selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 14:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Unidisk SC vs Ikemi igen
PostPosted: Sat Sep 03, 2005 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jaha det börjar så smått närma sig uppgradering, ska spara lite till först. Vet att jag surrat om liknande saker tidigare

men vad ska man sikta in sig på? LP spåret är nog off iaf så länge min son är liten

Unidisk SC känns ju lockande men jag kommer inte att koppla in den till någon TV eller så, så det känns ju lite bortkastat eller? Går det förresten att ställa in på ett vettigt sätt utan bild?

Ikemi då den känns förlegad även fast den är bra och så spelar den inte SACD, nån som hört rykten om ersättare till Ikemi eller är det Unidisk SC som är ersättaren?

försteg känns ju lättare där har jag bara 5103 och Exotik att välja på, tror nog att ett 5103 skulle "duga" åt mig har inga planer att nånsin behöva spela tex SACD i 5.1, har dock inte jämfört med Exotik vill inte lyssna innan jag har pengarna i handen.

kanske blir det Ikemi, 5103 och Sizmik 10.25 det får jag ju beggat för nästan samma pengar som en ny Undisk SC

Eventuellt byter jag bara försteg nu för att stilla uppgraderingsnerven
silverkablar blir det hursomhelst

resten är ju för de som inte vet det 5125 aktiva kort, K400 och Katan

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 03, 2005 23:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Exotik är ju onekligen ett fantastiskt steg upp!

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 04, 2005 00:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En SC tycker jag skulle sitta riktigt fint hos dig; även som bara ljud-låda. En enda, lixom. Sen färdig. Skönt.

Men jag hänger egentligen inte alls med på SACD-snacket, då jag hittills själv ALDRIG blivit sugen på en skiva och tänkt "åå va roligt om jag kunnat köpa SACD-varianten av den här...". Jag tror faktiskt att även om jag hade suttit på en SC eller 1.1'a i två års tid så skulle jag inte ha mer än max 15 icke-CD-skivor, varav flera skulle vara olyssningsbara audiofil-plinkeplonk-skivor. Däremot skulle jag säkert ha ännu fler musik-DVD's (konserter), men du var ju inte intresserad av bild..
Jag köper vanliga CD med gott mod och är faktiskt inte speciellt säker på att vare sig DVD-A eller SACD någonsin kommer slå igenom speciellt hårt.

<soapbox>Medel-svensson är ju en idiot; tycker 128kBit MP3 är det bästa som finns, vilket säger mig att vi ska vara glada så länge åtminstone CD är ett primärt och lättköpt format. Det är synd att inte ljudkvalité inte mäts i megapixels, då skulle alla köpa Chesky-plattor i SACD-format.</soapbox>

PostPosted: Sun Sep 04, 2005 00:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Unidisk SC känns ju lockande men jag kommer inte att koppla in den till någon TV eller så, så det känns ju lite bortkastat eller? Går det förresten att ställa in på ett vettigt sätt utan bild?
Jag lovar dig, DVD konserter är SKITKUL även på 2-kanal.
Klart vanebildande med bild till en livekonsert!
O så underbart BRA alla filmer blir på Unidisk.
Var ingen hembiofreek tidigare...Min åsikt var fiml SKA va på bio, men med Uni så kan en biosalong gå o ställa sig i skamvrån.
Tom en Classik Movie är klart roligare än bio.

Testa en SC innan du bestämmer dig :!:

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 04, 2005 10:00 
Site Admin
Site Admin

daniel.n wrote:
<soapbox>Medel-svensson är ju en idiot; tycker 128kBit MP3 är det bästa som finns, vilket säger mig att vi ska vara glada så länge åtminstone CD är ett primärt och lättköpt format. Det är synd att inte ljudkvalité inte mäts i megapixels, då skulle alla köpa Chesky-plattor i SACD-format.</soapbox>
Ursäkta off-topic Tomaso....

Det där om megapixels var väl förmodligen sagt med din vanliga glimt i ögat men det ligger en hel del i det. Nu för tiden springer ju varenda "svensson" och köper en 6MP-kamera för 2000 utan att ägna en tanke åt att optiken kanske suger så mycket att en bra 3MP ändå ger bättre färger på bilden om än man inte kan zooma in bilden 20 ggr på datorn. Frågan är hur man får fram en ISO-norm och en absolut skala för ljudkvalite?

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 04, 2005 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Precis det jag menade; om man kunde få fram en BRA mätenhet för ljudkvalité, en som faktiskt stämmer med vad vi Lärda Hifimänniskor tycker :), och om vi kunde lura på svensson att den mätenheten är cool, så skulle svensson dra lasset åt oss. Det vore skönt. Att i dagsläget försöka förespråka steget från CD till något bättre när svensson är på väg mot något sämre är en fight som jag inte tror går vinna.

