selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 19:27

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 182 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 513 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 02, 2005 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bauta wrote:
Min arbetsgivare Jämtlands bryggeri
:D
Trevligt jobb!

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 03, 2005 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Jag och jajo testade två av de rekommenderade ölen på en liten musikafton vi hade igår!

Först Wisby. En god pils helt enkelt. Stack inte ut, men god smak - helt okej öl att dricka till nåt annat (typ chips, kött o dylikt?)
Wisby Pils funkar till det mesta! Står alltid i kylen här på öin. Om ni är på besök måste ni passa på att testa Wisby Pils på fat. En uppgradering som ger rejält haksläpp! :wink: Serveras dock bara på vissa utvalda restauranger i stan...

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 19, 2005 17:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dags att köpa julöl! Enl Öltorget http://www.oltorget.nu/ så har Jämtlands lyckats igen. Har inte smakat årets än men förra året så var den klockren och tveklöst bästa svenska julölen (jag deltog i Svenska Ölfrämjandets provning då av samtliga svenska julöl).

Dock, pga ölets tidigare popularitet kontra den mängd som bryggs, så är i år distributionen förändrad. Alla bolag i Jämtlands län får hem den men för övriga Sverige så gäller endast de största butikerna, dock minst en per län. För Göteborg är det då tre butiker, för t ex hela Dalarna endast en, Falun. Kolla på hemsidan. Den går inte att beställa till andra butiker är de som är tilldelade. Än finns det många kvar i de butiker som har fått den men de går snabbt när ruschen väl sätter in. Om tre veckor är nog alla sålda. Ut och köp nu alltså!

Själv var jag ut igår. Förutom denna köpte jag även julöl från Gouden Carolus, N'Ice Chouffe (svinstarka belgare) samt Fullers. Återstår att skaffa Anchors som jag idag läst skall vara bättre än någonsin. Men jag börjar inte dricka dom än.

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 19, 2005 18:09 
Site Admin
Site Admin

Tack för tipset!

Systemet i centrala Uppsala har 548 st kvar än så länge, så det borde nog hinnas med inköp innan det tar slut 8) Ska bli spännande att testa. Smakade inte förra årets.

När jag sökte efter julöl på Systembolagets site dök förresten 2004 års variant av Jämtlands julöl också upp. "Denna vara finns inte i valt län men går att beställa. Kontakta din butik.". Nästan så man skulle kolla om det går att beställa, och göra ett jämförande test :)

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 20, 2005 18:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
...
Nästan så man skulle kolla om det går att beställa, och göra ett jämförande test :)
Jag sparade en flaska från förra året. Har faktiskt en flaska från 2003 kvar också men det året var det något som gick snett vid bryggningen så den hade från början en lite metallisk bismak. Ett år senare så var den ännu sämre. Men 2002 var bra, lagrad i ett år så var den mycket bättre än den då nya 2003. Javisst, det är kul att jämföra.

Men om 2004 är smakar bättre än 2005 så betyder det ju inte att den är bättre, ett års lagring medför ju normalt en förbättring i sig på denna typ utav öl.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 02, 2005 01:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sedan tråden skapades har jag upptäkt Ale och det var inte en dag försent. Jag håller med trollet på sida ett.

Belgien

Affligem Blond
God. Smakrik.
++

Gouden Carolus Cuvée van de Keizer 2005
Den godaste öl jag någonsin har druckit. Söt. Har köpt på mig fem flaskor men bör kanske utöka det medans det fortfarande går. Den vinner på lagring i upp till tio år. Tack för tipset Ayn.
+++++

Oude Gueuze
Den smakar som Coronas fast med 8 limeklyftor och en matsked ättika. Nej det här var ingenting för mig.
-

Storbritannien

Circle Master
Mycket god. Rekommenderas.
+++

Fuller's 1845
God.
++

Founders English
God.
++

Hobgoblin
+++

Old Speckled Hen
+++

Riggwelter Strong Yorkshire
God.
++

Ruddles County
God.
++

Young's Double Chocolate
Annorlunda med så mycket choklad i öl. God. Bör testas.
++

Irland

Guinness Extra Stout
Tag en klunk bröd! Öl... eller bröd. Hmm, god öl med tydligt smak av gräddat bröd och lite choklad. Rekommenderas.
+++

Guinness Draught på fat
Blaskig och lite kolsyra. Tråkig.
-

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 02, 2005 02:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

"Gouden Carolus Cuvée van de Keizer 2005 " kostar 99:- flaskan? Tror inte jag druckit nåt i den prisklassen när det gäller öl/vin och liknande drycker.

