selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:27

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 29, 2005 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Problemet är ju att det är lite svårt att testa ett 2250 också eftersom det inte dräller av linnentusiaster i mina trakter, inte hllre handlare som har några.

Men då komer frågan, med ett 2250 kommer troligen jag få göra avkall på lite saker eller är det så att fördelarna överväger nackdelarna ( 38Hz)

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 29, 2005 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
fredde wrote:
Många fler parametrar? Jag hänger inte alls med. Placering + nivåjustering + ??
Vad jag utgick från är ett passivt med ett slutsteg kontra ett aktivt system. Då tillkommer en mängd nya parametrar (likhet mellan slutsteg och deras tillbehör (nätkablar, säkringar, jordning etc), nytt signalkablage och likhet mellan dessa, ordningen det ska kopplas i, filterinställningar och det interna kablaget till korten). Framför allt ställer det interna kablaget till det, felriktat och felbuntat låter det inte som det ska.

Jag har på senare tid ändrat uppfattning i den här frågan, tillbaka till "aktiv rules!". Helt enkelt för att jag märkt att systemen går att få så mycket bättre än jag tidigare har lyckats med. Tidigare saknade jag ofta det raka och homogena (jämna & sammanhållna) ljudet man får av passiva single amp-system, men får man till alla detaljer så förlorar man faktiskt inget av detta. Då blir aktiva system med enkla slutsteg på alla sätt bättre än de flesta dyrare passiva.

Dags att skramla ihop till ett aktivt system själv nu...
Ingenting är uppenbarligen så enkelt som det ser ut... :)

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 29, 2005 15:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tunedem eller hifi/tryck/detaljer? Svårt att svara på.

Jag lyssnar nästan aldrig på hifiparametrar om jag inte bestämmer mig för att utvärdera dem. Är musiken mera begriplig och engagerande så är det bättre. Låter det mindre hifi och så tycker jag oftast att jag gjort ett toppenjobb! Med aktiva system tycker jag att det går lättast att få till just det: Få det att sluta låta stereo/högtalare/hifiparametrar och få fram magin i musiken.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 29, 2005 16:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Är musiken mera begriplig och engagerande så är det bättre. Låter det mindre hifi och så tycker jag oftast att jag gjort ett toppenjobb! Med aktiva system tycker jag att det går lättast att få till just det: Få det att sluta låta stereo/högtalare/hifiparametrar och få fram magin i musiken.
Håller med.
Aktiva systen låter mindre "HIFI", om man nu menar "dyr HIFI utan mening" (detaljer som rör till det mm)
Fast det jag menade är något annat...

Jag talar om hur det låter i en positiv mening :wink:
Det kan ju låta snyggt o svänga grymt samtidigt.
Exotik --> Kontrol är mer tune dem men framför allt så låter allt helt enastående vackert.
2250 --> Twin har större hopp i tune dem o lika stort i hur snyggt det låter.
Samma sak med Ikemi/Uni SC --> Uni 2.1 --> 1.1.

Ta en Dylanplatta som exempel.
På en normal Linnrigg är det bra sväng men man hör inte exakt vad han sjunger...
Att nu plötsligt höra texten tydligt, alla biljud/detaljer i sången, alla fraseringar är inte bara fräckt, det ökar närvaron o upplevelsen markant

Att plötsligt höra andrastämmor o gitarr-riff som tex har annan takt ökar också insikten i musiken.

Så...detaljer utan mening rör till det (normal svindyr HIFI) men detaljer med sväng är sanslöst gåshudframkallande.

Hänger du med?

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 29, 2005 17:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:

Att plötsligt höra andrastämmor o gitarr-riff som tex har annan takt ökar också insikten i musiken.

Så...detaljer utan mening rör till det (normal svindyr HIFI) men detaljer med sväng är sanslöst gåshudframkallande.

Hänger du med?
Alla lyssnar väl på musik på olika sätt, men jag håller med dig. Det är en jäkla skillnad att kunna höra olika stämmor, instrument, trummor etc istället för att bara höra "en vägg av ljud" som är ihopgrötad. Det är ju då man hör att det är ett band som spelar tillsammans och också hur varje musiker spelar. Jag tycker att det är en av de viktigaste faktorerna för mig när jag försöker utvärdera ett system. Det är ju då det blir drag i musiken och det är kul. Jag tycker att det är oftast så man lyssnar på musik när man hör ett band live, då hör man hur de spelar tillsammans (inte på konserter med förstärkt musik, då blir det ju lite annorlunda).

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 29, 2005 20:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:

Den enda nackdelen med ett aktivt system är att det är betydligt svårare att installera än ett passivt.

Jag har också hört många aktiva system som inte känts riktigt "rätt"; man hör att det är lite fel placerat, sladdar är felriktade, kopplingar sitter i fel ordning etc. Men det är oftast bättre än passivt i alla fall, med undantag för våldsamt mycket bättre slutsteg. Solo upplever jag har rubbat den här hierarkin några gånger.
Håller fullständigt med Lejonklou i detta

Det gamla axiomet "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" gäller i högsta grad ett aktivt system. Det gäller att dubbelchecka allting för att kunna slappna av helt... MEN - när det sitter, ja då är det inget snack. Det hörs dessutom tydligt. Slutsats: låter det inte bra, eller någonting känns konstigt är det oftast någonting hårdvarumässigt fel = felsök!

Däremot upplever jag att det är just lättare att höra om ett aktivt system står fel vilket känns tydligt när man tunar.

