selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:31

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Target Audio
PostPosted: Sun Dec 04, 2005 14:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur låter ett Target Audio rack?
Jag har mailat lite till en kille som säljer ett stereo-rack från target audio. Är det någon som har erfarenhet i hur det låter? Jag har egentligen inte för avsikt att ha skivspelare på det. Eventuellt cd, men även det är tveksamt. Mao så tänker jag mest använda det till att stapla upp för och slutsteg på. Jag vet inte vad modellen heter men det ser ut som klassiska mana-racken.
Vad tror ni? Är det något att satsa på?

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 05, 2005 17:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

okej jag har pratat mer med killen som säljer hyllan och han säger att det inte står något namn på hyllan. Men att han fick veta att det var en hylla som var framarbetad tillsammans med LINN. Jag tror att det sitter linn spikes på den. Någon som kan bekräfta?

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 05, 2005 18:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lupus wrote:
okej jag har pratat mer med killen som säljer hyllan och han säger att det inte står något namn på hyllan. Men att han fick veta att det var en hylla som var framarbetad tillsammans med LINN. Jag tror att det sitter linn spikes på den. Någon som kan bekräfta?
Såvitt jag vet har inte Linn utvecklat eller medverkat i utveckling av något stereorack.

Det finns mig veterligen inga "Linn-spikes" heller, däremot floor protectors som Linn utvecklat, så kallade "Skeets".

Jag kan mycket väl ha fel, men mitt råd är att ta det du hört med en rejäl nypa salt.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 05, 2005 18:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har haft ett Target-rack, men det såg inte ett skvatt ut som de Mana jag sett på bild. (Har aldrig sett Mana "live".)

Det var en helsvetsad konstruktion, dryg meter hög, med fem fasta positioner för hyllplan. Själva hyllplanen var MDF-plattor som låg löst på gummidetaljer. Racket hade ganska rejäla spikes mot golvet, inte helt olika de äldre vassare spikes jag vill minnas att Linn hade i tex Kans stativ. Mycket stabilt.

Ett rätt ok rack för en billig penning. Tror jag sålde mitt för 1500 kr. Vill minnas att det gav ett ganska "klart" ljud, men knappast det mest musikaliska möbel jag haft - Inte i närheten av exempelvis Harmonihyllan. Inte heller samma pris, förstås.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 05, 2005 20:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Target har nog inget samband med Linn, men däremot hade Audiotech kopplingar till Linn då det var den italienske distributören och Alan Gibb (som tidigare jobbade på Linn) som utvecklade egna hifi-rack. Om jag nu minns det hela rätt... Audiotech försvann i vilket fall för många år sedan.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 06, 2005 01:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var det inte target som tillverkade Kan - stativen?

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 06, 2005 02:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

är det stor skillnad vad grejerna står på t.e.x Cd/dvd min unidisk står på en bänk av ek......tänkte om det gör skillnad vad för möbel den står på?

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 06, 2005 06:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
är det stor skillnad vad grejerna står på t.e.x Cd/dvd min unidisk står på en bänk av ek......tänkte om det gör skillnad vad för möbel den står på?
Ja.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 06, 2005 09:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror jag har ett Target-rack hemma. Osäker på tillverkaren men jag köpte det av T&T och passar beskrivningen ovan. Kolla mina bilder...

Det kan sandfyllas och är grymt stabilt. Spikes kan monteras under. Jag har lagt i träskivor istället som lyfter utseendet mycket :D

http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic. ... ight=#6178
(scrolla ner lite)

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det ser ganska mycket ut som jontemans hylla bortsett från att själva stålbitarna sitter längst ut i hörnen, DVS den enklaste konstruktion man kan tänka sig. Och hyllan är inte blank utan matt i sig. Mdf hyllorna är tydligen upphängda på spikes. Spikesen under ser ut som de som sitter under kan stativen fast olackerade. Dessutom består den av 6 fack om man räknar den översta.

Teatime, när du menar att det var omusikaliskt, menar du då att det var för vinyl eller hela racket. Inte kan man väll säga att ett rack som är bra för cd automatiskt är bra för skivspelaren? Tänkte inte ha tolvan där utan mes palla upp för och slutsteg. Någon som vet om numeriken kan var känslig?

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 18:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lupus wrote:
Teatime, när du menar att det var omusikaliskt, menar du då att det var för vinyl eller hela racket.
Jag vill inte säga att det var omusikaliskt, jag bara påpekar det (förvisso uppenbara) faktum att det finns bättre möbler. (Exempelvis Harmonihyllan som jag använder idag.)

Jag hade bara förstärkeriet i Targetracket, tolvan stod på ett dedikerat Audiotech-bord intill. Det var bättre.
Quote:
Inte kan man väll säga att ett rack som är bra för cd automatiskt är bra för skivspelaren?
Njae.. kanske inte "automatiskt" men jag skulle tro att mycket ändå talar för det. Kanske framför allt tvärt om, om tolvan funkar på ett visst underlag, så gör nog en CD-spelare det också. Fast jag har å andra sidan hört folk säga att de upplevt Ikemi som ännu känsligare för underlaget än LP12.
Quote:
Någon som vet om numeriken kan var känslig?
Allt elektronik påverkas. Lågnivåelektronik är gissningsvis känsligare. Tror Numeriken vinner mer än tex slutstegen. Har dock inte testat detta.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 18:25 
Moderator
Moderator

Jag går också i rackköpar eller -byggartankar. Om man vill relatera den förbättring man får om man går från till exempel golvstående apparat till Harmonihylla, hur stor är då denna skillnad. Nyanser, eller rent ut av större än från Genki till Ikemi exempelvis?

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 18:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Golv till vilket rack som helst är stor skillnad o till harmoni reäl.
Om du har alla apparater i harmoni så är det haksläpp.
Hur stor absolut skillnad vete tusan. Större än black --> silver kabel.
2ggr eller 5ggr större?..svårt men stort är det. Större än rätt fas, jordning mm mm tillsammans.
Samma härad som Lejonkloukablar.
Genki har jag aldrig hört.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Nyanser, eller rent ut av större än från Genki till Ikemi exempelvis?
Skall du med hjälp av underlaget få en Ikemi att spela sämre än en Genki får du nog ställa Genkin på den bästa hifihyllan som finns att köpa och .... Ikemin på en centrifugerande tvättmaskin :lol:

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 21:37 
Moderator
Moderator

Ja, jo. Men kanske blir effekten större om man inte jämför bara en apparat, utan ett helt system i fint rack respektive inte.

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00