Om vi snackar ale så har jag alltid gillat "Leffe Blonde", men även smakat "Leffe Radieuse" som var väldigt intressant. Hög volymprocent, utan att smaka som att den ligger på 8.2%. Fanns på Bishop Arms i Luleå för en väldigt bra prisvärd peng. Dock beställningsvara på systemet.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 02, 2005 22:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

bauta wrote:
Min arbetsgivare Jämtlands bryggeri
Bauta,
Vill bara säga att en Hell på puben Oliwer Twist i Stockholm är en av mina finare öluplevelser!:D

(Köpte sedan hem den på flaska och blev lite besviken..men bara jämfört med fatversionen)

Du jobbar på ett fantastiskt bryggeri! (Heaven är inte så dum den heller, men i mitt tycke inte samma världsklass).

Gillar man ale vill jag också rekommendera Marston Indian pale ale.

Guiness på fat på Irland är också något alldeles extra!

Fuffe

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 03, 2005 00:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hell åp flaska smakar värre än avgrund, troligen bland det hemskare ölpplevelser jag haft.

Jämtlands bryggeriet i övrigt håller god klass med en speciell smak.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 03, 2005 01:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tyvärr är de bara min tillfälliga arbetsgivare över Sthlm beer festival, alltså lite intermittent. Till vardags måste man hålla sig till datorer som många andra.
HELL på flaska svajar tyvärr lite liksom mkt från mikrobryggerier. Samtidigt lite av charmen med mikro... En bra HELL på flaska håller nästan fatkvalitet. Vad tycker ni om Nynäshams Ångbryggeri? Jämtland, Nynäs och Nils Oscar är absolut bäst bland svenska mikro!

/Uffe

I bakgrunden: Flash and the Pan; St:Peter (botaniserar i skivhögen...).
Nästa platta nåt gammalt med Tower of Power, som jag inte tror nämnts här på forumet? Svänger otroligt mellan smörlåtarna..

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 03, 2005 08:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bauta wrote:
... Vad tycker ni om Nynäshams Ångbryggeri? Jämtland, Nynäs och Nils Oscar är absolut bäst bland svenska mikro!

/Uffe
..
Jag håller nog Nynäs i topp faktiskt. Sedan vill jag också lägga till Närke Kulturbryggeri samt att vi i Göteborg har ett nytt lokalt mikrobryggeri i form av Dugges som nu har fått fram väldigt bra produkter http://www.dugges.se , så bra att dom kräsnaste pubarna i stan har tagit in dom. Han har inte hittat till andra landsändar men det lär säkert komma. Mikael som driver det är ju så himla trevlig också. Det finns fler bra, Hantverksbryggeriet från Västerås och Oppigårds Hedemora (jag måste köpa deras julöl)

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 03, 2005 11:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bauta wrote:
HELL på flaska svajar tyvärr lite liksom mkt från mikrobryggerier. Samtidigt lite av charmen med mikro... En bra HELL på flaska håller nästan fatkvalitet.
HELL på flaska smakar alltid bra tycker jag! De kanske skickar alla bra flaskor till Göteborg. ;) Har iofs aldrig jämfört med fatvarianten.

Fallen Angel (ale) från samma bryggeri är ju också en höjdare.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 03, 2005 12:57 
Site Admin
Site Admin

Har smakat både Heaven och Hell på flaska när jag bodde i Östersund, hade svårt för bägge. De borde väl inte skicka dåliga flaskor till republikens huvudstad? :?

Igår var det dags att smaka lite julöl!
Gouden Carolus Christmas var inte lika smärtsam för plånboken som deras 'vanliga' öl - men oj vad god! Rekommenderas verkligen :)
St Peter's Winter Ale imponerade inte på mig riktigt. Lite...sur smak, typ. Inte så brödig.
Jämtlands julöl, jomenvisst! Den satt som en smäck, kan förstå att den fått pris :D Såna ska det köpas fler av!

Nästa gång jag köper lär det bli fler av både Gouden Carolus Christmas och Jämtlands julöl alltså.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 03, 2005 16:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
...
Gouden Carolus Christmas var inte lika smärtsam för plånboken som deras 'vanliga' öl - men oj vad god! Rekommenderas verkligen :)
...
Deras "vanliga" öl har aldrig dykt upp på bolaget vad jag vet. Dom heter Classic och Trippel och är i samma 33cl-flaskor som julölen (finns även en svagare Ambrio) Prisnivån är rätt samma som för julölen. Cuvee van de Kaiser är en starkare årgångsversion av Classic kan man säga och naturligtvis bättre men jag vill inte överdriva skillnaden. Men med längre lagring kan nog skillnaden öka rejält.

De här tillhör mina favoritöl, jag har alltid ett lager hemma. Hemma finns också (skall försöka inte ta dom än på ett tag) Cuvee van de Kaiser från 2000, 2001 och 2002. Sen fanns det en årgångsversion av Trippel som hette Mechelse Reuzen, har två från 2001. Det var sista året den gjordes.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 03, 2005 18:39 
Site Admin
Site Admin

stefan wrote:
Deras "vanliga" öl har aldrig dykt upp på bolaget vad jag vet.
(...)
Intressant, var får man tag på dem?

Post new topic  Reply to topic  [ 182 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 513 Next

All times are UTC+02:00