selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 14:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 14, 2005 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack Magnus,
Suveränt att få höra lite från en så "vetenskaplig" test. Testades några andra kablar eller kontakter, eller var det bara Eichmanns T&T ville utvärdera? Känner du till om T&T säljer Eichmann, eller bestämde man sig för att avstå efter de nedslående testresultaten?

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 14, 2005 22:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

De har sålt dem tidigare i a f.

Nedslående var nog att ta i, de funkar bra att löda dem med silverkabeln, vilket inte alla kontakter gör, visst de var inte lika bra som silverkontakterna, men dock till ett helt annat pris...

Däremot så var de inte så fantastiska som vissa andra butiker (och givetvis våra kompisar på Hifi & musik) tycker...

Så de är ok i a f...

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 15, 2005 05:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ebay...

Här är ngn som säljer linn silver med Eichmann kontakter...

http://cgi.ebay.de/Linn-silver-intercon ... dZViewItem

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 15, 2005 08:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Enligt de som haft chansen att lyssna verkar det ju som att Eichmann inte är något vidare,
"Bullet plugs är rätt tråkiga", "Lät lite stelt och inte särskilt imponerande" "Har hört diverse hemlödda Linn silver och många låter sämre än en original Linn Black".

"Bullet var inte alls roligt jämfört med Linns silverkontakter när jag jämförde... CD´n lät som om den gick för sakta, inget driv alls i
musiken."

Efter synpunkter som dessa blir man ju minst sagt tveksam till Eichmann kontakterna. Det är ju inte särskilt smart att få en tråkig och långsam musikåtergivning utan driv, bara för att man vill spara någon tusenlapp på kontakterna, när man lagt ner så mycket pengar på resten av systemet.

Är det någon här som har några förslag hur man kan göra med sin silverkabel, eller ska man helt enkelt strunta i den och behålla sina gamla vanliga svarta kablar? Jag tyckte ju att jag var lite smart när jag köpte lösmeter och tänkte kombinera med Eichmanns, för relativt lite pengar kunde jag ju få silver kabel till alla delarna för ungefär samma pengar som en linn silver. Men ibland bedrar väl snålheten visheten så det är väl bara att låta den ligga kvar i garderoben så slipper man ju i alla fall påminnas om den, eller ska man möjligtvis chansa och köpa en uppsättning eichmanns och själv utvärdera och förmodligen få bekräftat att det är skräp.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 15, 2005 20:26 
Site Admin
Site Admin

Är kontakterna inte så dyra kan du väl köpa en uppsättning och utvärdera själv, vad kostar en uppsättning? Just du kanske föredrar dem före svarta och kanske inte tycker att "riktiga" silver är värda merkostnaden. Även om man har god vägledning av tips här så behöver det ju inte självklart betyda att man tycker likadant själv.

Och om du inte gillar dem kan du alltid sälja vidare kontakterna obetydligt använda och bara förlorat nån hundralapp men blivit en god erfarenhet rikare :idea:

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 15, 2005 23:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Då jag köpte min CMS Di , så sa dom på T&T att Komponent kabel från Supra och Eichmann kontakter var en väldigt bra kombination.

5 Meter Supra kabel med 6 kontakter = 1000:- inkl. lödning.

Funkar perfekt.
:D

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 00:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag sitter i samma båt. Har fyra stycken 120 cm sladdar liggandes sedan ca fyra år tillbaka i tiden.

Min tanke var att kombinera med den klassiska svarta phonopluggen för den hade jag flera nya par av sedan tidigare. Än idag använder jag faktiskt den kombinationen men endast mellan Ikemi och Exotik. Jag har lödit den själv och den låter betydligt bättre än original Black Interconnect.
ulfbnilsson wrote:
...eller ska man möjligtvis chansa och köpa en uppsättning eichmanns och själv utvärdera och förmodligen få bekräftat att det är skräp.
Det tycker jag är bortkastade pengar. :?
ulfbnilsson wrote:
Är det någon här som har några förslag hur man kan göra med sin silverkabel.
Jag kommer så småningom att lämna in mina silversladdar till High Fidelity för att få silverpluggen monterad.
Att löda silverphono är ingenting jag själv ger mig på när det finns ett proffs på Karlavägen. :D

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 08:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Min tanke var att kombinera med den klassiska svarta phonopluggen
Den svarta kontakten är betydligt lättare att löda än silvervarianten. Med en sämre lödutrustning så tror jag att man har bättre chans att lyckas med den. Silverkabel med svarta kontakter låter bra, som en mer nyanserad svart kabel, tycker jag.

Men har man en bra lödutrustning (mer än 50W och reglerbar temp är att rekommendera), använder rätt tenn och känner sig någorlunda säker så tycker jag att man kan ge sig på silverkontakterna. Det går att göra dem riktigt bra och jag ger gärna tips. Korrekt utvärderade efter inkörning så tycker jag dock fortfarande att Linns originalsilver låter allra bäst.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kommer mest troligt att beställa 2 par kablar nu, standardlängd från fabrik. Sen om det blir en Exotik/5103 + Ikemi/Undiskx.x så blir det förmodligen att låta splitta ett av paren till två par. (behöver 3 par 80cm/120cm/40cm)

Blir det en Unidisk SC så har jag ju båda paren intakta och får testa vad som låter bättre för att koppla in slutstegen. Daisy chain vs direkt från försteget.

Återkommer med lyssningsintryck men har inte så stora förväntningar att höra någon skillnad så länge jag har Kolektor II och Genki

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 12:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Återkommer med lyssningsintryck men har inte så stora förväntningar att höra någon skillnad så länge jag har Kolektor II och Genki
Talar du om en svart vs. orginal silverkabel?
Det hörs på ALLA system :!:

Du kan även koppla in en svart LINN i en "vanlig" stereo o höra skillnad.

Mindre musik "förstörs" med Linn's kablar så de ger en upplevd förbättring.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
don Tomaso wrote:
Talar du om en svart vs. orginal silverkabel?
Det hörs på ALLA system :!:

Du kan även koppla in en svart LINN i en "vanlig" stereo o höra skillnad.

Mindre musik "förstörs" med Linn's kablar så de ger en upplevd förbättring.
Jepp "svart" vs "silver"

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00