selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:28

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: tukan vs katan
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 19:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hade detta uppe i en annan diskussion- men kom aldrig riktigt til slutsats då

någon som har jämfört tukan mot katan? vad är den stora skillnaden

någonstanas har jag hört att linn arbetat hårt med de aktiva filtren- betyder det att skillnaden katan/ tukan till stor del ligger i filtren, och att evt skillnad är mindre då man driver högtalarna aktivt??

har i nuläget sekrit onwall- anders på tonla¨get menade att tukan inte var en större uppgradering och att man skulle gå direkt efter katan- men det låter i mina öron lite undreligt

input?

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 19:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har haft båda, och jag tycker att de är rätt olika, även om de förstås delar en del egenskaper. Vad de har gemensamt är snabbheten och klarheten i återgivningen. Katan upplevs dock som en betydligt större och kraftfullare högtalare tycker jag, plus att de låter mer naturligt, men de kan å andra sidan låta lite återhållna om de inte har ett fett slutsteg bakom sig(eller drivs aktivt då jag tycker LK85 funkar bra).

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 19:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

har du kørt tukan aktivt också?

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 00:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hittade en mkt intressant genomgång av kan I/II tukan och katan

http://forums.naim-audio.com/groupee/fo ... 905124/p/1

pointen är att Kan I hade fantastsik buildkvalitet med ruttet crossover
Kan II förbättrade wiring, men dålig terminering

då linn gjorde tukan missade de i prioriteringen och skapade en gedigen burk med bättre basenhet och konstrulktion men fh vis kass crossover kvalitet för att spara pengar.

på katan är allt prioriterat högt: en fantastisk högtalare, bra enheter, konstruktion, finish och låda och PRIS!!!

DOCK!! lite som jag rotade i förut verkade vara rätt. kör man tukan aktivt kommer man mkt nära aktiva katan, speciellt (som jag inte hade en aning om) om man installerar de nya neodyne tweetern från katan.

som jag inte på ett år kommer ha råd till en katan tror jag att jag kommer agera mera och sukta mindre de närmaste månaderna prioriteringar börjar falla på plats :)

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 10:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Katan är i mitt tycke Linns bästa högtalare om man enbart ser på pris/prestanda. Den gör verkligen inte bort sig med toppsystem framför. När det kommer till tunedem och förmågan att förföra och trollbinda är den outstanding, men väldigt långt från fullrange tyvärr.

Jag lider av dilemmat att jag vill ha allt det där som jag nyss skrev om Katan, men även djupbasen. Ibland ska musik ruska om också! Tyvärr låter Katan bättre för sig själv än med min Sizmik (som numera bara används vid filmtittande, och på viss sorts musik som KRÄVER den).

I Kan/Tukan-ligan sticker Katan verkligen ut som det starkare kortet, men eftersom karaktären skiljer sig från Kan/Tukan kan jag tänka mig att många fortfarande föredrar Kan-soundet (de äldre modellerna).

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 11:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

eliasson_jonas wrote:
har du kørt tukan aktivt också?
Nej.

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 27, 2005 23:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

som syns letar jag efter VFM value for money
om det nu är som min eneglska källa menar att det primärt är diskant och filter som skiljer katan från tukan.
så skulle aktiv drift och ny diskant på tukanen principiellt komma mkt nära aktiv drift av katan, men till löjligt mycket mindre pengar.

jag har också förstått att basreflexporten på katan är förb¨ttrad- med bättre bastryck som följd
min långsiktiga plan är en sub + vägghängning så jag tror inte det ger så stor skillnad.

men- någon som har erfarenheter eller synpunkter?

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 28, 2005 00:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

eliasson_jonas wrote:
källa menar att det primärt är diskant och filter som skiljer katan från tukan.
Errr...?

Om det där skall tolkas som att Katan "bara är bättre i diskanten" än Tukan så funkar det väl som ett argument, även om jag tvivlar på att det stämmer.

Om det däremot skall tolkas bokstavligt är det uppenbart felaktigt. Du har sett lådorna, va? Katan är en helt annan lådkonstruktion än Tukan. Jag misstänker att det inte är samma basmembran heller. Så förutom låda, filter och membran så är det inte mycket som skiljer? Måste betyda att det är samma dämpvadd då..
Quote:
så skulle aktiv drift och ny diskant på tukanen principiellt komma mkt nära aktiv drift av katan, men till löjligt mycket mindre pengar
Det där förstår jag inte heller. Begagnade borde väl Katan knappast kosta mer än 2000kr mer än Tukan? Pris på slutsteg och aktiva filter är ju samma i båda fallen.

