selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 09, 2005 17:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men de andra gästerna på partyt kanske gillar det..........:-)

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 09, 2005 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Bra att ha en partyanläggning ibland :D
Det finns inget bättre än att partaja till ett Linnsystem. Kanonfest, garanterat!

Partyanläggning != bara en massa dunk.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 09, 2005 17:37 
Site Admin
Site Admin

jajo wrote:
Partyanläggning != bara en massa dunk.
Det beror nog på vem man frågar. Jag kör bra mycket hellre en Linnrigg på en fest än nåt eländigt basmonster, men jag vet andra som vill ha Cerwin Vega tills de däckar. ;)

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 09, 2005 18:53 
Site Admin
Site Admin

Men vore rätt intressant att plugga in ett par Cerwin Vega till ett 2250.... 8)

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 09, 2005 19:05 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

recepten på en bra fest kunne vara: god mad-god vin-trevliga männislor-Irish Coffey och Linn. Jag höll en sådan fest förra vintern och folk pråter furtfarande om en någon helt speciel kännsla. Alla dansade till klockan 5 på morgonen.

Jag tror inte att en Linn reg ensamt kan skapa en bra fest, men det är säkert att det blir mer dans....

Har Classik/Ninka, den körte på volum 85 från klocka 12 till 5. Så kan man ju säga att den är spelat in!!! :D

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 10, 2005 03:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Efter att ha varit i Skottland ett par veckor så måste jag svara på grundfrågan och det blir ett tydligt JA.

Aktivhysterin har jag aldrig köpt oreserverat och när det krävs fem steg för 242 så borde alla intresserade åtminstone prova Solo passivt innan stora drevet för aktivt aktiveras!

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 10, 2005 09:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik,
Det där med att du varit i Skottland lät ju spännande. Det antyder ju att du gjort längre besök på linnfabriken (för naim ligger väl i england?). Det skulle vara roligt att höra mer.

Jag håller nog med Erik, dvs att aktivt inte nödvändigtvis är bättre om man jämför det med alterantivet att istället köpa ett riktigt bra slutsteg. Naimentusiasterna på naimforumet verkar ju i allmänhet anse att Nap 500 passivt är bättre än några av de mindre slutstegen som körs aktivt.

En annan aspekt på aktivt är ju att en opropionellt stor del av hifibudgeten tenderar att hamna på slutsteg, vilket ju går emot source first tanken. Kanske ger det mer att satsa på ett passivt och lägga resten på källan eller försteget? Eller är det förnuftigt att lägga tre gånger så mycket pengar på slutstegen som på högtalarna? Ja, det väcker många frågor och det finns väl inte precis några standardlösningar på dem.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 10, 2005 10:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tyvärr inget besök hos Linn. Skottland är bara en förklaring till varför jag hoppar in sent i tråden. En massa jobb samt lite besök som bäst beskrivs under övrigt.

Som jag sagt förr så tycker jag "source first" tenderar att kantra över till "aktivt till varje pris". Visst har aktivt fördelar men när jag provat med naim så är det alltid bättre att köra passivt för samma pengar. Tyvärr gör detta att jag aldrig kommer att köra aktivt.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 10, 2005 16:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

naimerik wrote:
Som jag sagt förr så tycker jag "source first" tenderar att kantra över till "aktivt till varje pris". Visst har aktivt fördelar men när jag provat med naim så är det alltid bättre att köra passivt för samma pengar.
Med flerkanalschakrastegen med i bilden har jag svårt att tänka mig att passivt skulle ge bättre ljud för pengarna. Annars har du en poäng, att man säkert borde satsa ordentligt på källan innan man börjar med aktivt.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 10, 2005 19:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller helt med signaturen ”naimerik” om att ett ”top-of-the line” slutsteg är bättre än aktivt med enklare slutsteg. Har själv kört kompletta Linn-system sedan 1987 och då både passiva och aktiva. Det aktiva körde jag på Kaber och jag gick då från ett LK280-steg (föregångaren till Klout) via ett LK100, två LK100, tre LK100 passivt (bi-/tri-wire) till aktivt. Med tre passiva LK100 så fanns det fortfarande kvaliteter från LK280, som jag saknade. Bland annat den tyngd i bottenregistret som jag tyckte LK280 hade jmf med L100. ”Source first” var LP12/Ekos(Ittok)/Arkiv(Troika)/Kairn. Med aktivt system blev det mesta bättre, men naturligtvis hade jag inte då möjlighet att jämföra med ett passivt LK280-system. Och det är väl detta som är problemet. Våra ”musikaliska minnen” är korta och vi vanliga konsumenter har inte möjlighet att göra rättvisa jämförelser. Istället ”litar” vi på andras (ex handlares) bedömningar.

