selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 14:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 101 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 05, 2005 09:24 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ja efter Många om och men så är jag på väg och ska kika på bajens anläggning i morrn, torsdag. Inte lätt att fixa en provlyssning då man inte har bil och bor 45 mil från anläggningen :(

Jag hoppas verkligen att det är något jag vill ha nu, vill inte bli besviken om jag lagt ut dyra pengar på resandet. Men det återstår ju att se.

Något speciellt jag ska kika på tycker ni?

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 05, 2005 12:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Larse wrote:
Något speciellt jag ska kika på tycker ni?
köpkvittona, grejjerna ska ha historia...
Bra att kolla det innan du åker o sedan verifiera på plats.

Manualer mm är ett krav, kartonger är en klar fördel, men att vissa kastar dom kan man förstå..

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 06, 2005 09:43 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ok det fanns inga orginalkvittton. Enligt ägaren hade förra ägaren slarvat bort dem.

Jag ska ju åka om någon timme och jag hade som förutsatt att det skulle finnas kvitton kvar. Nu vet jag inte hur jag ska göra?

Man vill ju inte köpa grejer som någon gång under livet kunnat vara stulna.

Sen blir det ju hur som helst svårt att sälja sakerna senare.

Hjälp

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 06, 2005 09:55 
Moderator
Moderator

Jag har inte alltid sett orginalkvitton på begagnad utrustning. (Jan, hade du snott Keltikarna en gån i tiden? :roll: ) Jag har också varit med om att få se orginalkvitton, men jag fick dem inte. Så om jag ska sälja något vidare kanske jag inte har kvitton att skicka med.

Känns det schysst i övrigt skulle jag inte bry mej om orginalkvitton. Det är väl dock vettigt att skriva ett begagnatkvitto mellan dej och säljaren.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 06, 2005 09:59 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag vet inte om jag är kinkig på detta men jag brukar alltid vilja ha orginalkvitton. Det känns så pass mycket säkrare och seriösare.

Kanske ingen vill köpa grejerna om man ska sälja dem sen?

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 06, 2005 10:09 
Moderator
Moderator

Det kan väl bero lite på åldern och i vilken prisklass grejorna är i. Är det äldre produkter med många ägare skulle jag inte bry mej, om det känns schysst i övrigt. Skulle jag dock få känslan att det var stöldgods skulle jag inte göra affär. Ville någon sälja en splirrans Unidisk tror jag det vore läge att granska orginalkvitto. Sen tror/hoppas jag inte att selleri är marknadsplatsen för i huvudsak stulna produkter.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 06, 2005 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om orginalkvittona är borta så kan man ju alltid kontakta butiken o fråga. De loggar ju allt i deras datasystem, även försäljning av beggade produkter - skitenkelt.
Alternativt Linn, de har ju info (även om produkterna blivigt uppgraderade, reparerade o rapporterats stulna)

Jag kollar alltid upp historien på beggade prylar hos Linn innan köp.

Sedan hoppas jag att samtliga har sina prylar registrerade hos Linn :!:
Även beggade...

Vi ska väl göra det lätt för de laglydiga att "släktforska" o svårt för buset att kränga Linn.
Tex så tömdes Anders lokal för något år sedan!

Om förre ägaren vill spara orginalkvitton så kan man få en kopia kanske.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 06, 2005 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Jan, hade du snott Keltikarna en gån i tiden? :roll:
Rykten gör gällande att de såldes av Legend/Malmö, troligtvis sommaren -93 för att sedan, trots efterspaning, varit spårlöst försvunna (troligen utanför landets gränser) innan de helt oväntat på senare tid dykt upp på en mörk gata i Lund liggandes i en mystisk VAN.

Trots påtryckningar Linn har tyvärr kategoriskt vägrat lämnat ut data angående första ägaren till spaningsledningen, då personen i fråga nu lever ett från Linn citat "tillbakadraget liv märkt av Keltiksorg o inte vill figurera i pressen".
Analys av de senaste underättelserna gör det för troligt att han har lämnat landet för flertalet år sedan.
Linn meddelar att om Keltikarna kommer till rätta så kommer Linn att återlämna dom till den person som har orginalkvitton på dom, då dom fortfarande i deras kundregister står registerade på förste ägaren.
Som svar på kritiska frågor från spaningsledningen angående det uttalandet har Linn svarat att de ALLTID har rätt när det gäller HIFI system.

