daniel.n wrote:
OK, jag erkänner, jag nördar iväg rejält i funderingarna ibland
.
Jag förstår inte varför det skulle vara nördigt att vara nyfiken. Jag gräver i allt som jag tycker låter bra. Har mätt och ritat av en massa Linn-elektronik, det är både roligt och lärorikt.
Quote:
När det gäller justerbarhet tror jag det är en mycket bra idé, men det kommer nog vara svårt att fixa utan att brantheten och karaktären på 'lyftet' förändras med ändrad frekvens.
Det är faktiskt väldigt enkelt. Jag förstår inte riktigt nyttan med att
bara kunna slå av och på EQ:n, det blir väl bara i undantagsfall man inte vill ha den på? En sån modifikation går i vart fall att göra på 15 minuter. En extra liten knapp på kortet för att slå av och på. Ingreppets inverkan på signalen=noll!
Nästa steg är att kunna variera EQ:ns
nivå, det är inte mycket svårare.
Tredje och sista steget blir att variera
frekvensen, det får bli i ett fåtal fasta steg, då det är lite mer komplicerat.
Värt att notera: Dessa modifieringar innebär att det på de aktiva korten tillkommer några extra små rattar att skruva på, åtkomliga endast med öppen förstärkare. Med normalinställning kommer korten att låta
lika bra som i original. Det sista är viktigt, det handlar inte om att lägga till en massa elektronik som garanterat försämrar ljudet.
Resultatet är ett par aktiva Ninka/Katan som går att finjustera lika mycket som ett par Keltik. Gör troligtvis en fantastisk skillnad om man gör en noggrann installation (med Tune Dem). Kommer säkerligen även att rädda en del problematiska rum (Ninka låter bara buller i mitt vardagsrum t ex).
Någon som är intresserad? Det går ju att börja med bara nivå (+ avstängning) av EQ och är det succé så lägger vi till frekvens.
Anledningen till att jag inte gör det här själv är att jag kör passivt. Jag kopplar i och ur så mycket elektronik att det känns omöjligt att ha ett aktivt system...
P.S. Tack för länkarna, förresten. Intressanta!