selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 15:09

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 09:55 
Site Admin
Site Admin

Linn har manualer till de flesta av sina produkter online.

http://www.linn.co.uk/cust_supp/owner_manuals.cfm

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 10:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ännu en fundering fr en Linn-nybörjare: Vad är instegsmodellen om man ser på normala beg-priser på Linns försteg som klarar 5.1?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 10:28 
Site Admin
Site Admin

Det billigaste du kan få tag på nu lär vara 5103 som dyker upp för runt 15k titt som tätt. Köper du nytt är det Exotik som gäller för 26k (har jag för mig).

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 13:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

OK, tack (igen). Lutar åt en Classik och så får det bli lågbudget/"epa"-ljud till filmer inom överskådlig framtid. Har du möjligen en känsla för hur en 5103 står sig mot en Classik om man kör med Kan I och lämpligt slutsteg?

Kans manual inneh dessvärre inga data.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 13:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

5103 kan man hitta billigare om man har tur, lust att vänta.
Har inte direkt testat men försteget i Classik har inte en chans mot 5103.
5103 är bättre än Kairn men sämre än Exotik = väldigt bra.

Du kan få tag på beggade Classik Movie för runt 20k, mer prisvärt än så blir det inte!
CD, DVD, försteg, processor, radio, 5 slutsteg...
Varje gång jag ser film på movie'n så blir jag förstummad hur GRYMT bra det är.
Gillar du film hade jag sparat tills jag kunnat köpa en Movie.
Kör den med Kan som frontar o häng på (låna) billiga högtalare. Köp till bra center sub baktalare eftersom.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 14:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Är det helt likvärdigt ljud att köra CD i 2-kanal från en Classik Movie jämfört med vad man får från en vanlig Classik?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 14:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan I o II är en kvalitets-högtalare som alltid varit "för billiga" i förhållande till vad de är kapabla att göra och sitter ofta i system som kostar många många ggr mer än själva högtalarna. De är skoningslösa mot en dålig insignal samtidigt som de premierar förbättringar i anläggningen på ett sätt som få andra högtalare gör.

Det är inte förstärkaren de är mest känsliga för, det är källan. Mata dem med en riktigt bra källa och de låter oftast fantastiskt - mata med en dålig och de låter ofta tunt, skrikigt och trist. Om du funderar på att driva dem med Classik, Movie eller DI så prova noga först innan du handlar.

Själv kör jag Kan* bakom LP12, Kairn och Solo och det låter fullständigt enastående bra.

Lycka till
Carl

* Eller mer korrekt; gjorde, ända till i fredags då jag och en polers stärkta av moget vin bar ner Isobarikarna, kopplade in och crankade upp volymen. Då blev det säkerhetsbälte på, vill jag lova...

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 15:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

cortina wrote:
Är det helt likvärdigt ljud att köra CD i 2-kanal från en Classik Movie jämfört med vad man får från en vanlig Classik?
Nej, movien är bättre i allt. Bättre CD, försteg o slutsteg

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om man ska använda Kan i ett biosystem blir ju den givna frågan hur bra den funkar med subbar som t.ex. Sizmik. Nån som har testat eller har nån teori?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 17:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kommer att bli skitbra. Jag vet ingen som inte fått till Katan (o andra småburkar) med sub

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 18:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Om man ska använda Kan i ett biosystem blir ju den givna frågan hur bra den funkar med subbar som t.ex. Sizmik. Nån som har testat eller har nån teori?
Jag testade den lilla Sizmiken ganska ordentligt med Kan I för ett par år sen. Installationsmässigt var det ganska enkelt att hitta rätt position. Musik svängde inte nämnvärt sämre och naturligtvis adderades mer och köttigare bas. Jag är säker på att många föredrar detta sound, speciellt för bio där man vill att det skaka på lite. Man ska dock inte förvänta sig att Sizmiken förvandlar Kan:arna till ett par "stora" högtalare.

Den trots allt existerande försämringen i sväng (antar att timing är bättre beskrivande ord i bio-samanhang) var avgörande för att sväng-fetichisten Carl N inte skaffade en men som sagt de flesta skulle nog föredra det soundet före ett par rena Kan.

Carl

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 20:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag är lite nyfiken efter allt snack om Kan I, jag själv har ett par Kan IV (modifierade, men ändock) vad har egentligen hänt från Kan I till Kan IV? Lite smådålig fråga eftersom det är i princip allt... men har det blivit någon förändring i svänget t ex?
Jag har aldrig hört några andra Kan.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredriksson wrote:
Jag är lite nyfiken efter allt snack om Kan I, jag själv har ett par Kan IV (modifierade, men ändock) vad har egentligen hänt från Kan I till Kan IV? Lite smådålig fråga eftersom det är i princip allt... men har det blivit någon förändring i svänget t ex?
Jag har aldrig hört några andra Kan.
Jag skulle nog vilja säga att Kan I och Kan II har sväng men inte Kan IV vid en gämförelse de olika kanorna emellan.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Minns knappt längre, det är en evighet sedan jag såg Kan (ägde dock ett par mk1), men är det inte så att I och II är en högtalarkonstruktion, och III och IV en annan? Jag vill minnas att Linn återanvände namnet, men att det egentligen är en helt annan högtalare.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Jag vill minnas att Linn återanvände namnet, men att det egentligen är en helt annan högtalare.
Just så är det, namnet är helt missvisande i detta fall. Kan III och IV är en billig variant av Tukan, tillverkad i Asien. Precis som Keosa är en billig variant av Keilidh.

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00