selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 13:01

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Specialerbjudande på HF
PostPosted: Thu Apr 07, 2005 13:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Special Erbjudande / Linn slutsteg slutspurtar! [2005-03-11]
Linn introducerar under våren en ny serie slutseg, våra favoriter det 2 kanaliga 2250 och det 5 kanaliga 5125 försvinner ur sortimentet...

Slutstegen har prisats för sin precisa timing och musikalitet. Linn 2250 är testvinnare i senaste numret av Hifi Musik. Fantastiska slutsteg i en elegant förpackning.

Special erbjudande

Linn 2250 Stereoslutsteg - 20000kr (Ordinarie: 30000kr) OBS! Gäller t.o.m. 10 april
Linn 5125 5-kanalers slutsteg- 20000kr (Ordinarie: 27000kr) OBS! Gäller t.o.m. 1 maj

Så ge din Linn anlägning ett vår lyft... ta en tur till butiken eller ring så vi kan hitta bästa 2250/5125 lösningen för dig!
Nån som kommer slå till? :)

Edit: ändrade isärskrivningen.

Last edited by Fredric on Mon Jun 20, 2005 14:07, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 07, 2005 13:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

wow, ett 2250 för 20 tkr tillsammans med en beg 5103 ger verkligen mycket för pengarna. (Eller om man vill kombinera det med en beg Exotik på tyska Ebay just nu: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 22228&rd=1).

Jag har efter långt funderande bestämt mig för att ta det lugnt med uppgraderingarna ett tag tills cd/multispelar aspekterna har lugnat sig, men man blir allt lite sugen ändå.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 07, 2005 13:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jag har efter långt funderande bestämt mig för att ta det lugnt med uppgraderingarna ett tag tills cd/multispelar aspekterna har lugnat sig, men man blir allt lite sugen ändå.
Vad menar du med cd/multispelar aspekterna?
Unidiskarna kan ju spela de flesta formaten.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 07, 2005 14:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jan, jag menar att 1) multispelarna kom ju ganska nyligen, 2) de har ju haft lite problem (även om det verkar som att det är löst nu), 3) just nu verkar det finnas massor av olika format (vet vi att alla/de flesta kommer att kunna spelas?), 4) de är fortfarande dyra (nästan 50 tkr för instegsmodellen) samt 5) att jag undrar hur Linn kommer att göra inom en snar framtid (kommer man att släppa något nytt, eller kommer Unidisk SC att vara deras billigaste CD spelare när Ikemi och Genki utgår?).
Utifrån detta, och att jag pga mitt jobb inte hinner lyssna så mycket på musik just nu, så har jag kommit fram till att jag vill vänta ett tag och se hur saker utvecklar sig. Hoppas det var svaret på din fråga.
När jag ska ta tag i det igen, som kommer jag också att ta en allvarlig titt på vad Naim har i sitt sortiment. Det är i korthet min treårsplan.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 07, 2005 14:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fattar, o dina funderingar är berättigade. Hade samma tankar själv....

Efter en hel del funderingar/läsande på nätet är detta mina slutsatser:
1 o 2; tog 2 år att få dem stabila = ok att köpa nu om man vill
3; nya format kan jag skita i, då det finns drösvis med CD, SACD, DVD att köpa beg även OM de skulle dö ut om 5-10 år som jag kan lyssna på innan jag faller av pinn. (jfr med vinyl)
4; sant! överprisade enl mig
5; kommer givetvis billigare spelare som kan spela CD/DVD

Att kolla på Naim är helt rätt, de har spottat upp sig med de senare modellerna.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 07, 2005 17:25 
Site Admin
Site Admin

Det var kort tid de säljer dem till det priset. Trodde de skulle säljas tills lagret var tomt.. Kan det vara att de inte vill sälja nya slutstegegen parallellt med dessa som är orsaken?

Trodde lk140/85 helt skulle utgå och att "aktiva kort på köpet"-perioden var till för att bli av med lagret men de säljs ju fortfarande... tror ni 2250/5125 kommer försvinna helt också eller finnas kvar längre?

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 07, 2005 18:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn har inga lager, de tillverkar efter beställningar. Ev kan handlarna ha visst privat lager men de har antagligen töms för länge sedan.
Att 2250/5125 utgår är bekräftat från Linn.
De har ju inget berättigande då det kommer en 8 nya chakrasteg i samma prisklass = 20k o uppåt

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 07, 2005 19:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det våras definitivt för slutstegsklippen nu när alla 2250,5125 och LK140 ägare skall chakra upp sig.
Jag är mer än sugen på att lyfta från välspelande LK100 upp tilll 2250 eller 5125 om jag kan hitta en till bra pris?

Tycker personligen att det här med multispelare misslyckats totalt!

Ljudmässigt är det naturligtvis bra men var är mjukvaran??? :shock:
Jag känner inget som helst behov av att springa benen av mig för en maskin som kan spela DVD-AUDIO och SACD!
Det är ju ett bra tag sedan dessa introducerades...

Nej CD, DVD och ja... till och med MP3 känns viktigare!

