selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 01:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 101 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 03, 2005 16:08 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ok, nu har jag redan köpt ett 280 så :(

Nä men det jag lyssnade på det och det lät då ok men det är ju svårt att veta hur det låter med andra grejer till.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 03, 2005 16:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sorj inte over kopet av Lk 280. Jag hade ett sadant (med Spark) for ganska lange sedan. Jag gillade det skarpt och om inte jag missminner mej sa tillverkade Linn LK 280 och Lk 100 samtidigt och da var LK 280 ett betydligt dyrare slutsteg. Det harstammar fran den tiden da Linn var lite narmare Naim i sin ljudfilosofi och nagon havdade att LK 280 , manga avseenden ar valdigt likt Nap 250, vilket ar av Naims verkliga klassiker.

LK280 passar valdigt bra ihop med ett par Kaber, som du ocksa kan fa for valdigt bra pris.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 03, 2005 17:01 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Det var ju roligt att höra, men vad ska jag nu spana efter för prylar?

Vill ju ha en möjlighet att spela CD först. Högtalare får vänta tills detta är fixat.

Det finns en karik 3 med numerik för 5800 på tonläget som lockar lite. Men det var ju det här med reservdelar till kariken.

Vad ska man isf ha för försteg, det finns en wakonda P för 3500 på stereokompaniet som kanske är något?

Visserligen finns en kairn pro där och för 6000 någonting men det kanske är overkill för en lk280?

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 03, 2005 19:20 
Moderator
Moderator

En fördel med Karik/Numerik är att Numeriken har två digitalingångar. Den andra kan alltså användas för digital koppling till datorn eller en enklare DVD. Jag använder den på detta sättet, och för filmljud från DVD:n är det ett gigantiskt lyft. Jag skulle tro att Numeriken låter bättre än de flesta ljudkort i en dator på grund av bättre strömförsörjning bland annat.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 03, 2005 19:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med Ulf, LK280 var Linns bästa slutsteg innan Klout kom -92.
Jag hade tre 280 o körde aktivt med Isobarik, en klart kul kombination.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 13:12 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

ok, ska fundera på Karik numeriken.

Men nu har jag ett problem, ville koppla in slusteget till datorn men det funkar inte. Slusteget fungerar ju då vi testade det hos säljaren.

Har kopplat från ljudkortet på vanliga rca till några omvandlarkablar rca/xlr och sen i i steget. Det kommer tyst tyst tyst lite diskant ur högtalarna om man drar på järnet på alla volymkontroller på datorn.

Varför blir det så?

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du måste väl ha ett försteg mellan datorn och slutsteget? Men det kanske du har men att jag bara fattade fel. I så fall har jag ingen aning om vad som är fel.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 13:44 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Varför måste jag ha ett försteg? Har kört direkt till slutsteg förut ibland, bland annat ett Anthem MCA2 samt olika NADsteg.

Ljudkortet fungerar ju som ett försteg.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är väl som att koppla en CD-spelare eller radio eller liknande direkt till slutsteget antar jag? Signalen från datorn borde inte vara starkare. Försteget drar väl upp signalen skulle jag tro.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 14:05 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jo nog förstår jag att signalen är svagare men då det fungerat på flera andra steg så blev jag misstänksam.

Är det så att Linns steg har en lägre ingångskänslighet än andra? Dvs det behöver en starkare signal?

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 14:11 
Moderator
Moderator

Jag är inte säker på detta, men har fått för mig att det inte är optimalt att reglera ljudnivån med hjälp av datorn. Detta görs ju i så fall digitalt innan signalen når ljudkortets DA-omvandlare. Risken med detta är att man inte utnyttjar ljudkortets hela upplösning, eftersom man sällan spelar med högsta ljudnivå.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 14:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är du säker du kopplat/lött alla kablar rätt?
XLR är en balanserad kontakt...

O kolla utgångsimpedansen på ljudkortet o jämför med LK1 (som slutsteget är byggt för) :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 20:30 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Input impendance lk280: 5k ohm.
Output LK1: 1/2 0,5vrms 10k ohm ??

http://linfo.linn.co.uk/binaries/5A294F ... manual.PDF

Output ljudkort: ??
http://www.m-audio.com/images/global/ma ... Manual.pdf

Vet inte vad man kollar efter eller om det ens står på dem?

Annars fick jag med ingångskontakterna till slutsteget, det är alltså Xlr kontakter i steget och rca-hanar på andra sidan. Där har jag kopplat in ljudkortet. Jag tyckte det skulle funka men jag uppskattar om någon kunde hjälpa mig.

Såg ett Kairn PRO på hifimagasinet.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=13462
Är det overkill? Finns en wakonda P för 3500 annars på någon beg sida.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 20:46 
Moderator
Moderator

Jag vet inte hur LK280 fungerar, men jag skulle dels testa koppla den till ett vanligt försteg med tillhörande CD eller något. Fungerar inte det är det kanske fel på kabeln. Jag skulle också dubbelkolla inställningar i datorn, och kanske testa den med annat slutsteg.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 20:54 
Site Admin
Site Admin

Larse wrote:
Såg ett Kairn PRO på hifimagasinet.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=13462
Är det overkill? Finns en wakonda P för 3500 annars på någon beg sida.
Overkill beror väl på vad du tänkt skaffa i framtiden men wakondan är fullt tillräckligt med en lite billigare cd-spelare och lk280 som du har nu. Tror du däremot att lk280 är ett temporärt steg för ett år eller så och sedan ska byta upp dig kan det kanske vara läge att gå på ett kairn när du ändå är i farten. Tänk dock på att det finns massor av versioner av kairn (har sålts i säkert 10 år), ska helst vara en s.k slimline brilliant vilket finns i de lite nyare. Finns en del info om det på danel.n:s site. Finns en hel del gamla trådar om skillnader och olika versioner på forumet här också.

Post new topic  Reply to topic  [ 101 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00