selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 19:33

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 182 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 513 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 15:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Murphys stout är ungeför som Guiness men inte så tung... annars är Boddington god liksom... hmmm vad heter den... ngt med devil? :?

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 18:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Guiness tung?????? :D Hell och Heaven kanske du tänkte på?

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 22:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sitter just och provar Ruddles, Youngs special och Hobgoblin. Hittade ingen Old Speckled Hen, vilket var synd, för jag hade gärna velat kolla hur den står sig.

Youngs är visserligen billigast, men minst intressant av dessa tre. God beska men lite tunn och kort. För varmare dagar kanske.
Ruddles är krämig och mjuk, verkligen god.
Hobgoblin är brutalt bränd och chokladig. Gillar den!

Det slog mig att de Brittiska alen är rätt "skitiga" i smaken jämfört med de renare och mer raffinerade Belgiska ölen. Exempelvis kan ju min rekommenderade Maredsous på vissa sätt jämföras med Hobgoblin. Ändå är de så olika - man får helt skilda känslor och associationer när man dricker dem.

Fast jag kanske påverkas av vetskapen att det är fromma munkar som gör Maredsous medan Hobgoblin görs av ett elakt troll... :wink:

Last edited by Lejonklou on Fri Sep 16, 2005 23:58, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[quote="Lejonklou"]Sitter just och provar Ruddles, Youngs special och Hobgoblin. Hittade ingen Old Speckled Hen, vilket var synd, för jag hade gärna velat kolla hur den står sig.

Youngs är visserligen billigast, men minst intressant av dessa tre. God beska men lite tunn och kort. För varmare dagar kanske.
Ruddles är krämig och mjuk, verkligen god.
Hobgoblin är brutalt bränd och chokladig. Gillar den!

Va kul att du gilla ruddles.....

själv köpte jag några öl som ska bli intressanta att smaka imorgon.....

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jonteman wrote:
ngt med devil? :?
Kanske Old Devil eller Youngs Old Nick?

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 17, 2005 12:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Många bra öl har redan nämnts i denna tråd, men Guiness, Murphy's och Old Speckled Hen är värda att upprepas! Får bidra med en välsmakande "lokal" produkt som skall serveras lätt kyld; Wisby Klosteröl. Finns tyvärr :( enbart i betällningssortimentet hos er på fastlandet!

Får kila upp på Systemet och se om de har Hobgoblin och Ruddles County hemma!

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 17, 2005 18:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Öl... ja, var skall man börja? Min favorit av brittiska större bryggerier är nog Fullers, en London Pride är alltid rätt. Är ni i London så passa på att besök bryggeriet i Chiswick, väldigt trevligt. Bokas i förväg. Dessutom, på vägen mellan tunnelbanan och bryggeriet så passerar man Martin Kleiser som ju säljer Linn. Två trevliga studiebesök i ett alltså.

Brittisk Ale är ju alltid bättre på fat än på flaska och bäst är ju s k Real Ale, den färska, ofiltrerade och opastöriserade varianten. I Stockholm och Göteborg kan man ju hitta sådant på några pubar.

Från systemet f ö så rekommenderar jag att testa Adnams Broadside, Abbot Ale och Ushers Ruby.

Annars är jag svag för starka belgiska ale, alltså Trappist- eller klosteröl. Favoriterna är Gouden Carolus, Rochefort och Westvleteren. Det sistnämnda är extremt svårt att få tag i, finns inte ens i belgiska affärer utan kan bara köpas på klostret. Mer äkta klosteröl än så blir det inte. Maredsous har ju nämnts, jag har faktiskt besökt det klostret men tyvärr är det som så att ölet aldrig har gjorts där utan görs på ett kommersiellt bryggeri. Ändå ett mycket bra öl, har faktiskt Maredsous 8 på kylning för i kväll.

Sådana här starka öl vinner faktiskt en hel del på lagring. Mina två nog största ölupplevelser är en Westvleteren från -97 drucken i Antwerpen förra sommaren, den andra är Fullers Vintage Ale 1999 drucken tidigare i år. Har också gjort jämförelse med två Westmalle dubbel, en var ett halvår och den andra två år äldre. Rejäl skillnad faktiskt.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 19, 2005 01:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack Stefan! Många tips där!

Jaha, då kan jag glömma min bild av de fromma munkarna som stilla rör om i brygden, smular humle mellan tårna och smeker faten i klostrets källare...