Måttligt intresserad av exotiska inspelningar av kyrkoorglar...... :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 07, 2005 19:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det verkar vara ett desperat försök att bli av med de "äldre" stegen då de nya kommer snart. De kommer nog få problem med att motivera varför kunderna ska köpa 2250 och 5125 om de nya stegen är mkt bättre.
Tycker själv att det verkar vara en alldeles utomordentlig idé att kunna driva sina hgt med ett steg ist för en hel trave.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 07, 2005 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

young wrote:
Det verkar vara ett desperat försök att bli av med de "äldre" stegen då de nya kommer snart.
Desperat vet jag inte...
De har ju inga lager.
Anledningen är ju att de måste ha något att sälja INNAN de nya kan levereras.
Iom att de nya är bättre måste då priset på de gamla sänkas.

2250 för 20k är inte så dumt då:
1/ C2100 kostar 20.3k+ o är sämre!
2/ C2200 är bättre men kostar 32k.

5125 för 20k är väl också OK då C5100 kostar 29k...

Upp tilll var o en att avgöra om merpriset på de nya stegen är värt pengarna.

Enl mig är C4200 mest intressant.
Bättre än 2250 o 4 kanaler spar boxar/sladdar.

Post subject: är jag desperat?
PostPosted: Sun Jun 19, 2005 23:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Änteligen har jag tagit beslutet att beställa cirkus och adikt på hf. När jag var innne där och prata hifi, de nya högtalarna, nya steg och utförsäljningen av 5125 och 2225. Det visade sig att jag skulle kunna köpa 5125 alt 2250 för 11.5 k med mitt 5105 i inbyte. Känns som en grym idé men har bara till den 24:e att bestämma mig. Det kan tyckas som ett lätt val men men.. det finns två faktorer, en som forumet kan ha åsikter om och den andra borde jag ju överväga själv (ekonomin). Enligt source first idén borde jag inte köpa slutsteg, jag borde titta på försteg eller cd-spelare. Så frågan är om jag bara stressar upp med detta köp och borde vänta och ta det lugnt. Är sedan osäker om jag har råd att köpa aktiva korten oxå. HF, förespråkade att köpa aktiva 5125 före att köpa 2250. Låter kanske klokt? För känns ju lite orealistiskt att jag skulle få råd med en 2250 till, för detta deceniums slut:) Ska jag ta det lugtn eller slå till?

Post subject: Re: är jag desperat?
PostPosted: Mon Jun 20, 2005 00:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Änteligen har jag tagit beslutet att beställa cirkus och adikt på hf
Hurra! Grattis!
ed wrote:
. När jag var innne där och prata hifi, de nya högtalarna, nya steg och utförsäljningen av 5125 och 2225. Det visade sig att jag skulle kunna köpa 5125 alt 2250 för 11.5 k med mitt 5105 i inbyte. Känns som en grym idé men har bara till den 24:e att bestämma mig.
Har gjort precis samma sak. Har du pengarna slå till, skaffa ett 2250 som du senare kan driva ett par komponenthögtalare? med passivt. Finax fixade min 2250.
Dock finns det Lingo, försteg och CD-player att skoja till.

I dina skor skulle jag kanske spara ihop till en SC först och främst om du gillar CD/DVD-formaten.

Är vinyl 100% så är en Lingo2 inget straff.

Sen hade jag tittat på slutsteg/högtalare.

:)
Men vad vet man, jag skall ju aldrig uppgradera mer. 5125/2250 är klart snabbare än
5105 som dock har bra med kraft. Din LP12:a/Kairn och kanske Karik är
tempodödare så ett 5125/2250 kan vara lite pärlor åt svinen.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 20, 2005 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är ju ett väldigt fint erbjudande du har fått. Jag har inte hört de nya chakrastegen men om man ska vara lite misstänksam så skulle jag resonera så här. HF har förmodligen hört dem och vet hur de låter. Det är utifrån detta de har satt priset på ditt erbjudande. Att HF säljer sina nuvarande slutsteg så billigt kan bero på att de nya är väldigt mycket bättre och till bra priser. Därför kan det kanske vara ide att vänta tills de nya chakra dyker upp? 2250 lär det nog vara ganska enkelt att få tag i framtiden

Obs, jag har inte hört de nya stegen så jag vet inte hur bra de är. Vidare har jag inget emot HF eller försöka antyda att du lurar dig, de verkar väldigt trevliga, seriösa och duktiga så resonemanget gäller för alla typer av erbjudanden.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 20, 2005 12:24 
Site Admin
Site Admin

Samtidigt kan man väl tänka sig att de knappast vill att du ska känna dig lurad. Utan att ha jämfört någonting över huvud taget skulle jag gissa att de ger dig ett pris som är rimligt utifrån hur mycket bättre de nyare stegen är. Som Jan pekar på är det förmodligen ett vettigt pris. Sedan är det ju upp till dig om du vill lägga ett antal tusen till och få de nya stegen eller 2250/5125 för en något mindre peng - eller köpa något annat. Ett inte helt enkelt problem så klart... :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 20, 2005 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej, precis som jag skrev, så tror jag inte att man blir "lurad" av erbjudandet, man får ju trots allt en rejäl uppgradering för relativt lite pengar, men det kanske å andra sidan inte är ett riktigt superfynd som det ju hade varit om inte chakra stegen hade funnits i pipen.

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00