selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 13:00

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 120 21 22 23 2457 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 12, 2005 21:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jackson Brown
Solo Acoustics vol 1
Har aldrig ägt en skiva med Jackson Brown men hörde denna på en lyssningskväll hos Linn handlarn.
Suverän skiva. Kan verkligen rekomendera den

Låten Lives in the Balance had jag hört förut men kunde inte komma på var. Efter ett tag trillade poletten ner. Den var en av låtarna på Miami Vice!

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 13, 2005 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lyssna på "The Pretender" och "I´m Alive"! Jackson Brown är enligt min åsikt bäst när han är nydumpad/nyskild, vilket minst sagt präglar båda skivorna.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 13, 2005 10:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är Brown och Browne samma Jackson?

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 13, 2005 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sorry, det skall vara med -e, dvs Jackson Browne!

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 14, 2005 06:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag slarvade också bort e't. Browne skall det vara.
Skall kolla de andra skivorna.
Kul med nya upptäckter!

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 14, 2005 14:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köpte på mig Damien Rice "O". Har haft den länge nertankad från nätet, men den är så bra så jag ville ha den "på riktigt" :-)

Just nu är den dessutom billig på www.damienrice.com, en hundring ungefär inkl en bonus dvd (€12 inkl frakt - lev tog 4 dagar)

Image

Rekommenderas starkt!

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 14, 2005 18:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att jag har glömt bort att rekommendera Damien Rice! Otroligt! :shock: Håller hur som helst med dig B, en smått fantastisk skiva! Förekommer i övrigt på soundtracket till filmen Closer. En höjdarfilm som känns i mellangärdet!

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 14, 2005 23:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Till alla, och speciellt till er som gillar Damien Rice, kan jag rekommendera Ray Lamontage. Singer/Songwriter - Rock/Pop som svänger. Titta in och provlyssna på http://www.raylamontagne.com alternativt siten http://www.cduniverse.com som är examplarisk när det gäller provlyssning.

För övrigt har jag både Damien Rice - O och Ray Lamontagne - Trouble, måste kanske skriva det för att passa in i tråden. :?:

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 16, 2005 00:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja usch.. gått mycket pengar på skivor denna månad, eller rättare sagt kommer det att göra det när leveranserna kommer med posten.

CDON:
Amos Tori - The Beekeeper 49:-
Lavette Bettye - A Woman Like Me 109:-
Moore Christy - Ride On 79:-
Moore Christy - Ordinary Man 79:-

Bara lyssnat på Lavette och Ordinary Man än så länge. Tänkte lyssna in mig ordentligt på varje skiva innan jag börjar med nästa. Både skivorna känns klockrena och spännande. Lite annorlunda musik för mig, men skivorna kommer snurra många gånger i Genkin!

Ginza:
Becker & Fagen - Android warehouse 2CD
Charles Ray - Genius loves company 2004
Gallagher Rory - Blueprint 1973 (Rem)
Lemma Daniel - Meeting at the building 2002
Melua Katie - Nine million bicycles (CDS)
Weeping Willows - Broken promise land (Pappfodral)
Winnerbäck Lars - Söndermarken 2003
Skyddsplast för LP-Skivor (0,14 mm) 200st

Skivorna har inte kommit ännu, utan kommer nog vid julafton då det även ingick den kommande Kiss DVD:n som har release 21/12:e.

The Missingpiece:
Porcupine Tree - Signify
Porcupine Tree - Coma Divine

Två Porcupine Tree-skivor som inte är så lätta att komma över. Begagnade är dom, men i bra skick... ska bli kul att äntligen höra på orginalskiva!

På annat håll:
Moby - Play
4-5 LP-skivor till flickvännen, bland annat två Paul McCartney...

