Undertecknad besökte idag mässan och fick lyssna på lite multikanal i form av film U571,
musik REM cd, DVD-Audio
Klassiskt via cd och sacd.
sacd i multikanaler är häftigt.
REM sångaren som sjunger flåsandes i nacken är jag lite skeptisk till? Förstår inte vitsen med den mixningen?
Sedan en snabblyssning i 2-kanalsrummet(CD-12) med någonting lite mer rytmiskt.. vet inte vad det var? Dock är rummet allt för litet för dessa högtalare. Det som slår mig med Akurate högtalarna är just att det låter mycket lite högtalare vilket skiljer dom en hel del från de äldre mer färgade Linn burkarna. Det här är definitivt högtalare som man kommer att glömma efter ett tag och bara kunna koncentrera sig på musiken!
Fick också en liten pratstund med en av Linn gubbarna.
Jag kunde helt enkelt inte låta bli att ställa den dumma frågan...
Vilken är bättre? Den maxade LP-12:an eller CD-12:an???
De är lika bra var det direkta svaret och att han menade att det är ju lite som att jämföra päron med äpplen och jag kan givetvis bara hålla med!
Vi pratade också lite runt det här med "source first" där han menade att det gått inflation i detta och han brukade rådgöra en del förvirrade kunder att satsa på bättre förstärkare och högtalare i stället för att sitta och gneta och spara för att få råd med en värsting EKOS eller Unidisk.
Han menade att dom flesta har väldigt bra signalkällor och vet egentligen inte hur bra de är! Jag som själv har favoriserat det här med source first under rätt så lång tid måste medge att jag fått mig en funderare...
Jag tror att jag ska ta reda på hur bra min LP-12:a egentligen är....
Kanske en LK140.. eller två? eller 5125? Katan.. Ninka eller Akurate 212..