selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 14:57

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 24, 2005 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredriksson wrote:
Det är nog mer elr mindre bestämt att det blir en Ikemi med majik. majiken har jag... en av senaste snitt så det är bara en Ikemi då till rätt pris. Ni får väl höra av er om ni har någon liggandes. Kanske går i uppgraderingstankar? En unidisk kanske?
Source first! Underbart med någon som håller fanan högt! Glöm inte att din anläggning kommer att låta bättre än vilken Genki - Kolektor 5125 - aktiva Katan som helst!

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 25, 2005 00:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredriksson wrote:
Det är nog mer elr mindre bestämt att det blir en Ikemi med majik. majiken har jag...
Har du inte snart en Kolektor också? Att du siktar på en Ikemi ser jag som en sund åsikt. Har du redan en Majik och snart en Kolektor så tycker jag helt klart att du ska sälja bort Majiken och köpa dig ett slutsteg till Kolektorn. Fast naturligtvis ska du göra som du vill.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 25, 2005 07:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

henriklh wrote:
Jag har inte jämfört, men Majik ska vare en av de få produkter som inte her förändrats det minsta.
Gällande Majik så måste det väl ha skett en del saker, huruvida det påverkat ljudkvaliteten kan jag dock inte uttala mig om. Hade för länge sedan en Majik (då när de dök upp) och råkade snubbla över en beggad igen förra året. Skillnaden är ju något i nätdelen som beskrivs i revisionslistan men det är inte bara det. Tex hörlursteget har i denna nyare majik en svitchfunktion som bryter signalen ut till högtalarna så fort man klickar i lurar. Mittenknapparna på knappsatsen märkt "speakers" har ingen funktion någemer...

Är alltså lite smått o gott som tyder på att förändringar skett även på kretsarna i någon mån men om det påverkat ljudet är ju en annan sak. Har tyvär inte kunnat jämföra denna mot en äldre men jag upplever den som nästan lite "för bra" jämfört mot vad minnet säger att den borde vara...spelar väldigt öppet och är farligt lätt att tycka om! Vore mao väldigt kul att kunna få fram en äldre oxå och få lite intryck...även kika på insidan.
(Det gamla eletronikintresset börjar ge lite återfall...):)

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 25, 2005 09:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Har du inte snart en Kolektor också? Att du siktar på en Ikemi ser jag som en sund åsikt. Har du redan en Majik och snart en Kolektor så tycker jag helt klart att du ska sälja bort Majiken och köpa dig ett slutsteg till Kolektorn. Fast naturligtvis ska du göra som du vill.
Det handlar om prioritera mina inköp. Jag får be om ursäkt om ni trodde att jag hade både en kolektor och en majik, verkligheten är denna att jag sitter i en sits där jag har lite valmöjlighet: Antingen Majik eller Kolektor utan prisskillnad.
Det är en ganska självklar sak att jag ska jämföra vilken jag tycker låter bäst, Kolektorn eller Majiken.
Jag upptäckte en annan stor fördel med Majiken igår, och det var att hörlursutgången verkligen var bra :!: Nu kan det helt enkelt bli kul att sitta med sina philips lurar. :lol:

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 25, 2005 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hörlursutgången på Kolektor är också bra.

Min första Linn var en Majik-I (L) vilken är en väldigt bra "control amplifier" men dess 33W per kanal i 8 Ohm anser jag går åt väldigt fort.