Inte för att jag försöker övertyga dig om att du inte skall skaffa aktiva Tukan. Det är säkert skitbra. :)

(Har tyvärr inte hört Tukan, däremot ägt Kan I och Katan.)

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 28, 2005 00:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mitt största problem med katan i jämförelse med Tukan är inte priset. Tukan (och kan) är ju typ 100 ggr snyggare än Katan, inte mist beroende på dom löjligt fula stativen som säljs med katan.

Jag misstänker att Tukans relativt höga marknadspris har en del med det att göra ;)

Vad tror ni förresten att nästa generation småhögtalare kommer att heta? Jag gissar på Takano :D

Last edited by henriklh on Mon Nov 28, 2005 01:02, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 28, 2005 00:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men för att vara allvarlig så har väl någon här på forumet hostat om att tukan med Katan - diskant faktiskt kan vara nog så bra. Mycket beroende på att lådan (alltså till skillnad från Katan då) är så gediget konstruerad? Men jag kanske har drömt...

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 28, 2005 09:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Men för att vara allvarlig så har väl någon här på forumet hostat om att tukan med Katan - diskant faktiskt kan vara nog så bra. Mycket beroende på att lådan (alltså till skillnad från Katan då) är så gediget konstruerad? Men jag kanske har drömt...
Det gick nåt rykte från HF för några år sedan om att de hade rekommenderat att man kunde sätta in Katanelementen (bas + diskant) i Tukans låda. Det är skrivet om det på forumet, eller på det förra Linnforumet, tror till och med att det är jag som skrivit det, men jag kommer inte riktigt ihåg detaljerna i det.

Angående Tukan vs. Katan så har jag haft båda lådorna. Dock är det för mycket runt om som skiljer så jag vill inte uttala mig för mycket om skillnaderna. Men ett karaktärsdrag jag tyckt mig märka genomgående är att Katan har mer baspotantial och något "snällare" diskant, men då har jag i och för sig större steg på Katan.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 28, 2005 09:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

teatime
essensen med mit inlägg var att jag har fått höra från alla möjliga håll att katan var en mkt bättre högtalare än tukan. Då jag borrade i det verkar det som om att katan är bätttre framförallt i fh till diskant och betydligt bättre filter. även om låd konstruktion är olika är den av mkt hög kvalitet i båda lådorna, kanske till och med bättre i tukan än i katan.

det är möjligt att katan kan fås till ok priser begagnat- tukan borde väl tinga <4 K. kan man få beg katan för <6K?

och under alla omständigheter är 2K mer ca. 50% dyrare :) jag kör inte runt på klimax akurate cd12 budgetar precis och det är en hård kamp om pengarna skall gå på baby skor, husrenovering eller hifi ( med hifi på suverän sista plats i fh til fruns prioriteringar :) )

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 28, 2005 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

eliasson_jonas,

Jag tycker att du ska slå till på Katan. De är garanterat bättre än Tukan, med eller utan Katan-diskant. Value-for-money-jakt i all ära, men det är inte så mycket pengar som skiljer och ju snabbare du får burkarna, desto snabbare kan du börja lira musik.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 28, 2005 11:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har man inte pengar så har man inte. Själv sitter jag med en tyst stereo eftersom jag inte har råd att köpa en ny nål till min Adikt. :roll: Tukan är skitbra (och dessutom snygg :D ), med eller utan Katan - diskant.

Dessutom, om man köper ett par Tukan och vårdar dom ömt så kan man nog få tillbaks pengarna när man säljer dom...

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 28, 2005 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Har man inte pengar så har man inte. Själv sitter jag med en tyst stereo eftersom jag inte har råd att köpa en ny nål till min Adikt. :roll: Tukan är skitbra (och dessutom snygg :D ), med eller utan Katan - diskant.

Dessutom, om man köper ett par Tukan och vårdar dom ömt så kan man nog få tillbaks pengarna när man säljer dom...
Lika tyst här på grund av att det behövs ny nål till Adikten här med.

Vad gäller högtalarna så har jag inte en aning om vad jag skall råda till.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00