selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 15:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 01, 2005 13:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sumpen,
Bytte du tillbaka från 242 till Keltik?

Ett av mina starkaste hifi minnen är ju från ett par Keltik. Det var väldigt länge sedan på Tonläget. Uppsättningen var Karik/Numeri, Kairn, Klout och Keltiks. Jag hade väntat mig att bli direkt imponerad av hifi, vilket jag inte alls blev. Men efter att ha lugnat ner mig och lyssnat på några låtar så insåg jag att allt låter så oerhört "rätt" och det var verkligen skitkul att lyssna. Svårt att beskriva men det var någon sorts balans och harmoni i musiken som jag inte upplevt tidigare. Jag ville aldrig lämna butiken.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 02, 2005 19:53 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

ulfbnilsson, jag bytte tillbaka.
Det lät gräsligt och tamt med 242 i förhållande till Keltik. Det ska låta levande, läs Keltik, det ska låta live, läs Keltik, låta rock´n´roll, läs Keltik, inte tuttinuttigt, fisförnämnt och tamt.
Kör hellre på mina gamla Isobarik än 242, de är även snyggare!Basta!

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 02, 2005 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sumpen wrote:
ulfbnilsson, jag bytte tillbaka.
Det lät gräsligt och tamt med 242 i förhållande till Keltik. Det ska låta levande, läs Keltik, det ska låta live, läs Keltik, låta rock´n´roll, läs Keltik, inte tuttinuttigt, fisförnämnt och tamt.
Kör hellre på mina gamla Isobarik än 242, de är även snyggare!Basta!
Akurate 242 behöver aktiveras och minst en ordentlig sub för att låta "live" som Keltik gör. Aktiva och med sub tycker jag att de slår Keltik på alla punkter.

Bytte du några andra komponenter i samband med Akurate-inköpet? Vad körde du med för grejer i övrigt? Min erfarenhet är Akurate låter kanon med nyare Linn-grejer. Skillnaden är faktiskt så stor att ett par Keltik kan slå Akurate om kringutrustningen inte riktigt passar.

Jag tror att Keltik är en unik Linn-högtalare som inte riktigt låter som de andra. Är man toknöjd med Keltik är det nog svårt att byta till något annat. Eller hur, sportbilsentusiasten?

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 02, 2005 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Är man toknöjd med Keltik är det nog svårt att byta till något annat. Eller hur, sportbilsentusiasten?
Ja, har man som jag o Sumpen ägt både Isobarik o Keltik så saknar man trycket i övre basregionen.
Just precis där basgitarr o trummor ligger, så att takten o drivet hörs väldigt bra :D
Finns fler som vittnar om samma sak hos Akurate, slankare o tamare.
Mer tune dem men mindre ÖS...mindre live.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 02, 2005 23:18 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Sportbilen vet vad det handlar om! Musik ska även vara en upplevelse, gärna fysisk, vilket Keltik borgar för.
jajo, källorna var en ganska bra lp12 :twisted: ,lingo2,linto,ikemi, 5103 (& sedan exotic).
Over and out!

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 03, 2005 09:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

AT95-Adikt i fredags. Haksläppsnivå på den uppgraderingen. Mest tune/kr hittills.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 26, 2005 00:23 
Moderator
Moderator

En kandidat igår: Rega -> LP12/Lingo :)

Helt vansinnigt! Hämtade upp den begagnade tolvan igår, och självfallet vill jag prova den trots att den inte är justerad de senaste 10 åren, samt säkert behöver ny pickup.

Är det ens samma låtar man spelar? :shock: Ja det är det, men något händer. Det känns både som att musiken går långsammare och snabbare på samma gång. Lugna partier i musiken är hur lugna och avslappnade som helst, medans intensiva partier verkligen öser på. Jag älskar det draget! Man upplever... Mer av ALLT i musiken.

Jag hade en inte särskilt prylintresserad kompis på besök när vi satte upp den. Tidigare när vi jämfört olika saker, mp3/orginal osv, har han inte hört några skillnader alls i "ljudet". När vi nu spelade samma låt på vinyl och Karik/Numerik så, jodå, det låter annorlunda tyckte han. Mindre vasst, och mindre jobbiga "s" på vinyl. När vi inte satt och lyssnade på "ljudet" utan testade olika vinylskivor bara blev det omdömen som: "Jimmi Page kan sina saker alltså!" och "Fy helsike vad Beatles är bra!" osv. Jag tror minsann att även min skeptiska kompis Erik kan höra skillnader =)

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 26, 2005 10:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Grattis Per och välkommen i gänget! Inköpet av min LP12:a är helt klart det bästa jag gjort i HiFi-väg någonsin och något som skänker ständig glädje där hemma. Minns lyftet från Basik -> LP12 som igår och det är ju helt klart den största uppgraderingen någonsin!!! Slår som sagt alla andra uppgraderingar med hästlängder! Det skall bli kul att få höra om dina fortsatta lyssningsintryck!

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 26, 2005 12:49 
Moderator
Moderator

Tack tack! Jag tycker LP12 är en så läcker produkt så jag har egentligen alltid velat ha en även då jag saknat vinylskivor. När det nu fanns en i rätt färg för mig så kunde jag inte låta bli =)

Nu vet jag dock att oanvänd kommer den inte att förbli. Däremot finns det en del som pekar på att den krånglande Karik/Numerik-kombon får spendera mer tid på vilobänken.

PostPosted: Fri Oct 28, 2005 20:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Vilken produkt som gav det största lyftet?
Bara att börja skriva grabbar!
Hej Sportbilsentusiasten

Det var när jag böt tonarm på min LP12:a från Ekos1 till Rega RB 1000.
WoW plötsligt fick jag musik och kunde stampa takten :wink:
Mvh
Kenth

Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00