Så Per... det ser lite dystert ut för dig mao :wink: :roll:

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 06, 2005 15:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Angående originalkvitton, så är ju det väsentliga att, vid ett eventuellt påstående om stöldgods, kunna hävda att man själv gjort ett juste köp. Då går ju frågan så att säga vidare till den personen man köpte av, och han kanske eventuellt kan uppvisa ett kvitto på sitt köp... Jag är skeptisk till om det verkligen skulle vara nödvändigt att kunna uppvisa originalkvitto.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 06, 2005 21:07 
Moderator
Moderator

Oj oj! Va? Keltik? Jag vet ingenting! :oops: Det står några, ehm, Keilidhik i mitt vardagsrum. Rättså snarlika ett par valnötskeltik, kanske =)

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 08:32 
Site Admin
Site Admin

Som andra sagt, får du veta var produkten är såld så kan du själv ringa butiken och kolla att de är sålda där. Har själv gjort så en gång, ringde då High Fidelity och hörde mig för att säljaren verkligen köpt dem där vilket han påstod. Inga problem för dem, de vill väl också måna om att andrahandsmarknaden är så "fläckfri" som möjligt.

Stämde mycket riktigt vad säljaren sa och glad ihågen blev jag betydligt fattigare... HF tjänade inget på min förfrågan men kommer jag bosätta mig i Stockholmsregionen i framtiden har jag ju med mig positiva tankar om dem vilket förmodligen betyder pengar också för dem en dag...

Då var delarna 3 år gamla, skulle de vara 10+ eller röra sig om mindre summor (relativt sett, är en hel del pengar inblandade i de billigare lådorna Linn har också... ) skulle jag inte kolla upp lika noggrant. Om det är bra eller dåligt vet jag inte.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 07, 2005 18:35 
Site Admin
Site Admin

Blev det någon affär, och hur lät det?

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 09, 2005 15:33 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Nej ingen affär, jag for dit och kikade och lyssnade men insåg rätt snabbt att det inte var det jag letade efter.

Jag lyssnade igenom några av mina hårdrockplattor och missförstå mig inte för det lät kanon men inte "rätt" :(

Diskanten var brutal, hög och klar men inte skrikig.
Mellanregistret tyckte jag var lite tillbakadraget jämfört med diskanten. Dock ett härligt flyt och grym närvaro.
Basen var djup och fyllig, det fanns helt klart där.

Men det saknas helt ankelt konarea för mig.

Live känslan fanns inte där då dubbelkaggen mosar i mellangärdet.
Jag vill ha mer pondus och tryck helt enkelt.

Ägaren spelade dock någon av sina skivor med lite akustisk och bluesinspirerad musik. Är inte intresserad av stilen men ville ändå höra mer efter, det är ett bra betyg va :D Grym känsla där och hade jag velat spela den musiken så hade jag slagit till utan att tveka.

Men jag känner ändå att jag kommit en bit på vägen.
Hittade ändå en grym närvaro och känsla i musiken som jag tyckte om, nu ska jag bara kombinera det med lite klassisk trycka :twisted:

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 09, 2005 18:17 
Site Admin
Site Admin

Låter som ett givande besök då, nu när du vet vad som var bra och dålig i dina öron! Har något att fundera vidare på. Kaber är bra aktivt men har inte det där sista trycket som en del, t.ex du då, vill ha.

Får se hur lång tid det tar innan Keltik-maffian dyker upp här med lite tips då.... :D

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 09, 2005 18:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Larse wrote:
Men det saknas helt ankelt konarea för mig.

Live känslan fanns inte där då dubbelkaggen mosar i mellangärdet.
Jag vill ha mer pondus och tryck helt enkelt.
Var det aktiva Keildh eller aktiva Kaber du hörde?
Om inte det räcker så återstår bara Isobarik o Keltik i vettiga prislägen. Har ägt båda två o tryck finns allt! :D
Har iof inte hört aktiva Espek men är dock tveksam om du får mer tryck där jämfört med Keildh eller Kaber.
O du ska köra aktivt givetvis.

Om jag minns rätt hade du ett LK280 så du kan ju köpa 2 till o ett par Isobarik m tunebox.
Mer ös får du om du hittar Lk280 med Spark.
Keltikalternativet blir dyrare då de helst ska ha Klout/2250/5105 eller något annat steg med pondus.

Post new topic  Reply to topic  [ 101 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00