selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 11:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lysande analys Daniel.
Jag som ingenjör tilltalas också av detta ständiga förbättrandet användandes av både vänster o höger hjärnhalva.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 11:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

troylee wrote:
bland de fulaste stereokomponenter jag någonsin sett
Ducka bakom soffan, nu kommer det många inlägg snart... :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 11:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag trycker att de gamla Linn lådornas design är genial. De har funnits i 20 (?) år och känns fortfarande inte omoderna. De är diskreta och inte alls vulgära men man noterar dem ändå och inser att det är något speciellt. Den enda konkurrent jag kan komma på när det gäller smart design som varar är Naims gamla oliv färgade lådor i halv och helbredd.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 12:10 
Site Admin
Site Admin

Håller med. Men vill passa på att påpeka trådens ämne, för det känns som en risk att vi kommer gå rejält OT här annars... ;)

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Likaså (iaf vid DD/DTS) skulle ett feltolkat paket generera ett rejält missljud. Detta händer aldrig någonsin och därmed kan man iaf sluta sig till en sak för normala system:

DACen får alltid korrekt data, och lirar snällt datat allt eftersom, sample per sample.
Kan man verkligen dra den slutsatsen?

Jag håller med om att ett felaktigt paket skulle kunna orsaka ett missljud, men skulle en felaktig bit i ett paket orsaka samma missljud? Jag tror inte det!

Jag tror helt klart att skillnaden mellan två toslink som låter helt annorlunda är mätbar. Vi mätte toslink-kablar på jobbet förut för att se hur mycket de varierade. Vi hade tre kablar varav en nästan alltid gav 100% korrekt överföring. De andra två hade alltid några bitar fel.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 12:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag inte ingenjör, men tror inte att man kan dra den slutsatsen. Det skulle ju göra att alla transporter är lika bra. Transporten ska ju "bara" leverera 1:or och 0:or, vilket varenda dator kan göra, men om man jämför olika transporter så är det en rätt rejäl skillnad. Så transporten gör något annat också, jag dock inte vad men skillnad är det i alla fall.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jag inte ingenjör, men tror inte att man kan dra den slutsatsen. Det skulle ju göra att alla transporter är lika bra. Transporten ska ju "bara" leverera 1:or och 0:or, vilket varenda dator kan göra, men om man jämför olika transporter så är det en rätt rejäl skillnad. Så transporten gör något annat också, jag dock inte vad men skillnad är det i alla fall.
Visst - transporten ska ju leverera perfekta "ettor" o "nollor" dessutom hålla farten exakt.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 14:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Visst - transporten ska ju leverera perfekta "ettor" o "nollor" dessutom hålla farten exakt.
Transporten ska läsa 1 när det är 1 och 0 när det är 0. Ju bättre den gör detta, desto mindre är behovet av buffert. Om transporten behöver mer än ett försök att läsa en bit påverkas utdatahastigheten och behovet av buffert ökar. Om en skiva är så repig att transporten är upptagen med att försöka felkorrigera bitar och bufferten tar slut försvinner också musiken.

Frågan är: när transporten får problem att läsa en bit och det råkar bli 0 istället för 1 eller tvärtom. Hur låter detta när det kommer i större proportioner? Kanske inte *skrap* *plipp* *pang* utan bara... sämre...

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 15:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle bli mycket förvånad om det finns en enda spelare på marknaden som misslyckas med att läsa ettorna och nollorna korrekt eller som slarvar bort dom på vägen till sin digitala utgång, dvs jag tror alltså att alla transporter gör ett korrekt jobb på den biten.

Många datorer har idag digitala ingångar, borde väl kunna vara ett kul test att prova lite olika transporter och dumpa ner datat digitalt till en dator som lägger det på disk för att sen jämföras med originalet. Då får vi t.o.m. en rätt risig mottagare med i testet, jämfört med ex.vis 5103. Om en enda bit visar sig skilja mot originalet kommer jag alltså bli mycket förvånad. Samt ha fel. Verkar osannolikt :P

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo: blir nyfiken, vad var det för sorts test ni gjorde, vilka frekvenser å så? Går era testresultat mappa mot dom ~3MHz som gäller för audio (PCM strax under, DD/DTS just över) ?

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 16:18 
Site Admin
Site Admin

Veckans tips & tricks: Vissa förkortningar ger smilisar - klicka i knappen "Inaktivera Smilies i det här inlägget" innan ni klickar på "Skicka" för att slippa det problemet. // Sony

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 16:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Jag skulle bli mycket förvånad om det finns en enda spelare på marknaden som misslyckas med att läsa ettorna och nollorna korrekt eller som slarvar bort dom på vägen till sin digitala utgång, dvs jag tror alltså att alla transporter gör ett korrekt jobb på den biten.
O jag skulle bli mycket förvånad om du har en så perfekt CD skiva :wink:
Att en nolla läses av som en etta (smuts eller att pressningen är fel) är inte hela värden, men om spelaren TVEKAR har man ett problem.

Tror mycket ligger i transportens förmåga att läsa av skivan så BRA som möjligt...utan att ta till felkorrigeringskretsar o annat elände.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 17:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
jajo: blir nyfiken, vad var det för sorts test ni gjorde, vilka frekvenser å så? Går era testresultat mappa mot dom ~3MHz som gäller för audio (PCM strax under, DD/DTS just över) ?
Faktum är att det var med PCM-signal som testet gjordes (mest för enkelhetens skull), 2.8MHz om jag inte missminner mig. Det var en exjobbare på min avdelning som utförde testerna, så jag har inte stenkoll på exakt hur det gick till, men jag kan väl ta reda på mer om intresse och ork finnes.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 17:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:

Många datorer har idag digitala ingångar, borde väl kunna vara ett kul test att prova lite olika transporter och dumpa ner datat digitalt till en dator som lägger det på disk för att sen jämföras med originalet. Då får vi t.o.m. en rätt risig mottagare med i testet, jämfört med ex.vis 5103. Om en enda bit visar sig skilja mot originalet kommer jag alltså bli mycket förvånad. Samt ha fel. Verkar osannolikt :P
En bit kan mycket väl bli fel, flera stycken till och med. Sen att resultatet blir godtyckligt är en annan sak, men om du skulle ta en checksum på originaldata och slutdata skulle det inte förvåna mig om det blir olika (om överföringen gjorts m.h.a. toslink och olika läsare/mottagare).

Det skulle visserligen inte förvåna mig så mycket om det blir exakt heller, men det känns ungefär lika troligt att det kan bli nån/några få bit fel.

Sånt händer dagligen och kan ställa till mycket underliga problem, framförallt för datorer och datorprogram där en bit fel är mycket mer förödande för slutresultatet än i våra stereoanläggningar.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 20:21 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ja, det räknas faktiskt rätt mycket fel....

Det är ju därför man t.ex kan köpa ECC-minnen till datorn med paritetskontroll , om man har t.ex en dyr server. Vanliga minnen räknar ju rätt mycket fel. Det tror man inte om den digitala världen.

Men jag tänkte det var lite skillnad på 2.8 MHz och ett par tusen Mhz...

Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00