selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:28

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: 5140 vs Ninka
PostPosted: Tue Nov 22, 2005 18:46 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hejsan
Jag registrerade mig nyss på detta trevliga forum.
Kul med så många linnannhängare samlade!

..till funderingen:
Tänkte byta mina stativare till golvhögtalare och efter att ha lyssnat runt på en massa högtalare så lutar det åt ninka. Alternativet i prisklassen är förstås ett par begagnade 5140. Har dock ej haft möjlighet att lyssna på några 5140 än..

Är möjligen begagnade 5140 det mest prisvärda alternativet?
Någon som har något klokt att säga i frågan?

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 22, 2005 19:30 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej Gustav

Har Ninka och är tognöjd med dom. Massor sväng fastän jag spelar på en Classik K. Det känns inte som att Ninkorna behöver mycket effekt och då kan man satsa pengarna på källa och försteg.

Ändå finns möglighet att uppgradera. Har hört Ninka/Unidisc SC/Chakra, känns inte som att Ninka har problem även i så promenent selskap.

Sen är dom snygga ochså och behöver bara 2 slutsteg om du vill köra aktivt. Lycka till iaf. Så länge det blir Linn blir det säkert sväng.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 22, 2005 19:40 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag provlyssnade med enbart en classik och kan hålla med om att det svängde bra redan då!

ja vägen till aktivt är onekligen kortare med ninkorna..

Fick dock rekomendationen att gå på begagnade 5140 eftersom det är samma pengar det handlar om. Annars hade jag nog redan haft ett par ninka hemma nu..

någon som jämfört dom?

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 22, 2005 19:49 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jeg har haft Ninka aktiv med 2 stk 2250, men var ikke tilfreds.
Jeg skiftede til AV5140 passivt - det var bedre, med der var for meget bas.
Sidst opgraderede jeg til 5140 aktiv med 3 stk 2250. OG NU ER DET BRA BRA BRA BRA BRA BRA.

Så min mening er. Hvis du kan gå aktiv, tag AV5140.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 22, 2005 19:55 
Ny Medlem
Ny Medlem

Vad var du inte nöjd med?

Tyvärr är det inte ekonomiskt möjligt att gå aktivt med 5140 på än gång. Kör just nu med en majik och inom budget ryms möjligen att köpa ett eller två lk100.

kan 5140 spela musik med "så lite" i förstärkarväg?

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 22, 2005 20:33 
Site Admin
Site Admin

5140/Espek verkar vara mer svårplacerade än Ninka, och lite längre väg att gå innan man kan gå aktivt, som sagt. Har man en lösning på bägge de problemen tror jag att 5140 är ett bra köp.

Själv är jag otroligt nöjd med mina aktiva Ninka - de har verkligen växt med uppgiften allteftersom jag stoppat roligare saker före dem i signalkedjan. :)

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 22, 2005 20:45 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

hej Ayn

Vilka erfarenheter har du med grejer förre Ninka. Vilka har du haft särlig succes med?

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 22, 2005 21:20 
Site Admin
Site Admin

Från början körde jag mina Ninka med en Majik. Det lät bra men ganska 'blekt' eller vad man ska säga - Majiken orkade liksom inte med att styra högtalarna så distinkt.

Skaffade en Klout, körde kvar med Majiken som försteg. Roligare, mer punch.

Bytte ut Majik mot en Kairn. Wow! Oväntat stort lyft :) Nu började det bli riktigt roligt.

Skaffade en till Klout och ploppade i aktiva kort. Denna gång var det min lägenhetskompis tur att utbrista 'wow!' - han har väl följt min uppgraderingsresa med lite överseende och inställningen att "jaja, tycker han det låter mycket bättre så är det väl bra". Tidigare lyft tycker jag var nog så viktiga, absolut - men aktiveringen var ju sjuk. Man ska väl inte prata i alltför lyriska termer för att det ska låta trovärdigt ;) men allt blev verkligen solklart bättre - oavsett volym. Plötsligt lät det inte som man la lock på systemet när jag sänkte volymen en del.

Systemet som det är nu är Ikemi->Kairn->2xKlout. Det är ett system som fått mig att sluta tänka på nästa uppgradering...

Nu blev det en lång utläggning av det här, håhåjaja...sensmoralen är väl: gå aktivt fort som tusan!

Edit: Det finns lite mer utförliga intryck för varje steg i Ayns presentationstråd.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 22, 2005 21:40 
Ny Medlem
Ny Medlem

aktiv verkar ju alla vara kusligt samstämmiga om att man ska vara!..så dit ska man väl. Det jag funderar på är om 5140 kräver mycket mer än ninka? Och om dom innan man kommit till aktiv drift kanske är mycket sämre än ninka, som jag iaf har hört spela helt ok på en classik.

man vill ju inte hamna i ett läge där man sitter med något helt onjutbart i ett år innan man införskaffar nödvändiga slutsteg och kort..

Varför finns det förresten så få ninka och 5140 till salu..byter inte linnfolk sina grejer?

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 22, 2005 21:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Valet mellan AV 5140 och Ninka är i min mening lätt.AV5140 är den bättre och trevligare högtalaren i MITT tycke.

Men du måste lyssna själv.Dessa två högtalare spelar på skillda sätt.Vilken du föredrar vet bara du själv :!:

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 22, 2005 22:02 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej Gustav

Hittade deta erbjudande på www.dba.dk: Linn 5140 körsbär, DKK 8500. Fast du får hämta dem i Århus.

Det är inte så ofta man hittar beg. Ninka, men ibland finns det. Jag kommer inte försälja mina iaf.

Länk

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 23, 2005 15:58 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej Gustav

Jeg var ikke tilfreds med mne Ninka i lang tid. Jeg syntes og følte at diskanten var alt for hård. Jeg fik ondt i ørerne af at lytte til 50% af mine cd'ere.
Det var kun som Ninka passiv at jeg kunne holde ud a høre på dem, men så swingede musikken desværre heller ikke rigtigt.

Som sagt, min erfaring, AV5140 aktiv er fantastisk.

Rene

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 10:54 
Ny Medlem
Ny Medlem

beslutet tar sin tid..
Var på naimkvällen igår kväll på ljudkompaniet och blev lite småförtjust i Ariva högtalarna! Naim kan dom också! Jösses vad det svängde!
Skulle vara intressant att höra en liknande demo av linn-grejer!

iaf så krävs nu även en jämförelse mellan Ninka/Ariva.
..svaret kanske är givet på ett linnforum :wink:

Jag funderar vidare..

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 11:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gustav wrote:
beslutet tar sin tid..
Var på naimkvällen igår kväll på ljudkompaniet och blev lite småförtjust i Ariva högtalarna! Naim kan dom också! Jösses vad det svängde!
Skulle vara intressant att höra en liknande demo av linn-grejer!

iaf så krävs nu även en jämförelse mellan Ninka/Ariva.
..svaret kanske är givet på ett linnforum :wink:

Jag funderar vidare..
Det svaret är nog inte så givet Ariva högtalarna är rätt så grymma men jag har inte gjort en direkt gämförelse mellan dem.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Enkelt!!!!
Köp 5140/espek, de kan kan drivas aktivt, det kan INTE Ariva.
Dessutom är 5140/espek solklart bättre än Ninka etc.
Slå till på de i Århus!
Kolla vad de kostade nya så inser du att det är ett klipp. (o jämför med ninka pris)

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00