Däremot är fjärrkontrollen troligtvis den bästa Linn gjort genom tiderna.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 25, 2005 11:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Min första Linn var en Majik-I (L) vilken är en väldigt bra "control amplifier" men dess 33W per kanal i 8 Ohm anser jag går åt väldigt fort.
I mitt rum duger det och blir över... Jag tycker det är grym kraft i den. Behöver jag extra kräm om jag flyttar om och ställer anläggningen i ett större rum så kan man alltid införskaffa ett slutsteg.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 26, 2005 13:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredriksson wrote:
I mitt rum duger det och blir över... Jag tycker det är grym kraft i den. Behöver jag extra kräm om jag flyttar om och ställer anläggningen i ett större rum så kan man alltid införskaffa ett slutsteg.
Visst finns det kraft i Majik, men grym kraft är en stor överdrift. Häng på ett starkt slutsteg som LK140/Klout/2250 så kommer du tappa hakan. Alla slutsteg kan låta mycket, men skillnaden mellan ett starkt slutsteg och ett mindre starkt är hur följsamt det spelar vid höga nivåer och mängden distorsion.

Jag testade Majiks slutsteg mot LK85 förut och det var ordentligt mycket mer ös i LK85 trots att jag spelade med lättdrivna Ninkor.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 26, 2005 20:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Fredriksson wrote:
Det är nog mer elr mindre bestämt att det blir en Ikemi med majik. majiken har jag... en av senaste snitt så det är bara en Ikemi då till rätt pris. Ni får väl höra av er om ni har någon liggandes. Kanske går i uppgraderingstankar? En unidisk kanske?
Source first! Underbart med någon som håller fanan högt! Glöm inte att din anläggning kommer att låta bättre än vilken Genki - Kolektor 5125 - aktiva Katan som helst!

/Henrik
en liten pik till mig kanske Henrik :)

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 04, 2005 15:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tjooh! En annan sak... Om man jämför Genki och Ikemi pris/prestanda? Vilken av dessa cd spelare får man mest och bäst prestanda för peningarna? Jag tänkte, det är ju som en någolunda prisskillnad mellan dem. :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 04, 2005 15:35 
Site Admin
Site Admin

Genki är helt okej men du kommer alltid att snegla på Ikemi. Därför är det billigast i längden att gå på Ikemi direkt.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 04, 2005 15:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Absolut Ikemi! Felköp är de dyraste köpen.

/ j

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 27, 2005 09:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ikemi + Majik eller nya classic movie? Vid enbart musiklyssning?

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 27, 2005 09:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredriksson wrote:
Ikemi + Majik eller nya classic movie? Vid enbart musiklyssning?
Tror knappast att nån har jämfört.

Det som talar för en Classik Movie:

* Den klarar fler format och 5.1 (vilket fler och fler blir intresserade av)
* Den har bättre förstärkare än Majik
* Den är snyggare och tar mindre plats
* Du får garanti!

Det som talar mot en Classik Movie (och för Majik+Ikemi):

* Ikemi låter något bättre på CD (enligt Lejonklou)
* Ikemi+Majik är lättare att uppgradera till något som låter klart bättre än Classik Movie
* Det är billigare

Du får fråga dig själv: kommer du nöja dig med en låda, eller är du en person som gillar att uppgradera? Classik Movie är säkert bra nog för alla, men om du vet att du gillar att förändra saker i anläggningen tror jag att det är ett felköp. Om du nu inte vill lägga dina uppgraderingspengar på högtalare, förstås...

(Om jag var i dina kläder skulle jag förmodligen köpa Classik Movie, om den är så bra som det sägs)

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 27, 2005 09:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Mina planer (innan nya classic movie) var följande: Först majik+Ikemi sen får ikemin hänga med hela tiden. sen blir det nog annat förstärkeri...
Det är ingen idé... Jag har redan bestämt mig för en Ikemi så det är som färdighaft med detta farande hit och dit.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 27, 2005 09:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredriksson wrote:
Mina planer (innan nya classic movie) var följande: Först majik+Ikemi sen får ikemin hänga med hela tiden. sen blir det nog annat förstärkeri...
Det är ingen idé... Jag har redan bestämt mig för en Ikemi så det är som färdighaft med detta farande hit och dit.
Ja, det första du måste göra är att bestämma dig. Sen kan du ge dig ut och leta. :wink:

/ jajo

Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00