Förr i världen hävdade ju Linn att man inte skulle aktivera förrän man hade gått hela vägen via biamping och multiamping OCH logiskt är ju att ett bättre slutsteg alltid låter just bättre. Vad menar jag med detta?

Tex att ett par Solo låter bättre än ett par Twin (alltid!) MEN det som jag tycker gör hela diskussionen intressant är ju vad man vill betala...
Ett annat exepmel är ju att fem 2250 ju är billigare än ett par Solo men vilket låter bäst?
Multiplikatoreffekten för ev fel i tex internkablaget blir ju definitivt större med 2250 och systemet blir ju enklare att hantera med Solo. Slutsats: Old school= Solo New School= 2250!.

/Zed

PostPosted: Wed Nov 30, 2005 08:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Jag är lite fundersam över slutstegsuppgraderingen.
Pratade med hifibutiken idag som bättre gillade ett 2250 passivt istället för 5121 aktivt.

Jag sitter och trycker på 3 st LK100 aktivt men funderar på om ett klout eller ett 2250 kan ersätta dom 3 till att börja med?
Jag är livrädd att mista lågbasen från mina ninka eftersom dom är såpass tunna ändå och köra passivt innebär ju att man inte kommer ner lika långt.

Råd?
Tips?
För att plocka upp bollen igen och försöka sammanfatta!

Om du planerar att en dag gå aktivt med 2250 är mitt råd att börja med 2250 passivt. Köp inte på dig en massa steg som du kommer att vilja byta bort inom en "snar" framtid - då är det bättre att du kör passivt med ett bättre steg tills du har råd att uppgradera till aktiv drift. Den här tråden får det att låta som att enklare steg aktivt är bättre än passivt med dyrare steg - det är nog upp till var och en att bedöma den skillnaden. Men helt säkert är att du inte dör av att köra passivt med 2250. Det kommer att vara bättre på vissa punkter mot ditt nuvarande LK100-system, och sämre på andra. Men när du en dag kör aktivt med 2250 kommer det fetspöa din LK100-rigg, och du har inte förlorat pengar på vardeminskning av billigare steg.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 30, 2005 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett utmärkt råd.
Man ska ta stora steg vid uppgraderingar.

Värdeminskningen på äldre (nåja) slutsteg är dessutom minimal.

När det gäller basen; jag har aldrig jämfört just detta men Klout/2250 har ett HELT annat tryck/dynamik i basen. Det behöver inte vara sämre med ett passivt slutsteg.
Fast... hur länge kommer du att köra passivt?
Antar att du snart kommer att sitta med 2*2250 eller 2*Klout aktivt. :wink:
O då kommer det att låta underbart på alla sätt

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 30, 2005 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tackar för alla råd.
Hittade ett 2250 igår som jag hoppas få till veckan så nu säljer jag mina LK100 så kan jag köpa ett till 2250 snarast :D

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 30, 2005 10:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Grattis! :D

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 30, 2005 10:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Grattulerar till nyförvärvet. Du skrev aldrig vilken högtalare du har men jag förmodar Ninka eller keilid. Jag har provlyssnat 2250 på Ninka och det lätt väldigt bra (jämförde med lk140 och 2250 Mk1 var mkt bättre).

Jag tror att många skulle uppskatta om du skriver några rader om hur du upplever skillnaden mellan aktivt lk100 och passivt 2250.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 30, 2005 10:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Japp ska återkomma när jag fått steget med lite rapport.
Tänkte kanske behålla ett LK100 till min andra stereo men vill någon köpa rubbet så får dom göra det.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 30, 2005 11:10 
Ny Medlem
Ny Medlem

återanknyter lite till tidigare allmänna diskussion.
råkade snubbla över den här beskrivningen på linns hemsida:

"This is why moderately powered quality amplifiers in an active system produce far better reproduction. They can deliver around ten times more power to the individual drive units than even the largest single power amplifier could through a passive crossover. The higher the quality of the power amplifiers used, the better the sound. "

Enligt ovanstående verkar man ju inte direkt behöva mycket effekt i stegen om man kör aktivt?

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 30, 2005 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gustav wrote:
återanknyter lite till tidigare allmänna diskussion.
råkade snubbla över den här beskrivningen på linns hemsida:

"This is why moderately powered quality amplifiers in an active system produce far better reproduction. They can deliver around ten times more power to the individual drive units than even the largest single power amplifier could through a passive crossover. The higher the quality of the power amplifiers used, the better the sound. "

Enligt ovanstående verkar man ju inte direkt behöva mycket effekt i stegen om man kör aktivt?
Det beror nog på vilken högtalare man kör med. Nyare högtalare med förfinade delningsfilter lär inte sluka så mycket effekt som texten du quotade anger. De äldre burkarna däremot...

Men självklart är det så, man behöver mer effekt i ett passivt system för att kunna jämföras med ett aktivt system. Det är förmodligen därför kraftkarlar som Klimax Solo (500W!)i passivt läge ger aktivt på nöten.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 30, 2005 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det där Linn citatet luktar marketing bullshit (ursäkta) lång väg.
Ni som kan er fysik...hur kan de påstå något sådant?

Menar de verkligen att oavsett hur stark ett passivt slutsteg är så kan svagare aktiva steg ge 10gg mer effekt :?

Låt oss anta att det passiva o de aktiva har lika hög effekt.
Innebär deras uttalande då att 90% av effekten försvinner i filtret? :shock:

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00