Jag bytte senare till Espek drivna med ett Klout-steg och allt blev bättre. Naturligtvis beror detta mycket på att Espek är en bättre högtalare än Kaber. Jag gick därefter vidare till två Klout-steg (upplevde inte skillnaden så stor mellan ett och två steg). Jag hamnade här i en skiljeväg. Antingen fortsätta med att aktivera via ett tredje Klout eller göra något annat. Jag hade lyssnat och jmf med Klout visavi C6100 drivandes Akurate 242. Skillnaden var/är stor men inte fruktansvärt stor. Fick senare möjlighet att lyssna på ett Klimax Twin Chakra-steg på Espek och det var en MYCKET stor skillnad mellan mitt system med två Klout-steg (källa som ovan plus Unidisk SC). Det ”tråkiga” var att när jag också fick möjlighet att jämföra Twin Chakra mot C2200, så kändes det som att Klimaxen åkte åttor runt C2200. Vilket i sig naturligtvis är ett stort bekymmer.

Det roliga här är ju att om man läser de tekniska specifikationerna mellan de båda stegen (båda är ju av Chakra-typ), så är de likartade. Enda egentliga skillnaden i dessa är att C2200 ”hanterar” max 300W in, medan Klimax Twin Chakra, 1000W. Naturligtvis så är Klimax Twin Chakra i övrigt mer förfinat, men en ljudmässig skillnad var som att den lät som en C2200 med Kloutens tyngd i bottenregistret (de kan ju låta lite ”tunna”, C-chakra stegen) samtidigt som om musikernaspelade mycket mera tillsammans. Via C2200 lät det mera som om varje musikant spelade var och en för sig.

Betänk också att C22x, C32x och C42x resp C21x, C31x, C41x, C51x och C61x verkar ha samma eller likartad nätdel (alla hanterar max 300W in), så det säger sig självt att med fler kanaler destå mindre totaleffekt klarar de av att prestera

Därför tror jag att man lurar sig själv med att tro att ett aktivt system med sämre slutsteg är bättre än ett passivt system med ett ”state-of-the art”-slutsteg. Naims NAP500 och Linns Klimax-steg är så pass mycket bättre. Och ”source first” är mycket viktigare och har större betydelse, än man tror. Själv sitter jag nöjd med mitt Klimax Twin Chakra-steg och har inte en tanke på att aktivera mina Espek med några C1x eller C2x-chakrasteg.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 10, 2005 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Själv sitter jag nöjd med mitt Klimax Twin Chakra-steg och har inte en tanke på att aktivera mina Espek med några C1x eller C2x-chakrasteg.
Det gör du HELT rätt i!

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 10, 2005 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Torig - kör du med ett Kairn fortfarande?

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 11, 2005 10:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej. Jag har en Unidisk SC. Kairnen använder jag bara som grammofonsteg kopplat via Matrix-utgången till SC:n. Denna utgång har en fast signal (oberoende av Kairnens volymkontroll, mm) och låter bättre än om man använder någon annan av Kairnens utgångar. Nackdelen är att det är endast grammonfonstegets signal som matas via Matrix-utgången.

Glömde säga att när jag jämförde C2200 med Klimax Twin Chakra, så användes Unidisk 1.1, via Kinos, som källa. Oerhört mycket bättre än Unidisk SC.

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6

All times are UTC+02:00