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 19, 2005 09:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Några favoriter just nu:

Engelsk ale: Fullers - ESB, massor av smak.
Belgiskt: Düvel, en god klassiker.
Vanlig jävla svensk folköl: Eriksberg

Men inget går upp mot real ale.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 23, 2005 23:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

drack precis en Youngs Double Chocolate helt ok faktiskt men är man insnöad på Guiness så är ju allt sämre

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 24, 2005 14:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ska vi ändå vara lite lokalpatriotiska så vill ju jag stå upp och rekommendera Jämtlands bryggeri. De har ju vunnit ett antal priser på "öltävlningar".

Annars avnjöt jag en Clausthaler igår... "Alles was ein Bier braucht"? Kanske inte.

Skönt att det finns ett lokalt bryggeri...
/Thomas

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 24, 2005 15:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lundgrens lager eller en Landsorts Lager från Nynäs ångbryggeri. Goa grejjer.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 02, 2005 00:01 
Site Admin
Site Admin

Jag och jajo testade två av de rekommenderade ölen på en liten musikafton vi hade igår!

Först Wisby. En god pils helt enkelt. Stack inte ut, men god smak - helt okej öl att dricka till nåt annat (typ chips, kött o dylikt?)

Old Speckled Hen. Komplex smak! Två-tre eftersmaker hann rusa förbi :) Gott! Samma klass som Bombardier.

Jag tänkte passa på att ge ett till tips, och ett anti-tips.

Tips: Victoria Bitter. Mycket god öl som jag har svårt att klassificera - nån sorts halvmörk lager kanske man kan kalla det. Funkar utmärkt till pizza (vilket jag tror jajo kan intyga) eller för den delen att dricka för sig själv. F.ö. också perfekt bastuöl.

Anti-tips: Innis & Gunn. Vet inte om jag skrivit om det tidigare...idén låter hursomhelst ball. Brygg ale, lägg det sedan på ekfat (som med whiskey) i ett år. Resultatet är ett öl som har tydliga inslag av whiskey i smaken. En DÅLIG kombo! Testa möjligen en gång för att få smaka ett mysko öl, men jag tror ni lär hålla med mig 8)

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 02, 2005 00:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Får väl försöka med ett inlägg precis hemkommen från Sthlm beer festival. Fortsätter nästa helg ute i Nacka Strand så passa på!
Jobbade dag och provade vidare på kvällen...
Min arbetsgivare Jämtlands bryggeri: Förutom std ölen Hell, Bärnsten, President (i fallande beskaordning) mm, så rekommenderas skarpt att prova nya Baltic stout!
Invicta import: framförallt Meantime; ett mikrobryggeri i London med 6 produkter som är från bra till lysande! Förhoppnigsvis snart på bolaget.
Invicta reguljärt samt Sthlmpuben Oliver Twist; Jänkare med humle tillräckligt för en hel vecka... Tex Stones, Sierra Nevada, Great Divide (inga fördomar om USA-öl nu!)
Sist men inte minst Nynäshamns Ångbryggeri men tex Bedarö Bitter och Nils Oscar Bryggeri med sin nya India Ale.

Njut!

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 02, 2005 11:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Jag och jajo testade två av de rekommenderade ölen på en liten musikafton vi hade igår!

Först Wisby. En god pils helt enkelt. Stack inte ut, men god smak - helt okej öl att dricka till nåt annat (typ chips, kött o dylikt?)
Håller med! Jag gillade Wisby Pils, men den hade nog varit godare tillsammans med med tilltugg precis som Ayn sa.
Ayn wrote:
Old Speckled Hen. Komplex smak! Två-tre eftersmaker hann rusa förbi :) Gott! Samma klass som Bombardier.

Jag tänkte passa på att ge ett till tips, och ett anti-tips.

Tips: Victoria Bitter. Mycket god öl som jag har svårt att klassificera - nån sorts halvmörk lager kanske man kan kalla det. Funkar utmärkt till pizza (vilket jag tror jajo kan intyga) eller för den delen att dricka för sig själv. F.ö. också perfekt bastuöl.
Ja, det var suveränt gott till pizza. Smakar som en riktigt god öl men klart mer läskande än vad jag är van vid. Supergott.

Post new topic  Reply to topic  [ 182 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 513 Next

All times are UTC+02:00