selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nasoferm wrote:
Jag kanske får försöka gräva lös 20K totalt och köpa Katan nya och sedan leta på begmarknaden ifall det vill sig illa.
Det är förstås det bästa alternativet. 8)

Men snälla, råna ingen bank. Akustiken i fängelsecellerna är vedervärdig, det är i det närmaste omöjligt att få det att låta bra där! :lol:

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 17:29 
Site Admin
Site Admin

Haha, so I've heard!
Dessutom är det ju lite jobbigt att följa med i texten (CD-booklet) när det är gemensam, och plötslig, släckning. Fast det kanske bara är i filmer det är så?
En annan otrevlig detalj är att man kan komma tillbaka till cellen efter lunch och finna att någon medfånge har sålt halva anläggningen för ett paket cigg.
Dumt!

I vilket fall som helst. Dags att räkna lite här...
Vi använder 20K (utan bankrån jajo) som kapital då.
Katan: 10000:-
Försteg: 6000:-
Slutsteg: 4000:-

Något sånt kanske? Då räknar jag med att kablar inkluderas någonstans, och att jag får klara mig utan stativ till en början. I alla fall inte Katanstativen...fast fanken också det blir inte heller bra!
Detta är hopplöst!

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 17:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan du inte köpa begagnade Katan? Då sparar du ett par tusen = får råd med stativ

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 17:37 
Site Admin
Site Admin

Visst kan jag det. Men det är inte så enkelt att hitta tyvärr :(

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 17:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker din plan låter helt ok så när som på stativen. Katan utan stativ är inte Katan. Vad händer om vi höjer budget till 22k? Blev det bankrån då? :?

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 17:51 
Site Admin
Site Admin

Haha, det är pressat i taket redan vid 15.
20 är hypotetiskt och många meter över budgettaket, men man vet aldrig.
Jag räknar på smärtgränsen och sen får vi se vad som händer.
MEN...man skulle ju kunna köpa sig en kolektor istället för kairn och då kommer jag nog ner till en nivå där det finns utrymme för stativen.
Säljs ju en här på forumet för 4200:- med skyddsplasten kvar osv.
En LK-100 kan inte kosta skjortan och sen nya Katan+stands ifall jag inte hittar något begagnat.
Gör jag det så letar jag efter Kairn istället.

Sounds like a plan?

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 18:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nasoferm wrote:
Sounds like a plan?
Perfekt! Kör!

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 18:07 
Site Admin
Site Admin

jajo wrote:
nasoferm wrote:
Sounds like a plan?
Perfekt! Kör!

/ jajo
Åhå? Du håller med mig om att kollektorköp framför kairn för att finansiera stativen?

Tackar och bockar för alla svar och tips!

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 19:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Men snälla, råna ingen bank. Akustiken i fängelsecellerna är vedervärdig, det är i det närmaste omöjligt att få det att låta bra där! :lol:
Å andra sidan har man gott om tid till att fixa till akustiken o obegränsad tid att spela skivor.
Att grannarna klagar kan man också bortse ifrån :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 19:59 
Site Admin
Site Admin

Jo, men man kan nog känna sig lite låst då... :roll:

Var bara tvungen. Välkommen tillbaka för övrigt Nasoferm. Är lite nyfiken på varför Classik + Ninka inte nämts mer här. Ninka är väl lättare att få till än Katan på svag förstärkare och byter du in Classiken mot lösa delar i framtiden är det väl inte värst stor förlust. Bra ljud direkt och mindre lösa-delar-jakt.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Classik är en mycket trevlig produkt som kan hänga med länge även vid utbyggnad.

Köp den först, skaffa ett slutsteg och sen ett försteg och sen är karusellen igång :D

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 21:11 
Site Admin
Site Admin

Glömde lägga till att en ev. bättre hälft knappast klagar på att lådan är pyttliten men ändå låter bra och att det ingår radio. Har tappat räkningen på alla gliringar jag fått om x antal tusen på stereon och den har inte ens radio som de billigaste på elgiganten...

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 21:28 
Site Admin
Site Admin

Nja, jag vill nog ändå framhålla, lite blygsamt, att jag skiter högaktningsfullt i radio. :)

Det var länge sen jag lyssnade på Ninka, men till saken hör att jag är på gång att flytta (efter jul) till en mindre och framförallt billigare lägenhet. Den är nog lite för liten för Ninka tyvärr...
Dessutom längtar jag SÅ mycket efter Katans ljud.
Det som talar mot dem är såklart att de räknas som tungdrivna, men å andra sidan så har de ju potential att hänga med länge länge, och det känns ju spännande att få följa sin högtalares utveckling.

Jag har hittat en Classik-K för 7000 NOK vilket borde vara typ, 8500 svenska kronor eller något sånt (?). 3½ år gammal.

Jag har läst lite gamla trådar och Fredde sa att han hade hört Classik med Katan och tyckte att det lät bra.
Finns fler åsikter från folket?

Till syvende och sist så handlar det ändå om tillgänglighet på begmarknaden. Dessutom har jag ingen lust att vänta hur länge som helst. Nästa vecka är det dags för köp, punkt och slut!

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 04, 2005 00:06 
Site Admin
Site Admin

Har för mig att det var equi som hade Classik + Katan och inte kände sig nöjd, utan ville ha mer krut.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 04, 2005 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nasoferm wrote:
Fredde sa att han hade hört Classik med Katan och tyckte att det lät bra. Finns fler åsikter från folket?
Funkar bra tycker jag med. Man fattar inte riktigt hur bra Katan egentligen är i den uppsättningen, men nog är det njutbart alltid.

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00