selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 30, 2005 13:19 
Moderator
Moderator

Jag har för mig att jag läst någonstans i en manual för aktiva kort att om man skulle tillverka passiva filter med lika höga prestanda som de aktiva Keltik-filtren så skulle 90% av effekten från slutsteget inte nå högtalarelementet. Jag gissar att i ett aktivt filter försvinner 90% av effekten vid filtreringen av de oönskade frekvenserna. Sedan återförstärks signalen till ursprunglig nivå, vilket är just varför de kallas aktiva.

Om sedan de passiva filtren slukar 90% av effekten eller inte vet jag inte, troligen inte. Som jag förstod det prutar man här istället på kvaliten i utsignalen. Jag kan ha helt fel, men av någon anledning har jag fått för mig att dagens filter tar ungefär 30% av ineffekten.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 30, 2005 13:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Jag har för mig att jag läst någonstans i en manual...
I så fall är den texten lika konstigt som det första.
Jag tror Linn definierar aktiva filter som filter som ström-matas, till skillnad från passiva som inte gör det.

Hur ett aktivt filter fungerar kanske Fredrik kan redogöra för, han har ju pillat med dem, men tror (hoppas) inte de dämpar/förstärker signalen som du gissar.
Vore ju förödande på kvaliteten.

Att aktiva filter är "bättre" än passiva bör rimlighetsvis vara för att det är lättare att filtrera signaler med låg spänning/ström.

Last edited by sportbilsentusiasten on Wed Nov 30, 2005 14:21, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 30, 2005 14:01 
Moderator
Moderator

Hittade nedan i en manual. Säkert en blandning av ingenjörskonst och marknadsföring.

Loudspeakers are often described as being easy or difficult loads for an amplifier to drive. In fact, it is the crossover that presents the difficult load; drive units themselves are easy loads on an amplifier.

A typical hi-fi passive crossover will lose about 30% of the input signal.

It is almost always a bass signal which causes an amplifier to clip. When an amplifier clips it sounds terrible because instantaneously all the signal disappears. In a passive system, because there is only one amplifier, the entire music signal is lost. However, in an active system only the bass amplifier clips - the mid-range and treble keep going. This gives an active system a perceived power advantage of typically ten-fold over a passive system.

If we were to make a passive crossover for the KELTIK speakers, with performance equal to the active one, you would need a 1000 watts per channel amplifier to drive it, and 900 of those 1000 watts would be lost in the crossover.

På ett annat ställe görs även uttalandet:

A good active system gives a sound which cannot be achieved by any other means. You just have to listen to it.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 30, 2005 14:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
You just have to listen to it.
:idea: :D

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 30, 2005 14:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aktiva filter är per definition konstruerade med aktiva komponenter såsom transistorer och IC kretsar och behöver därför strömförsörjas.

Lasten som blir för ett aktivt filter blir en skapligt hög fast impedans i vilket är relativt lätt att skapa filter för. medan passiva så försvinner en del av effekten i filtret hur mycket vågar jag inte säga och impedansen på högtalaren varierar rätt så kraftigt med frekvensen vilken man då försöker jämna till vilket kan gå ut över musikaliteten ett skolboks filter är ju skapat efter en resistiv last på typ 4 ohm eller 8 ohm medan ett högtalarelement på 8 Ohm kanske varierar mellan 5 och 12 ohm och då blir det inte lätt att göra filter visst konjukatlänkar meed effektfurlust och än värre kanske en förlust i musikalitet.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 30, 2005 17:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Jag talar om hur det låter i en positiv mening :wink:
Det kan ju låta snyggt o svänga grymt samtidigt.
Jag förstår vad du menar. Jag svarade som jag gjorde för att jag satt och tänkte på ett par specifika jämförelser och det kändes inte helt lätt att i efterhand säga vilket som lät snyggare. Minns bara att aktivt var så mycket bättre. Får nog återkomma när jag gjort fler direkta jämförelser.