Hmm att min ögonglimt börjar bli igenkännbar, jag måste nog ta den ett steg längre :P

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 04, 2005 11:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Precis det jag menade; om man kunde få fram en BRA mätenhet för ljudkvalité, en som faktiskt stämmer med vad vi Lärda Hifimänniskor tycker :), och om vi kunde lura på svensson att den mätenheten är cool, så skulle svensson dra lasset åt oss. Det vore skönt. Att i dagsläget försöka förespråka steget från CD till något bättre när svensson är på väg mot något sämre är en fight som jag inte tror går vinna.
OT sorry...
Nä just det.
Se bara på mp3...
Uppenbarligen är det VIKTIGASTE att kunna släpa med sig musik med kass kvalitet :?

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 04, 2005 12:14 
Moderator
Moderator

Åter till ämnet lite. Försök att göra en jämförelse, Uni SC - Ikemi/5103. Jag hade möjlighet att utvärdera ganska noggrant i somras då Takt & Ton hade (har?) alla dessa produkter hemma. Jag föredrog SC.

PostPosted: Sun Sep 04, 2005 13:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
don Tomaso wrote:
Jag lovar dig, DVD konserter är SKITKUL även på 2-kanal.
Klart vanebildande med bild till en livekonsert!
O så underbart BRA alla filmer blir på Unidisk.
Var ingen hembiofreek tidigare...Min åsikt var fiml SKA va på bio, men med Uni så kan en biosalong gå o ställa sig i skamvrån.
Tom en Classik Movie är klart roligare än bio.

Testa en SC innan du bestämmer dig :!:
Jo jag tror dig Jan men problemet är att TVn står 1.5 m till vänster om vänster högtalare tror inte det blir så bra vill inte heller dar en sladd tvärs över taket så det blir inte att koppla in SCn om det nu blir en sån

btw så går jag i stort sett aldrig på bio avjuter filmer på min 29 tums Sony via inbyggda högtalarna duger fin fint. Men jag måste nog testa innan jag bestämmer mig men som sagt ska inte testa innan jag har 40 tusen på fickan

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 04, 2005 13:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Åter till ämnet lite. Försök att göra en jämförelse, Uni SC - Ikemi/5103. Jag hade möjlighet att utvärdera ganska noggrant i somras då Takt & Ton hade (har?) alla dessa produkter hemma. Jag föredrog SC.
Jo jag misstänker att jag nog skulle föredra SCn det jag har lyssnat hittills men är det värt ca 15 tusen mer det är det som är frågan jag får ju som jag skrev en ny Sizmik för dom pengarna

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 04, 2005 15:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

CDspelaren i SC är klart bättre än Ikemi, men det sägs att försteget är ganska mycket sämre än 5103. Så du skulle ju kunna börja med en SC och senare köpa en 5103 och hänga på. Sen är det bara att börja spara till 2.1...

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 04, 2005 19:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
CDspelaren i SC är klart bättre än Ikemi, men det sägs att försteget är ganska mycket sämre än 5103. Så du skulle ju kunna börja med en SC och senare köpa en 5103 och hänga på. Sen är det bara att börja spara till 2.1...
Det verkar ju inte speciellt smart i så fall bättre att spara direkt till en 2.1 men dom pengarna kommer jag nog "aldrig" att lägga ut. Jag skulle ju kunna börja med ett 5103 och se vad som dyker upp i CD/DVD väg framöver just nu vet jag hursomhelst inte av någon Ikemi som jag är sugen på.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 04, 2005 19:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gospodin wrote:
Exotik är ju onekligen ett fantastiskt steg upp!
Jo jag har ju förstått det och det vore nog det klokaste att börja med, det rådet har jag ju fått förr, vet att jag är velig :)

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 04, 2005 19:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

inte så konstigt att vara velig för att betala 26000 för en liten metallåda!

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 04, 2005 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
En SC tycker jag skulle sitta riktigt fint hos dig; även som bara ljud-låda. En enda, lixom. Sen färdig. Skönt.

Men jag hänger egentligen inte alls med på SACD-snacket, då jag hittills själv ALDRIG blivit sugen på en skiva och tänkt "åå va roligt om jag kunnat köpa SACD-varianten av den här...". Jag tror faktiskt att även om jag hade suttit på en SC eller 1.1'a i två års tid så skulle jag inte ha mer än max 15 icke-CD-skivor, varav flera skulle vara olyssningsbara audiofil-plinkeplonk-skivor. Däremot skulle jag säkert ha ännu fler musik-DVD's (konserter), men du var ju inte intresserad av bild..
Jag köper vanliga CD med gott mod och är faktiskt inte speciellt säker på att vare sig DVD-A eller SACD någonsin kommer slå igenom speciellt hårt.

Jo jag håller ju lite med dig Daniel. Men det finns en hel del SACD som jag är sugen på men jag har ju redan en ganska bra hög med HDCD skivor och SACD som jag vet jag skulle köpa direkt rör väl sig om ett 30-tal kanske.

Jo en låda vore jo onekligen fint fast jag har ju en Linn Basik som antagligen kommer att vara inkopplad i fortsättningen också. Enda nackdelen med en låda är att jag sågat massa hål i stereohyllan redan

Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00