Jo.. jag var där. (Det var min Klout.)
Vi hann höra C6100 en hel del, men pga en rad faktorer fanns det inte tid att göra så många direkta jämförelser.
* Unidisk 1.1, Kinos, singlewired Ninka - LK140 vs Klout vs C6100:
Först ut LK140. Här spelade vi nån låt från en ny Rod Stewart-skiva. Vet inte vad den hette men Lisa Ekdahl gästade på den. Inte mycket att säga om, vi hade vid det här laget hört den en del då en annan kund var där för att lyssna på den. Kändes väl inte riktigt som om den hörde hemma i det systemet. Kompetent, men inte speciellt spännande.
Klout. Stort musikaliskt lyft. Framför allt sången tog ett rejält kliv framåt i mitt medvetande. Inspelningen fick betydligt mer dramatik än den haft på LK140. Det lät också "snyggare". Återgivningen lät mer polerad, mer "nöjd". Blev lite förvånad, hade LK140 i ett aktivt Kabersystem i ett par år, och har ett minne av den som mer kompetent än den framstod i den här jämförelsen.
C6100. Kontroll. Distinkt. Betydligt bättre ordning och melodi i basen. Där Klout framstod som polerad var Chakra mer "så här låter det, skyll inte på mig". Ett lyft musikaliskt, men subjektivt inte så stort som LK140->Klout. Jag kan föreställa mig att någon skulle kunna föredra Klout här och skulle nog kalla Chakran för "steril, på gränsen till syntetisk". Jag tror dock det är en funktion av att inspelningen låter just så.
* Unidisk 1.1, Kinos, Akurate 242. Klout biwire, C6100 biamped. (Detta för att slippa konfigurera om 242:orna och för att jag var nyfiken på just den jämförelsen, även om den kanske ter sig "orättvis".)
Klout. Låten var någon Lisa Germano-sak. Kan inte henne men låten var lite elektroniskt ljudkollage. Intressant. Inte dum alls.
In med C6100. Betydligt större musikaliskt lyft den här gången. Chakrans större kontroll på alltsammans lyfte den här låten ordentligt. Det som framstått som ett ljudkollage på Klout blev nu mycket mer ett stycke musik.
Jag jämförde min Klout med en ny Av5125 för ca ett år sedan. Klouten kändes överlägsen (för passiv drift). Idag kändes C6100 totalt sett nästan lika överlägsen Klouten. Brasklappen blir att det här inte var något direkt uttömmande test.
Vi gjorde ett kort test för att se om det relativt svaga C6100 dög att spela högt på. På med Isobel från Björks album Post åsså tokhögt. Det blev väl sådär. Inte någon direkt kick men lät inte heller illa. Vi jämförde tyvärr inte med Klout här - det kunde hjälpt till att avgöra om begränsningarna var rummet eller ej. (Även Tonlägets stora lyssningsrum är en liten betongkartong.)
Tyvärr hann vi inte med några jämförelser mot Cx200 eller 2250. (Snackade dock som hastigast igår med en gammal forummedlem som jämfört C2100 med 2250 och funnit Chakran väl i klass med 2250.)
Anders sade sig för övrigt sedan dess testat köra Ninka aktivt (3vägs) på C6100 och funnit det tokbra.
Jag har gott hopp om att 2*C5100 aktivt blir en höjdare för Akurate 242.