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 29, 2005 21:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vart nere i Göteborg och passade då på att kika in hos Pennies From Heaven och naturligtvis köpte jag med mej lite skivor 8)

Thelonious Monk - Genius Of Modern Music Vol 1 (RVG Edition)
Thelonious Monk - Genius Of Modern Music Vol 2 (RVG Edition)
J.J. Johnson - The Eminent Vol 1 (RVG Edition)
J.J. Johnson - The Eminent Vol 2 (RVG Edition)
Miles Davis - Miles Ahead (Remastered)

:D :D :D :D

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 16, 2006 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Senaste månadernas köp:

Eden Ahbez Eden's Island
Image
Detta är ett minst sagt ett original! Eden Ahbez var förmodligen världens första hippie - på 50-talet, långt innan det var OK att ha långt hår och prata om fri kärlek. Ahbez skrev en låt till Nat "King" Cole 1947 (Nature Boy), men gjorde endast den här skivan i eget namn 1960. Han levde i kollektiv i Palm Springs med sin fru och ett dussin andra där livet präglades av "natur mensch"-filosofin, med nudism, fri kärlek och en kost bestående av råa grönsaker, frukter och nötter. Det sägs också att han en period bodde i en grotta under det första L:et i HOLLYWOOD-skylten...

Musiken får väl kallas "exotica", med trummor, träflöjter, körer och insektsljud. Eden sjunger om "Eden's Island", med vilket kanske alla andra skulle åsyfta Edens Lustgård, men som snarare verkar vara HANS ö med fri kärlek etc. Helt skruvat, fast ändå bra. Han menar det ändå! Man känner när man lyssnar på plattan att det är en frihetssträvande outsider.

LP:n sägs bara ha sålt ca 100 exemplar och är en riktig raritet idag. Nu finns den som tur är på CD.

Pete Brown & Piblokto / Battered Ornaments Alla fyra plattorna
ImageImage
Pete Brown skrev alla texter till Creams låtar. Det här var ahans eget band från samma tid (snarare 69-70...) Musiken är mycket mer freakad än Cream, de låter tokiga. Brown vrålar och spelar talking drum som om det inte fanns någon morgondag. Bästa plattan av de fyra är nog Mantle-Piece på den första dubbel-CD:n, som en kompis till mig som är hip hoppare beskriver som just hip hop. Det är svängiga trumkomp med sång och rytmiska gitarrer och saxar och flöjter till. Annars är sista plattan Thousands on a Raft något av en klassiker, med sitt flippade hårdrockssound. Gitarristen Chris Spedding var även med på Jack Bruce första platta Songs for a Tailor.

Comus Song to Comus
Image
Ännu en freakad platta som inte liknar något annat.... Det här är en samlings-CD med båda plattorna plus bonusspår. Comus började spela 1969 någonting och spelade in första plattan 1970 (släpptes februari 1971). Det är ett akustiskt band med gitarrer, flöjt, fiol, handtrummor, kvinnlig och manlig sång. Plattan verkar handla om någon sinnessjuk karaktär med dubbla identiteter, Diana och Comus. Och sångaren växlar mellan dem. När han är Diana är det lyriskt och vackert, och när han är Comus är det riktigt ondskefullt, sjunger bl.a. om hur han vill köra in en kniv i en... Låter kanske pretto, men det är GRYMT bra! Som ett akustiskt hårdrocksband med energin och attityden.

Naturligtvis floppade skivan totalt... 35 år senare verkar världen vara mogen, som med så många andra av sin tid missförstådda band.

Emmylou Harris Roses in the Snow
Image
Älskar känslosam melankolisk country. Det är ju den vita bluesen, med fattiga inavlade hillbillies. Nu är det ju inte riktikgt så "illa" med just Emmylou, hon däremot jäkligt bra. Plattan är från 1980, och den första jag köpt med henne. Blev fast direkt. Måste ha alla som kom innan...

