daniel.n wrote:
Jag skulle bli mycket förvånad om det finns en enda spelare på marknaden som misslyckas med att läsa ettorna och nollorna korrekt eller som slarvar bort dom på vägen till sin digitala utgång, dvs jag tror alltså att alla transporter gör ett korrekt jobb på den biten.
Många datorer har idag digitala ingångar, borde väl kunna vara ett kul test att prova lite olika transporter och dumpa ner datat digitalt till en dator som lägger det på disk för att sen jämföras med originalet. Då får vi t.o.m. en rätt risig mottagare med i testet, jämfört med ex.vis 5103. Om en enda bit visar sig skilja mot originalet kommer jag alltså bli mycket förvånad. Samt ha fel. Verkar osannolikt 
En bit kan mycket väl bli fel, flera stycken till och med. Sen att resultatet blir godtyckligt är en annan sak, men om du skulle ta en checksum på originaldata och slutdata skulle det inte förvåna mig om det blir olika (om överföringen gjorts m.h.a. toslink och olika läsare/mottagare).
Det skulle visserligen inte förvåna mig så mycket om det blir exakt heller, men det känns ungefär lika troligt att det kan bli nån/några få bit fel.
Sånt händer dagligen och kan ställa till mycket underliga problem, framförallt för datorer och datorprogram där en bit fel är mycket mer förödande för slutresultatet än i våra stereoanläggningar.
/ jajo