selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:40

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Thu Oct 06, 2005 20:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

vilka program är bra etc?

alla tips mottages

PostPosted: Thu Oct 06, 2005 21:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
vilka program är bra etc?

alla tips mottages
Ja förutom hårdvaran då, minst en nyservad och fullbestyckad LP12:a med Linto (haha!) så kan jag rekommendera Adobes Audition 1.5 (tidigare CoolEdit) för inspelning/redigering. Program som automatiskt delar LP´n i låtar litar jag inte på, men det hänger förstås lite på vad det är för musik du vill rippa. Adobe Audition är ett ganska dyrt program, men du kan säkert hitta det på nätet om du letar eller så messar du mig :-)

Jag rippar själv alltid vinyler som två wav-filer, en per sida. Sedan kapar jag upp dem i låtar (du kan ha flera instanser av Audition öppna) och sedan gör jag in- och uttoning på respektive låt så jag slipper brus och knaster mellan låtarna. Undantag är förstås live-skivor, där ska det inte finna snågot glapp mellan spåren.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 06, 2005 22:02 
Moderator
Moderator

Det vore faktiskt rätt kul att höra hur en wav-fil rippad med en LP12:a låter. Jag gissar att ljudkortet eller AD-omvandlaren spelar stor roll. Vill man fläska på där kanske man skulle kunna använda en Kinos+DSP som har den funktionaliteten.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 01:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tipsar om programet Audacity som är väldigt bra och dessutom gratis.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Det vore faktiskt rätt kul att höra hur en wav-fil rippad med en LP12:a låter. Jag gissar att ljudkortet eller AD-omvandlaren spelar stor roll. Vill man fläska på där kanske man skulle kunna använda en Kinos+DSP som har den funktionaliteten.
Jag rippade lite från en vinylskiva för några år sedan. Hittade tyvärr bara en mp3a, men den är 320kbit/s och säger väl lite hur fel det kan bli när man stoppar in det i datorn...

http://boplats.net/tolvan.mp3

Jag minns att jag brände wav-filen på cd och körde i min MimikII som jag hade då. Gjorde direkta jämförelser med min dåvarande tolva och det var brutalt stor skillnad. Det lät ok, men musiken hade försvunnit helt.

Filen rippades på en PowerBook G4 667MHz med Audacity som hepcat rekommenderar. Ljudkortet i den är väl helt ok sägs det, användes ofta i studior osv.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 22:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för alla tips vad skulle man göra utan Selleri.
Har väl egentligen inga större krav på att det ska låta fantastiskt.

Jag har fått ett gäng LP av svärföräldrarna och tänkte bränna ner några av deras favoriter som tack. Blir det tillräckligt bra kanske jag fortsätter med delar av min samling också vi får se.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 22:34 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Tipsen ovan är jättebra, men ljudet kommer inte att bli bra, iaf inte om du är lika kräsen som jag är. Funkar på sin höjd i bilstereon.

Kan du inte köpa dem på CD istället, eller är det någon raritet om ej går att hitta i annan form?

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 22:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker ni är onödigt negativa :-)

Jag har rippat en del vinyler till CD och de låter allt från hyggligt till riktigt bra. Jag har ett Soundblaster Extigy externt ljudkort placerat vid "stereon" och sedan en 5 meter USB-kabel till datorn. Ljudkortet sitter i praktiken inkopplat som en bandspelare vilket gör att jag kan spela in såväl vinyler som radioprogram (Pink Floyd live från 1970 alldeles nyss tex!) och också spela upp ljudfiler från datorn i anläggningen.

Jag använder som sagt Adobe Audition 1.5 för inspelning till wav och efter redigering (delar upp i separata låtar, plockar bort det värsta knastret manuellt etc) bränner jag en CD med Nero 6 som får gå i 4x.

