selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 16:44

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 19, 2005 10:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har experimenterat ganska mycket med att använda dator som källa. Det går att få det ganska bra "ljudmässigt" om man använder sig av ett bra ljudkort och bra mjukvara. Men som alltid är det källmaterialet som är viktigast - en bra rippad mp3-fil kan låta bättre än en wav-fil som är nedläst från en repig CD-skiva.

Jag använde mig av ett ljudkort från M-Audio i en PowerBook G4. Som mediaspelare körde jag mplayer och som operativsystem Linux. Med ljuddrivrutinerna i ALSA får man oftast ut full potential ur ljudkortet.

Trots alla försök att få det att lira riktigt bra nådde det aldrig upp till min dåvarande CD-spelare, Mimik. Det var stelt, trist, och skulle definitivt märkas på resultatet i köket...

Så, tänk dig för innan du överger tolvan! Men jag förstår att det är lockande att slippa alla lådor och kabelhärvan...

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 19, 2005 16:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Bill50x wrote:
dator med hårddisk
Det har jag också.
:wink: :wink: :wink: :wink: :lol:
:mrgreen:

Hehe, jag var lite snabb där. Det var länge sedan jag körde dator utan hårddisk. Vad jag menade var dator med musik på hårddisk :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 19, 2005 16:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Så, tänk dig för innan du överger tolvan! Men jag förstår att det är lockande att slippa alla lådor och kabelhärvan...

/ jajo
Ett tag såg jag framför mig en anläggning bestående av en Classic Movie, ett par Espek i körsbär och en platt 42" hängande på väggen. Två nätsladdar, ett par högtalarkablar, en antennkabel och en videokabel till skärmen.

Men så släcker dom väl snart ner analog radio och då måste man börja komplettera med andra grejor. Sedan vill man kanske spela in tv- eller radioprogram, då behövs det en låda till. Ja, sedan dröjer det inte länge förrän cirkusen är igång igen :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 19, 2005 17:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

En viktig faktor att väga in vid köp av ljudkort är om drivrutinerna automatiskt stöder växling mellan 44.1kHz (som bla musik på cd använder) samt 48kHz (vilket är vanligast för Dolby Digital och Dts). Drivrutinerna bör även stöda ASIO eller Kernel streaming.

Jag kör själv optiskt mellan min dator och 5103an på så vis slipper man alla krypströmmar och allt jordbrum som annars skulle kunna påverka även vid normal musiklyssning.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 20, 2005 09:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Ett tag såg jag framför mig en anläggning bestående av en Classic Movie, ett par Espek i körsbär och en platt 42" hängande på väggen. Två nätsladdar, ett par högtalarkablar, en antennkabel och en videokabel till skärmen.
Jo, det vore nätt, och skulle säkerligen låta bra! Sen kan du hänga på en liten Mac Mini med externt USB-ljudkort från M-audio så har du en tyst, snygg och stabil dator för hårddisklagrad musik/film. Bäst vore nästan om du kopplade den till ett lokalt nätverk, ställer upp en server med stora hårddiskar i en garderob och lagrar all musik där... När du vill finlyssna har du ju dina CD-skivor kvar och kan spela i Classiken!

Image
Bill50x wrote:
Men så släcker dom väl snart ner analog radio och då måste man börja komplettera med andra grejor. Sedan vill man kanske spela in tv- eller radioprogram, då behövs det en låda till. Ja, sedan dröjer det inte länge förrän cirkusen är igång igen :-)
Jo, sån är utvecklingen. Att tro att man kan köpa en produkt och sen vara kompatibel med framtidens teknik en lång tid framöver är nog att önska lite väl mycket. Men visst kan det vara bra att avvakta om Linn uppgraderar Classik-serien med DAB-mottagare.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 20, 2005 11:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var inte alltför säkra på att den analoga radion släcks ner och DAB tar över. SR/Terracoms planer har fått allt mer kritik på senaste tiden. Personligen hoppas jag att de lägger ner DAB, som de gjort i Finland. Systemet är ålderdomligt och undermåligt (men låter märkligt nog ändå inte så illa som jag väntat mig).

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 20, 2005 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Var inte alltför säkra på att den analoga radion släcks ner och DAB tar över. SR/Terracoms planer har fått allt mer kritik på senaste tiden. Personligen hoppas jag att de lägger ner DAB, som de gjort i Finland. Systemet är ålderdomligt och undermåligt (men låter märkligt nog ändå inte så illa som jag väntat mig).
Att DAB tar över är kanske inte så säkert, men däremot kommer någon form av digital teknik att komma istället för den analoga. Att distribuera radioprogram billigare och att kunna ta mer betalt av konsumenten (som sker på tv-sidan) är en kombination av egenskaper som ingen politiker och programleverantör i symbios tackar nej till!

Det är därför jag inte kan tänka mig investera i en integrerad apparat som baseras på FM-radio. Att byta ut en tuner är väl OK, men att behöva byta förstärkare och dvd-spelare samtidigt är lite tufft. Speciellt som begagnatpriset på en apparat med FM-radio lär vara nära noll om inga FM-sändningar förekommer....

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 21, 2005 15:47 
Moderator
Moderator

Av just denna anledning är väl en CMS Di eller annan bra förstärkare med digitala ingångar att föredra. Innan nya system och produkter hunnit mogna till sig kan man använda en dator för att hantera alla nya format.

Post subject: Svårt att låta bli...
PostPosted: Wed Oct 05, 2005 22:04 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag har också blivit såld på MP3 - tyvärr.

Jag kör min Powerbook Mac i soffan och har Airtunes till stereon just nu när jag inte orkar gå och byta CD. Suvertänt bekvämt. (För de som missat Mac-världens fantasiska saker så är det en trådlös mottagare man ansluter till stereon som skickar MP3-strömmen och låter airtunes-enheten avdekoda).

Visst, synd på lite komprimering men det är ju så superbekvämt, jag har ju mina tusentals låtar och tom. volymkontrollen :)

Snart känns det som att ha en tv utan fjärr att behöva gå och byta CD då jag gör det...

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 05, 2005 23:23 
Site Admin
Site Admin

Airport Express är en riktigt smart liten sak. Jag skulle vilja ha något liknande som man skulle kunna slänga vilket ljud som helst till, typ som en vanlig nätverkad ljudserver i ett litet och behändigt format istf att behöva bygga en dator själv för ändamålet. För Airport Express är relativt begränsat till iTunes, va?

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 05, 2005 23:51 
Moderator
Moderator

Ja, precis! En sådan liten smart grej vore bra. Det kommer 3000 olika mediaservers nu som man styr med fjärrkontroll via TV:n. Men när man ska lyssna på musik vill man INTE se på tv :evil: Däremot skulle jag gärna kunna styra musiken från datorn.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 06, 2005 03:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

per wrote:
Ja, precis! En sådan liten smart grej vore bra. Det kommer 3000 olika mediaservers nu som man styr med fjärrkontroll via TV:n. Men när man ska lyssna på musik vill man INTE se på tv :evil: Däremot skulle jag gärna kunna styra musiken från datorn.
Finns massor med media servrar för PC bruk D-Link har en Audio/Video DSM-320 heter den Roku har en som funkar för Webradio. Finns många fler. Kul ide

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00