Ett par av mina favoriter:
la Grola, 149:-. Allegrini är producenten, druvan är corvina. Amaronetoner med härlig kraft.
Oj! En vitvinare slank in...
Radford Dale. 100 % chardonnay, från Stellenbosch/Sydafrika. Friskt, härliga fattoner men välbalanserat. Kring 150:-
Häromdagen slank det ner en flaska La Quercia till pastan, druvan är Barbera, området Piemonte. Kraftfullt härligt rödvin; smak av mörka bär, choklad etc. Mumma! 130:-?
En prisvärd Barolo, La Serra, släpptes i juni på Bolaget. Strax under 200:-, står ett par flaskor i garderoben men har inte smakat den än. Lovord har den fått iallafall, ska knäcka den nån gång.
Som du skrev gillar du Masi, en rispasso. Pröva då i Castei, mitt absoluta pizzavin

. En rispasso likaså. 110:- typ.
Alles Verloren, sydafrikanare, tinta barocca är druvan. Kryddigt, fruktigt, perfekt till grillat i sommar. Under 100-lappen.
Rör vi oss över 200ingen köper jag gärna en Amarone eller varför inte pröva Sequillo, ett sydafrikanskt härligt vin med många stora smaker. Syrah Mourvedre Grenache är druvorna.
Jag har drabbats av ett mindre shoppingspree sista månaden, jag har belagts med köpstopp av min sambo men smyger ändå in med nya flaskor i garderoben i köket. Vinställen är fulla, jag har ett till i garderoben som jag inte byggt ihop än, för det får inte plats ngnstans just nu...
Jo just det..Alejandro Fernandez/Ribera del Duero i Spanien gör några oerhört trevliga viner; Condado de Haza, Pesquera och El Vinculo bland annat. Ett tintovin, druvan är Tempranillo. Kom till min lycka över fyra flaskor el vinculo jag kånkade hem idag, Systemet tog bara in 300 till släppet i juni, vad tänker de på egentligen?
En stor anledning till att jag handlar som jag gör är nog självbetjäningsbutikerna, det uppmanar till shopping helt enkelt! Har man dessutom en så pass välsorterad butik som den på Klädpressargatan i Femman i Göteborg kan man gå omkring i en 30-40 min och vrida och läsa på flaskorna...
Nu är säsongen för rosé kommen, så köp mkt rosé och servera den kall! Gillar ni inte det är ju alltid en Chablis perfekt i bersån, eller hammocken (gud förbjude hammockar!). Brochard gör bra chablis, och har den goda smaken att gå över till skruvkork på samtliga viner, till å med Grand cru-vinerna. Trots att han är fransman...