Visst, det låter inte världsbäst, men det låter bra. Fullt njutbart hos mig vågar jag påstå. Men visst är det bättre direkt från en LP12:a, det borde det vara för 100 lök :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:

Jag har rippat en del vinyler till CD och de låter allt från hyggligt till riktigt bra. Jag har ett Soundblaster Extigy externt ljudkort placerat vid "stereon" och sedan en 5 meter USB-kabel till datorn. Ljudkortet sitter i praktiken inkopplat som en bandspelare vilket gör att jag kan spela in såväl vinyler som radioprogram (Pink Floyd live från 1970 alldeles nyss tex!) och också spela upp ljudfiler från datorn i anläggningen.

Jag använder som sagt Adobe Audition 1.5 för inspelning till wav och efter redigering (delar upp i separata låtar, plockar bort det värsta knastret manuellt etc) bränner jag en CD med Nero 6 som får gå i 4x.

Visst, det låter inte världsbäst, men det låter bra. Fullt njutbart hos mig vågar jag påstå. Men visst är det bättre direkt från en LP12:a, det borde det vara för 100 lök :-)

/ B
Som sagt, jag håller med dig om att det inte är några större fel på ljudkvaliteten, men på känsla förlorar det direkt. Med tunedem är det solklart att skillnaden är stor. Iaf här hemma.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 22:59 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Quote:
Visst, det låter inte världsbäst, men det låter bra. Fullt njutbart hos mig vågar jag påstå.
hehe, dina öron är nog inte lika vaxfria som mina hör jag :wink:

Alltså, ljudet överförs förvisso, men i princip kan man lika gärna sjunga själv som försöka rippa

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:

/ B
Har du en bra lp12:a, förstår jag inte riktigt varför du håller på att föra över musiken digitalt? För det första måste det var rejält med mer jobb. Men sedan, vad är målet? Att slippa vända på plattorna eller?

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Bill50x wrote:

/ B
Har du en bra lp12:a, förstår jag inte riktigt varför du håller på att föra över musiken digitalt? För det första måste det var rejält med mer jobb. Men sedan, vad är målet? Att slippa vända på plattorna eller?
Mjae, det är inte så många plattor jag rippat själv. När jag gjort det har det till 99 % handlat om skivor som jag gärna vill göra tillgängliga för en större publik. Wild Man Fischers första dubbel (producerad av Frank Zappa), Henske & Yester "Farewell Aldebaran", David Peel & The Lower East Sides skivor (med bland annat John Lennon som medverkande) osv. Skivor som INTE finns på CD och som jag tycker borde vara tillgängliga.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 21, 2006 16:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Jag gissar att A/D-omvandlingen spelar väldigt stor roll för att resultatet av överföringen skall låta musikaliskt. Min åsikt är att den kritiska punkten är när man skall göra om ljudet till 16 bitar. Inspelat som 24 bitar låter det ju KANON, men som sagt, under omvandlligen till 16 bitar händer något. Någon som vet något bra sätt här? Det borde väl gå att ordna utan att köpa värsta mastringsutrustningen för 30 lök? :?

Och det där som Per nämner, vad innebär det mer detaljerat?

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 21, 2006 17:41 
Moderator
Moderator

Det jag hade läst var att Kinos+DSP just kunde skicka analoga signaler ut till en digital bandspelare, alltså göra AD-omvandling. När jag senare läst lite mer inser jag att Kisto har den funktionen också. Borde bli ännu bättre då... Men, även AV5103 kan göra detta! För mej är det jätteintressant eftersom jag alldels nyligen har skaffat en sådan. så fort jag ordnat långa digitalkablar som räcker till datorn ska jag testa rippa in någon vinylskiva. Om inte annat kul att testa spela vinyl i FLAC i mp3-spelaren. Skulle kunna vara trevligt att spela in konserter från radio på samma sätt.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 21, 2006 17:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Coolt, vet du vad det blir för upplösning på det digitala ljudet? Det optimala vore ju att få en signal på 44,1 khz 16 bitar som låter bra. Sedan låter man bara ljudet vara, för att inte förstöra musikaliteten genom en massa omvandlingar och processer.

Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00