Med aktiva filter är ju så att effekten på signalen inte är så intressant. Man jobbar oftast med spänning och höga impedanser, vilket drar väldigt lite ström = låg effekt. Högtalarfilter ska ju släppa igenom massor med ström och då måste man kompromissa mellan exakt filter-dålig verkningsgrad och mindre exakt filter-högre verkningsgrad. Som hepcat säger så beter sig ju ett högtalarelement rätt komplicerat också.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 30, 2005 19:27 
Site Admin
Site Admin

Låter extremt osannolikt. Såvida man inte antar att det passiva filtret är grovt felkonstruerat.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 30, 2005 19:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Låter extremt osannolikt. Såvida man inte antar att det passiva filtret är grovt felkonstruerat.
Vad är det du tycker är extremt osannolikt?

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 30, 2005 22:37 
Site Admin
Site Admin

Ayn wrote:
Att en förstärkare med ett aktivt filter skulle vara så mycket mer effektiv.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 01, 2005 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Ayn wrote:
Att en förstärkare med ett aktivt filter skulle vara så mycket mer effektiv.
Med aktivt kommer mycket mer av nytto signalen fram till elementet.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 05, 2005 21:30 
Ny Medlem
Ny Medlem

Lejonklou wrote:
Vansinnigt råd.

Jag har också hört många aktiva system som inte känts riktigt "rätt"; man hör att det är lite fel placerat, sladdar är felriktade, kopplingar sitter i fel ordning etc. Men det är oftast bättre än passivt i alla fall, med undantag för våldsamt mycket bättre slutsteg. Solo upplever jag har rubbat den här hierarkin några gånger.
Måste erkänna att jag är lite nyfiken på hur du förklarar att en sladd kan vara "felvänd". Har hört dessa vansinnigheter från fler håll. Visst gäller grundskolans fysik även Linns prylar???

Och Jan, beträffande aktivt 5125 mot passivt twin, så är vi alla inte överens med dig! Men jag skulle gärna testa med en "drös klimaxar".

...Likt don Quijote svingar han sin lans...

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 05, 2005 21:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vi får väl se i slutet av veckan om ett 2250 imponerar, annars får jag väl byta bort det mot 2 kluttar :D

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 05, 2005 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Richard wrote:
Måste erkänna att jag är lite nyfiken på hur du förklarar att en sladd kan vara "felvänd". Har hört dessa vansinnigheter från fler håll. Visst gäller grundskolans fysik även Linns prylar???
Vi har haft den här diskussionen tidigare ett antal gånger. Och jag har fått ett antal email i ämnet... De fysiska förklaringar som finns tycker jag är otillfredsställande (inklusive Ben Duncans mätningar att kablar dämpar radiofrekvenser mer åt ena hållet än det andra), men faktum kvarstår att det låter olika.

Har du en bra stereo är det bara att vända signalkablarna åt andra hållet och jämföra. Linns är märkta med en pil som ska peka i signalens riktning. Vänder du dessa (gärna allihop) åt fel håll blir effekten ganska intressant; en del upplever det som att det blir mjukare och mer detaljerat. Är man inte Linn/Tunedem/sväng-freak så väljer man ofta denna riktning som "rätt håll" (andra fabrikats riktningar bör man därför utvärdera själv). Men svänget minskar och det blir klart tråkigare att lyssna på musik. Testa och rapportera gärna.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 05, 2005 23:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Vi får väl se i slutet av veckan om ett 2250 imponerar, annars får jag väl byta bort det mot 2 kluttar :D
Jämför inte ett 2250 mot två Kloutar. Satsa långsiktigt, två 2250 är rätt väg att gå. Jag trodde att du redan hade valt väg? Att köpa steg och sälja direkt är knappast smart.

Edit: Förtydligande: Två 2250 är rätt väg eftersom du redan köpt ett. Om du hade valt Klout vore aktivt med Klout såklart den bästa vägen. Du är van vid aktivt, och passivt med 2250 kommer att låta annorlunda, men du kommer inte att sakna något när du sitter aktivt med 2250. Vela inte, och sälj inget bara för att du känner dig obekant med ljudet. Spara istället och skaffa aktivt med bra steg.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 05, 2005 23:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har ju filtren till kloutarna så det va så jag tänkte :D

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00