selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 15:11

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 04, 2005 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Åter till ämnet lite. Försök att göra en jämförelse, Uni SC - Ikemi/5103. Jag hade möjlighet att utvärdera ganska noggrant i somras då Takt & Ton hade (har?) alla dessa produkter hemma. Jag föredrog SC.
Jo det var väl tanken att jag skulle göra det på ToT så fort jag har pengarna. Kan du utveckla lite mer varför du föredrog SCn var det stor skillnad i dina öron? etc

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 04, 2005 20:58 
Moderator
Moderator

Det var stor skillnad. Sen var det inte bara skillnad i form av bättre eller sämre, utan dessa två alternativ har olika karaktär i sitt ljud. Jag lyssnade först ganska mycket på SC:n, och den känsla jag fick var: Jävlar vilken cool låt. Vilken känsla! Denna skiva måste jag skaffa. De flesta skivor jag spelade gav samma resultat. Unidisk SC låter avslappnat, musikalisk, cool och mjuk! Kombinationen ny Ikemi/nyare 5103 lät mer röj, skrammel, ös och hårt. Överlag tyckte jag musiken var klart bättre med Unidisken, men på U2 så var det ett svårare val. Där passade Ikemins lite röjigare känsla bra.

Senare gjordes jämförelsen SC mot Uni 1.1 via SC:ns försteg, och Unidisk 1.1 klarade detta med hedern i behåll. Tyvärr hann jag inte jämföra Unidiskens försteg noggrannt med 5103 och Exotik.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 07:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Det var stor skillnad. Sen var det inte bara skillnad i form av bättre eller sämre, utan dessa två alternativ har olika karaktär i sitt ljud. Jag lyssnade först ganska mycket på SC:n, och den känsla jag fick var: Jävlar vilken cool låt. Vilken känsla! Denna skiva måste jag skaffa. De flesta skivor jag spelade gav samma resultat. Unidisk SC låter avslappnat, musikalisk, cool och mjuk! Kombinationen ny Ikemi/nyare 5103 lät mer röj, skrammel, ös och hårt. Överlag tyckte jag musiken var klart bättre med Unidisken, men på U2 så var det ett svårare val. Där passade Ikemins lite röjigare känsla bra.

Senare gjordes jämförelsen SC mot Uni 1.1 via SC:ns försteg, och Unidisk 1.1 klarade detta med hedern i behåll. Tyvärr hann jag inte jämföra Unidiskens försteg noggrannt med 5103 och Exotik.
Tack för beskrivningen på den låter det definitivt som att jag skulle föredra SCn men jag ska ju lyssna själv såklart

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har hört SC/kinos mot en 6 mån gammal Ikemi/Kinos o föredrog SC.
Hörde samma skillnad som Per beskrev!

Ikemi låter mer "Naim" med andra ord...

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Har hört SC/kinos mot en 6 mån gammal Ikemi/Kinos o föredrog SC.
Hörde samma skillnad som Per beskrev!

Ikemi låter mer "Naim" med andra ord...
Ok då är det definitivt Unidisk som jag ska gå på, det sa frun också "Köp inte utgående modeller spara och köp det du egentligen vill ha" = Unidisk. Problemet är att jag egentligen vill jag ha Exotik och Unidisk 2.1 men det blir för dyrt så jag får nog "nöja" mig med Unidisk SC det blir att käka ärtsoppa och havregröt den närmaste tiden.

Jag tror inte ens jag lyssnar utan slantar bara upp så fort jag har pengarna

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 13:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

NEJ, du ska lyssna!
Klok hustru du har :D
Hon inser att att oavsett VAD du köper utan bli nöjd kommer du gå o sura låång tid.
Så prova till det känns rätt = rätt pris, rätt prestanda.

O om det är 2.1/Exotik du (tror dig) vill ha föreslår jag en demo SC vs. 2.1/Exotik.
Vem vet... du kanske tycker priset upp inte är motiverat.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 13:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tycker att Ikemi-Exotik slår Unidisk SC på fingrarna (på cd).

Köp antingen en Exotik eller en Ikemi och bygg en bra stereo på lång sikt. Det blir bättre och är roligare.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 13:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Någon som testat både Ikemi och Unidisc SC genom Exotik(s) försteg?

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 18:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ogcnisse wrote:
Jag tycker att Ikemi-Exotik slår Unidisk SC på fingrarna (på cd).

Köp antingen en Exotik eller en Ikemi och bygg en bra stereo på lång sikt. Det blir bättre och är roligare.
Jo det är du ju inte ensam om, Ikemi känns dock som en "gammal" produkt dessutom skulle jag vilja köpa nytt och en ny Ikemi för 33 000 + Exotik för 26 500 blir ju bra mycket dyrare än Unidisk SC. Då är man nästan uppe i priset för en Unidisk 2.1. Fast visst köpa en Exotik och se vad som dyker upp sen känns ju också lite lockande.

Frågan är om inte Unidisk 2.1 + Kolektor "spöar" både Unidisk SC och Ikemi + Exotik. Hursomhelst är smärtgränsen för lååååååång tid framåt 45 500kr

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 18:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
NEJ, du ska lyssna!
Klok hustru du har :D
Hon inser att att oavsett VAD du köper utan bli nöjd kommer du gå o sura låång tid.
Så prova till det känns rätt = rätt pris, rätt prestanda.

O om det är 2.1/Exotik du (tror dig) vill ha föreslår jag en demo SC vs. 2.1/Exotik.
Vem vet... du kanske tycker priset upp inte är motiverat.
Ok jag kanske gör det, ber att få demat Undisk SC vs Exotik + Unidisk 2.1 vs Ikemi + Exotik. Är det sen jämt vilket jag föredrar mellan Ikemi vs Undisk SC, går jag på en Exotik först. Sen avvaktar jag lugnt på en bra deal på en Ikemi eller Unidisk 2.1. Är det väldigt ojämt till Undisk SCs fördel och steget till 2.1 inte känns motiverat så går jag hem med en SC (åtminstone en beställning på en sån)

Det får väl bli så nu återstår bara det tråkiga att spara klart :(

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 18:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack till alla för era kloka inlägg det uppskattas

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 19:51 
Moderator
Moderator

Du får berätta vad du kommer fram till när du lyssnar! Jag går själv i liknande tankar, kompletterat med alternativ 4: Köp varken Uni SC, Ikemim, Exotik eller Uni 2.1.... Hålla i pengarna med andra ord. :?

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 20:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har också funderat lite på Unidisk SC. Jag sitter ju för närvarande med en Exotik (ångrar jag inte) och Ikemi! Väldigt bra kombination!

Men, jag måste säga att jag tycker att det vore mycket praktiskt att ha en spelare (som SC) som klarar alla format, inkl. film och kan den sen spela cd BÄTTRE än Ikemi så låter det ju mycket lockand e !!!

Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00