selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 13:27

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Aug 08, 2005 14:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hallå!
Någon som kan tala om för mig varför jag inte får ut någon färgbild från min Movie när den får signal från en digitaltvbox?
Från DVD:n blir det färgbild, men nu när jag skulle ansluta en digitaltvbox via scart (VCR in) så får jag bara ut svartvit bild från S-video, men färg i från scart (TV ut)??? Varför går det inte ut färg på s-video men på scart? Digitaltvboxen har endast scart ut...

Tacksam för tips!

//Micke

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 08, 2005 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Brukar bli så när apparater är o-ense; lyssnaren tror det kommer komposit men sändare langar Svideo.

Exempel - om du är 100% säker på att digitalboxen verkligen skickar Svideo, att Movien har 'fullkopplad' vidarebefordring av SCART, så ligger kanske problemet i att TV'n bara kollar på kompositdelen av sin SCART-ingång. Somliga TV tar inte Svideo i SCART, andra kräver att man hamrar flera gånger på "AV"-knappen för att cirkulera mellan alla olika format som KAN komma på någon av SCARTens 21 pinnar.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 08, 2005 16:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för svaret!

Det här var svaret jag fick av Linn själva:

The Classik Movie does not convert picture signals from one standard to another, therefore, an s-video output can only be obtained from an s-video input. Also, when using s-video, in the Setup menu, under "General Setup", "Video Out" should be set to s-video.

Finns det någon pryl som gör om signal från scart till s-video då?

//Micke

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 08, 2005 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

SCART är ingen signaltyp, det är namnet på en kontakt. I dennas 21 olika pinnar kan skickas kompositbild, svideobild, rgbbild, analogt ljud, 16:9-switchar-info och säkert några grejer till. Det beror på sändaren vad som hamnar i den, helt enkelt. Jag förutsätter att Movien passar vidare alla 21 pinnar, vilket då innebär att det resultat du får med digitalboxen direktkopplad till TV ska fås även när du kopplar via Movien. Om inte så är det läge för en hel bunt med svordomar i Linns riktning ..

Skulle det vara så djävligt att Linn gjort en sådan riktig supertabbe och du skällt ut dom så går det ju förstås komma runt.. Om du VET att din digitalbox faktiskt kan skicka SVideo i sin SCART-utgång och du sagt åt den att göra det i en eventuell setupmeny (vilket det låter som på dina svartvitt-problem), då kan du springa på Clas Ohlson och shoppa en "SCART-till-svideo+analogtljud"-adapter för en femtilapp.

Jag antar att du redan kör Svideo från movien till TVn, annars blire skamvrån.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 08, 2005 18:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jo, jag kör s-video till projektor...
Jag provade faktiskt en sådan där kabel som du nämde, scart till s-video, men det blev samma resultat, jag ställde om i digitalboxen till s-vhs från vhs, men det blev bara s/v bild...dessutom har jag 2 olika digitalboxar (olika fabrikat) men det blev ingen förbättring oavsett box.
Det här med bild är väl inte min starka sida men det verkar som jag får fortsätta att använda den till DVD om jag ska ha bild :cry:

//micke

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00