selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 13:22

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jul 11, 2005 00:18 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag var inne på Takt & Ton här i hemstaden Luleå och lyssnade på Linn classik med monitor audio rs6 högtlarena. Och det lät bra kan jag säga.

Classiken tilltalare mig mycket pga sitt nätta format, men eftersom jag är student så finns inte 16000kr till en sådan masikn. Jag har kollat på beg-marknaden och där går det ju alltid att göra fynd :).

Nu undrar jag hur stor ljudskillnad det är mellan det olika versionerna av classik? Och övriga skillnader?

MVH

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 11, 2005 02:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om jag törs göra ett litet inlägg så den första Classiken hade inte radio, sen kom radioverionen och till sist en uppdaterad ytterligare.

Jag hade den första med radio och det är till dags dato den näst bästa spelare jag ägt, gillade den verkligen.

PostPosted: Mon Jul 11, 2005 12:21 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tack, jag har nu sett att det finns tre versioner som du skriver.

Men det är denna fråga som är viktig för mig, spelar den första andra versionen lika bra som den tredje?
niklasmagnus wrote:
Nu undrar jag hur stor ljudskillnad det är mellan det olika versionerna av classik?

PostPosted: Mon Jul 11, 2005 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

niklasmagnus wrote:
spelar den första andra versionen lika bra som den tredje?
Nej.

Men så är det i praktiken alltid med Linn - grejerna blir bättre med åren. Den intressanta frågan blir väl om prestandaskillnaden mellan dem är värd prisskillnaden. Det kan nog bara du svara på. :)

PostPosted: Mon Jul 11, 2005 12:48 
Ny Medlem
Ny Medlem

teatime wrote:
Det kan nog bara du svara på. :)
Det har du rätt i, men det är svårt att testa prestandan mot varrandra när det handlar om begade prylar. Finns det någon som kan säga lite konkret vad som skilljer dem i ljudupplevelsen.

Jag har sett att man kan köpa en classik tuner för ca 7-8000kr på ebay. Är det ett klipp eller ska man skita på cd-integrerad(för-/slutsteg) för samma pengar.

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 11, 2005 17:12 
Moderator
Moderator

Vilken är det som är nyare, Classik K, eller Classik T? Har för mej att de brukar kallas så.

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 11, 2005 17:16 
Ny Medlem
Ny Medlem

per wrote:
Vilken är det som är nyare, Classik K, eller Classik T? Har för mej att de brukar kallas så.
Classik k är nyare än classik t, rätta mig om jag fattat fel.

Men kom nu men lyssnings intryck på det olika versionerna :D

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 11, 2005 18:04 
Site Admin
Site Admin

Det brukar finnas dylik info på Daniels revisionssida, http://www.silicon.nu/linn/

Just för Classik var det lite sparsamt dock. Som det står i dokumentet har transporten ändrats. Jag har hört både "gamla" och "nya" och inte noterat någon större skillnad, å andra sidan var det vid två separata tillfällen och jag tänkte inte just på hur de olika versionerna stod sig mot varandra. Andra som uttalat sig i frågan på topica (http://www.topica.com/lists/linn/read) verkar inte heller anse det vara någon större skillnad dock.

Huruvida du ska köpa en Classik för de pengar du kan tänka dig att lägga beror lite på om du tänker stanna där eller om du vet med dig att du kommer bli sugen på att uppgradera vidare efter ett tag. Då kan det vara en bättre idé att gå på separata delar. Däremot kommer man inte ifrån att Classik är mycket prisvärd, och det blir svårt att få till samma välljud för samma pengar om du går på någon annan lösning.

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 12, 2005 10:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har haft en Classik K (som jag sålde för ett tag sen i Luleå). Hört de äldre versionerna och inte märkt nån nämnvärd skillnad på de olika modellerna.

Jag bytte till lösa delar för att slippa köpa ett separat RIAA-steg till skivspelaren och för att det ger möjlighet till uppgradering. Annars måste jag säga att Classiken är väldigt kompetent och prisvärd och om det nätta formatet tilltalar dig så är det ett mycket bra alternativ.

Annars kan det vara en tanke att söka efter en beggad Kolektor eller Wakonda och ett LK-slutsteg av lämplig modell. CD-delen är väl lite knepigare när det gäller Linn och prissättningen, för att gå att jämföra med Classikens pris.

Jag har iaf köpte en Kolektor, LK140 och en Genki.. vilket blev 5000:- mer än jag fick för Classiken när jag sålde den, men billigare än en nya Classik från butik.

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 12, 2005 13:59 
Ny Medlem
Ny Medlem

equi2 wrote:
Hört de äldre versionerna och inte märkt nån nämnvärd skillnad på de olika modellerna.

Jag har iaf köpte en Kolektor, LK140 och en Genki.. vilket blev 5000:- mer än jag fick för Classiken när jag sålde den, men billigare än en nya Classik från butik.

Tack det var detta jag ville veta.

Om jag vill uppgradera så kan man ju koppla på ett slutsteg. Jag har som sagt redan ett hembiosystem och vill ha ett separat 2-kanaltsystem och det blir så många lådor om jag ska lösa delar.

Ang priserna på begade Classikar är det detta som gäller:
Classik Music version 1: 6000-9000.
Classik Music med tuner: 7000-10000.
Classik Music med knekt: 8000-12000.

från tråden: http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic. ... k&start=30

Det var i fjol dessa priser skrevs, har det sjunkit nå?

MVH
Niklas

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 12, 2005 15:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag fick 6000:- för min classik version 1

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 12, 2005 15:40 
Ny Medlem
Ny Medlem

Okey, skulle vara fint att få tag på en till det priset. :D

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 12, 2005 18:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej Niklas,
Nu skrev du visseligen att du ar student, vilket medfor begransad budget, men om det anda ar sa att det skulle ga att skrapa fram nagra ytterligare kronor fran kistbotten har du funderat pa Linns integrerade spelare med DVD och allt annat. Den ska tydligen vara battre an tva kanals Classik och dessutom far du ju en hembio pa kopet. Dvs om du skjuter till lite till sa far du ratt mycket mer for de extra pengarna.

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 12, 2005 20:06 
Ny Medlem
Ny Medlem

ulfbnilsson wrote:
Hej Niklas,
Nu skrev du visseligen att du ar student, vilket medfor begransad budget, men om det anda ar sa att det skulle ga att skrapa fram nagra ytterligare kronor fran kistbotten har du funderat pa Linns integrerade spelare med DVD och allt annat. Den ska tydligen vara battre an tva kanals Classik och dessutom far du ju en hembio pa kopet. Dvs om du skjuter till lite till sa far du ratt mycket mer for de extra pengarna.
Det var inte så dum ide, skulle då kunna sälja både dvdspelarn och recivern, då blir det inte så mycket att lägga imellan till en begad classik movie.

Hur är movie 1/2 som hembio"allt-i-ett" maskin. Rent tekniskt har den de man behöver för hembio?
Vad skilljer movie 1 och 2?

/Niklas

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 13, 2005 00:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har annars en Linn Classik Movie Di till salu....

Endast 3 månader gammal.

hör av dig om intresse finns.

:)

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00