selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 14:55

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 101 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 18, 2005 08:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Såg att en (bajen) på forumet har lagt ut en annons på en hel anläggning. Den kommer nog passa dig med ditt hårdrocksintresse. Aktiva kaber är nog helt ok att börja med :D Och det låg ju i paritet med din budget ungefär.

ed

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 18, 2005 12:36 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Har pm:at honom.

Läste lite om kaber också och det verkar vara skillnad på dem beroende på årsmodell så jag frågade om detta, mm.

Får se hur det går men det är som sagt rätt prisläge

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 18, 2005 13:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Larse wrote:
Har pm:at honom.

Läste lite om kaber också och det verkar vara skillnad på dem beroende på årsmodell så jag frågade om detta, mm.

Får se hur det går men det är som sagt rätt prisläge
Inte bara själva högtalaren. Är det den första generationens filter (Kaber Aktiv box) så låter mono-filter i LK100 klart bättre. Sen är ju lödandet med mostånd rätt omständligt också. Kan ju vara bra att veta.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 19, 2005 14:53 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ja det är ju sånt som är Guld att veta, de verkar vara svåra att sälja ifall man skulle vilja det så att det är "rätt" modell känns ganska viktigt.

/ Lars

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 20, 2005 16:29 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ok, har fått svar att det är kaber runt 94 som det gäller, dvs inte de gamla.

Men boxen är äldigt gammal, kan man uppgradera den om den skulle vara en bromskloss?

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 20, 2005 17:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Larse wrote:
Men boxen är äldigt gammal, kan man uppgradera den om den skulle vara en bromskloss?
Nej, om det är orginalfilterboxen kan man inte uppgradera den. Men man kan byta ut den. :)

Till Kaber finns bara "monofilter", dvs du behöver LK100, LK240, Klout (och eventuellt något annat slutsteg från den tiden, minns inte exakt) om du vill kunna ha filtren i slutstegen. Alternativet är en 'Tunebox' - med korten i den kan du i princip använda vilka slutsteg som helst.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 20, 2005 17:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du kan ju bara ta bort den. Filtren går att montera direkt i LK 100.

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 20, 2005 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Nej, om det är orginalfilterboxen kan man inte uppgradera den. Men man kan byta ut den. :)

Till Kaber finns bara "monofilter", dvs du behöver LK100, LK240, Klout (och eventuellt något annat slutsteg från den tiden, minns inte exakt) om du vill kunna ha filtren i slutstegen. Alternativet är en 'Tunebox' - med korten i den kan du i princip använda vilka slutsteg som helst.
Har för mig att 5105:an också tar monokort, är lite osäker eftersom jag nästan uteslutande körde med tuneboxen och en massa olika kombinationer av steg.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 20, 2005 20:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime är du säker på att det bara finns mono kort till kaber.

Kaber står nämligen med i usermanualen för stereo filter med.

http://linfo.linn.co.uk/binaries/5A45E3 ... manual.pdf

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 20, 2005 20:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej.. säker är jag inte. Det är något jag lärde mig en gång när jag själv hade aktiva Kaber och om det inte var fel på den tiden skall det i så fall ha ändrats på senare år (vilket verkar osannolikt med tanke på att Kaber inte säljs längre).

Är det där manualen för stereofiltren? Jag skummade den bara snabbt, men ser bara referenser till LK100 och Klout, vilka båda tar monokort.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 20, 2005 21:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är 99,9% säker. Det finns inte. Om dom inte har kommit precis nu och ingen har sagt något om dem.

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 20, 2005 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Nej.. säker är jag inte. Det är något jag lärde mig en gång när jag själv hade aktiva Kaber och om det inte var fel på den tiden skall det i så fall ha ändrats på senare år (vilket verkar osannolikt med tanke på att Kaber inte säljs längre).

Är det där manualen för stereofiltren? Jag skummade den bara snabbt, men ser bara referenser till LK100 och Klout, vilka båda tar monokort.
Jag tog den iallafall från länken som gäller stereo filtrena men det verkar ju vara samma PDF både på mono och stereo filtrerna vilket ju verkar riktigt mysko.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 20, 2005 22:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aktiva kort till Kaber finns inte i stereo. En av de där grejerna som kunderna tjatade om och borde ha varit en baggis för Linn att fixa men som de ändå aldrig gjorde.

De nya filtren till Chakra har det lite löst talats om att Linn tänker göra även till gamla högtalarmodeller. Men jag skulle nog inte lita på att det blir så.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 29, 2005 16:52 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Efter många om och men så ska jag nog fara och kika på Bajens anläggning i veckan som kommer.

Det jag funderar över är om kaber kan prestera det fysiska ljudet jag vill ha. Det är inget disko-dunk de ska kunna prestera även om techno kan leta sig in i spelaren ibland. Men Rammstein ska inte bara låta Rammstein utan också kännas som Rammstein och inte sven-ingvars.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 29, 2005 20:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det aktiva Kaber så fixar de dunka dunka. Just Kaber lyfter otroligt på att gå aktivt.
Kräver dock kraftiga slutsteg för att riktigt blomma ut. Verkar vara designade att köras med Klout framför.

Post new topic  Reply to topic  [ 101 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00