selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 14:49

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 137 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 07, 2005 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Undrar vad som kommer att handa med Espek om skillnaden i prestanda ar sa pass lag. Det ar ju ett ganska stort hopp upp till de nya dyrare dyrare modellerna.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 07, 2005 13:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Notra att Linn har placerat Komponent ovanför Espek i "rangordningen". HF påstod iaf att alla de gamla högtalarna blir kvar så länge, Komponent är mer ett komplement (i "lifestyle" segmentet)...

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 07, 2005 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Notra att Linn har placerat Komponent ovanför Espek i "rangordningen".
Var kan man läsa om det? Vad säger HF om hur de låter?

Jag har redan bestämt mig - om (långt i framtiden) jag skaffar mig sep bio så blir det Komponent runt om en Movie DI.
Små o nätta, skitläcker design o bara en sån sak som att kunna sätta subben på vägg/tak - skitfräckt.
Kan tänka mig de små+sub på kontoret med!

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 07, 2005 16:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Var kan man läsa om det? Vad säger HF om hur de låter?
Tänkte bara på ordningen dom är placerade på i listan till höger. HF säger bättre än Espek.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 15:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har hört Komponent-golvaren med Uni 2.1, Exotik och LK140 och blev överaskad av att en högtalare kunde gå igång så pass med bara ett LK140. Med liknande grejer framför känns Katan fastspända i tvångströja. Började genast fundera på att överge mina svårflörtade Katan för ett par Komponent som uppenbarligen inte är lika krävande.
Målet med mina Katan var annars att driva dom aktivt med minst 5125 men inte om man slipper undan med ett LK140 till Komponent.

Nån som har hunnit skapa sig en uppfattning om hur mycket Komponent kan växa med uppgiften? LINN har ju själva fotat högtalarna med en CMS Di. Är det i dom sammanhangen Komponent hör hemma?

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 17:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Väl bara tillägga att träöverdrag kan ju bli svårt eftersom hela högtalaren är i metall (aluminium) tror jag. Det verkar INTE gå att få dom att köra aktivt. Dock seriöst cool möjlighet tillväggfäste på både små och stora. Jag hann bara lyssna som hastigast.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 18:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Harry Våffla wrote:
Det verkar INTE gå att få dom att köra aktivt.
Inte? vadårå?

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 23:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Är det Espek Passivt ni jämför med!?

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 17, 2005 08:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gospodin wrote:
Är det Espek Passivt ni jämför med!?
Om Komponent är bättre än aktiva Espek så är de ett riktigt fynd. Komponent passivt hamnar ju runt 25 tkr inkl hyffsat slutsteg medan aktiva Espek väl lär hamna en bra bit på fel sida 60 tkr. Det ska bli verkligt spännande att lyssna på dem.

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 17, 2005 12:32 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Harry Våffla wrote:
Väl bara tillägga att träöverdrag kan ju bli svårt eftersom hela högtalaren är i metall (aluminium) tror jag. Det verkar INTE gå att få dom att köra aktivt. Dock seriöst cool möjlighet tillväggfäste på både små och stora. Jag hann bara lyssna som hastigast.
Om man får tro Linns hemsida så går dom att aktivera:

(Komponent 110)

"
Passive single, bi, tri or quad wired;
Passive single, bi, tri or quad amped, AKTIV
"

http://www.linn.co.uk/komponent_preview ... ations.asp

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 17, 2005 12:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

JohanF wrote:
Harry Våffla wrote:
Om man får tro Linns hemsida så går dom att aktivera:

(Komponent 110)

"
Passive single, bi, tri or quad wired;
Passive single, bi, tri or quad amped, AKTIV
"

http://www.linn.co.uk/komponent_preview ... ations.asp
Dom som jag såg hade helt enkelt inte kontakter som medgav koppling mot respektive element, men iofs är det ju en förserie och kanske, kanske kommer dom serietillverkade att ha en annan uppsättning på baksidan, eller kommer dom att tillverkas i olika varianter månne? Enligt Ljudkompaniet verkade man ganska säker på att den endast var till för passivt.

Vill bara säga också att dom golvstående högtalarna är mycket tjusiga IRL, säkert ännu tjusigare i svart. Däremot har jag lite svårt med utseendet på subban, liknar för mycket billiga plastsubbar i min mening.

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 17, 2005 12:43 
Site Admin
Site Admin

Verkar lovande att de går att aktivera, hade blivit lite förvånad om det inte var så. Kikade på din länk Johan, och såg att de enligt spec. endast går till 60Hz, inte lika djupt som Ninka alltså. Verkar inte framgå vad som händer vid aktiv drift dock. Givetvis spelar värden ingen roll om de spelar musik bra men det är rätt högt för att vara en golvare. Relativt låg verkningsgrad också, 85dB. Att de släpper bättre i ljudet än Katan var också intressant. Ska de finnas hos de flesta handlarna nu eller är det förhandsexemplar som du hört Mumerik?

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 17, 2005 12:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sony: Dom jag hörde på Ljudkompaniet har dom hemma för demo t.o.m idag. Hoppas dom kommer för att stanna snart. Längtar efter en lång sittning och jämförelser med andra prylar!

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 17, 2005 13:51 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Sony wrote:
Verkar lovande att de går att aktivera, hade blivit lite förvånad om det inte var så. Kikade på din länk Johan, och såg att de enligt spec. endast går till 60Hz, inte lika djupt som Ninka alltså.
Man får nog se dom som stativare vad gäller djup och spela-högt-potential. Sen att stativet råkar sitta ihop med högtalaren, tja ;) Det är ju ändå bara en 5-tums-bas som spelar de lägsta frekvenserna. Inte ens Linn kan stretcha fysikens lagar hur mycket som helst.

Jag gissar det är rimligt att se 110 + subben som en högtalare. Subben har ju en 8", så det blir väl subwoofer-elementet i en fem-vägare.

Sen får man komplettera med en Melodik för 5.1 ;)

(Profetia-hatten åker av igen)

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 17, 2005 17:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanF wrote:
Jag gissar det är rimligt att se 110 + subben som en högtalare
Helt rätt, med sub blir det en fullrange. Stora modellen utan sub låter som en stativare vad gäller basmängd. Lite tunnare än Katan, skulle jag nog säga. Lilla trevägaren har ännu mindre bas, i nivå med Unik.

Är man basfreak är inte Komponent rätt högtalare, inte ens med sub. Men i övrigt är det en suverän högtalare. Blir nog ruskigt bra aktiva, men det krävs en del kanaler.

Högtalarna som levereras idag är ingen förserie, det är produktionsexemplar. Och det finns ett par kontakter per element, tror aldrig Linn har gjort några med färre anslutningar än så.

Post new topic  Reply to topic  [ 137 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next

All times are UTC+02:00