst är skillnaden sådan att den behövs om man har ett perfekt system i övrigt. Det jag i huvudsak noterade var lite mer ordning i basen.

Ser man kostnaden på en uppgradering måste man väga in om samma slantar gör större nytta någon annanstans. Framför allt om mängden pengar är en begränsning.

/ B
Jag har också upplevt ungefär samma fenomen när man snackar uppgraderingar, dvs att någon upplever det som en enorm skillnad medan jag själv tyckte något i stil med "jo visst var det lite bättre men inte så vääääldigt mycket bättre". Jag kan tänka mig att det beror på dels hur man upplever bytet men också sättet att uttrycka sig. Därför får man kanske ibland ta utlåtanden med en nypa salt och se dem som en guide snarare än som en sanning.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 25, 2005 02:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har själv en Lingo2 till min LP12/Ekos2/Adikt. Jag har jämfört hemma med min brors Lingo1/LP12/Akito 2B/Adikt, båda nålarna lika fräscha, båda nyjusterade på Tonläget, båda på var sin Quadraspire vägghylla o.s.v. Således enkelt att testa med att skifta Lingo. Med samma Lingo var skillnaden på armar som sig bör. Men den spelare som hade Lingo2 vann alltid lätt, oavsett arm! Således kan man komma till den (i.o.f.s. självklara) slutsatsen att Lingo1=>Lingo2 gör klart mer än att byta från Akito till Ekos2.

På Tonläget har jag även jämfört Valhalla/Lingo1/Lingo2 på samma spelare och skulle nog säga att alla som var med tyckte att stegen dem emellan var likvärdiga. "Source first" gör att dessa pengar INTE bör spenderas på något annat, utan bör vara den viktigaste investeringen för varje anlägning som innehåller en Cirkusförsedd LP12:a! IMHO

Om någon undrar vad Lingo2 gör som inte Lingo1 redan gör så är det bara att lyssna! Uppenbarligen var inte Lingo1 svaret på drömmen om det perfekta ljudet, det finns inga genvägar som Farbror Barbro säger...

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00