När jag kollade upp henne visade det sig att hennes första kom 1969 på lilla etiketten Jubilee och den andra 1974 på Warner/Reprise. Därefter kom plattorna i rask takt. Då undrar man ju vad som hände under de fem åren mellan första och andra plattan. Tydligen var första plattan mer folk-psych-inspirerad, mer åt Joni Mitchell. Ett par veckor efter att skivan släppts så gick lilla bolaget Jubilee i konkurs. Och plattan försvann. Den har aldrig släppts på CD. Och Emmylou räknar nummer två från 1974 som sin första platta... Mystiken tätnar. Jag måste bara få tag på den där Jubilee-plattan, som både diggar Joni och Emmylou. Därefter spelade hon med Gram Parson tills han dog 1973.

Queens of the Stone Age Songs for the Deaf
Image
Jag har alltid gillat Kyuss. De spelade 70-tals-hårdrock i början av 90-talet. De var nog hopplöst ute när de kom egentligen. Det här är gitarristen Josh Hommes band efter det. De flesta har väl hört dem. Nu har plattan äntligen kommit på lågpris, så då slog jag till. Den är grym.

Jack Johnson On and On
Image
Har snackats om Jack Johnson en del här på forumet. Det är verkligen bra! Fast den bästa plattan tycker jag nog är Brush Fire Fairytales.

De däringa surfarna verkar ju vara för sköna. Inte sportiga så det stör, utan mer laid back... Man skulle ha en hydda på Hawaii vid vattnet och en fet stereo med högtalarna riktade ut mot vattnet, och så skulle man kunna surfa medans ens favoritmusik dånade över vågorna. Och det skulle bara vara en själv, vattnet, vågorna, fåglarna och musiken.

Jack Johnson m.fl. soundtrack Thicker than Water
Image
Jack har tydligen gjort en surfarfilm. Det här är soundtracket. Några låtar med honom, några med annat folk. Det är svävande och eskapistiskt och passar bra till vatten. Fst det är ju inte new age...

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 16, 2006 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Oj det var en intressant packe plattor i olika stilar, man tackar för tipsen skall kolla in dära hippi snubbens platta, lästa om han i någon blaska för en tid sedan, verkar som en skönt skruvad platta.
Håller med om att Pete Brown är lite flippat, men skoj att lyssna till.
Comus är dock något som jag missat helt, måste kolla upp det.

Ska tota i hop ett samman drag av lite plattor som har jag har införskaffat den senaste tiden, väldigt blandad kompot. Men så blir det när smaken är bred som ett ko **sel.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 16, 2006 14:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stones wrote:
Oj det var en intressant packe plattor i olika stilar, man tackar för tipsen skall kolla in dära hippi snubbens platta, lästa om han i någon blaska för en tid sedan, verkar som en skönt skruvad platta.
Håller med om att Pete Brown är lite flippat, men skoj att lyssna till.
Comus är dock något som jag missat helt, måste kolla upp det.

Ska tota ihop ett samman drag av lite plattor som har jag har införskaffat den senaste tiden, väldigt blandad kompot. Men så blir det när smaken är bred som ett ko **sel.
Alltid kul om man kan inspirera någon... Jag tycker musikavdelningen är klart roligast på forumet, tätt följt av medlemspresentationerna.

Har själv också en smak bred som en nötrumpa, det finns ju så mycket kul där ute som bara väntar på att få upptäckas och börja älskas av en.

Skall bli spännande att läsa om dina plattor!

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 16, 2006 14:29 
Site Admin
Site Admin

Stendiggar QOTSA. Det bär nästan emot, för alla andra stendiggar ju QOTSA också 8) men det är svårt att stå emot. Dave Grohls trumspel är lysande, inte sådär jätteavancerade grejer direkt egentligen, men vilket driv!

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 16, 2006 15:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Nu är det ju inte riktikgt så "illa" med just Emmylou, hon däremot jäkligt bra.
Visst är Emmylou bra!

Av hennes senare utgivningar får du inte missa:

"Wrecking Ball"
Image

eller

"Red Dirt Girl"
Image

Tror jag hörde Wrecking Ball första gången på Legend HiFi i Malmö via fullspec LP12:a och aktiva Isobarik. Föll som en fura för Emmylou (och systemet)! :D

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 120 21 22 23 2457 Next

All times are UTC+02:00