selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 03:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 08:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Stephan wrote:
Ok!
Lösningen är alltså en egen rymdraket för maximalt tryck!
Det hade jag ju nästan kunnat räkna ut själv :wink:
Skämt åsido!
Egentligen borde ju 5125 vara den perfekta lösningen men, det verkar ändå som att den saknar nåt ifråga om tryck IRL.
Samtidigt höjs Klouten, man blir så jäkla sugen när både sportis och Ayn snackar om den!
Den verkar ju ha allt!
det som oroar mig med den är faktiskt åldern.
Hur länge kan man räkna med att de håller?
Hur stor skillnad är det på äldre och nyare?
Finns det överhuvudtaget komponenter till dem om man skulle behöva laga något?

mvh
Steffe
IRL så vore det väldigt intressant med ett head to head-test aktivt med två olika uppsättningar slutsteg tex. 5125 och 2 Kloutar för att göra jämförelsen. De jämförelser som refereras till i tråden är ju passiva och då är det ju helt andra förutsätningar. Det är en enorm skillnad på ljud när man kör Ninka aktivt istället för passivt. Passivt är den rätt begränsad i det lägsta registret men aktivt då blir det ju mycket bättre.

Livslängden på Kloutar skulle inte jag oroa mig för, det är inga problem. Ej heller de komponenter som sitter i dom. De enda maskiner som jag vet att Linn får svårt med teknisk support på är ju CD-spelare iom att lasrar omsätts i branschen fortare än kvickt. Läs CD12 och Karik i första hand. Kanske blir det problem med Ikemi/Genki så småningom också.

Angående uppfattningen om tryck så menar jag (eftersom jag precis gått från Lk100 till 5125 aktivt) att det också innebär fantastiskt mycket bättre pulver (bättre på alla sätt), och det på ett par Keltik. Med min erfarenhet av Ninka (som jag haft och kört ett par år aktivt) så bör det innebära att du får ett mycket bra klipp med en 5125 också. Om det sedan blir bättre eller sämre än 2 aktiva Klout det skulle vara kul att jämföra, men jag skulle rekommendera att göra den utprovningen om du har en möjlighet innan du bestämmer dig. Det finns dom som tyckt att aktivt 5125 tom. låter bättre än Klout, jag har själv inte haft tillfälle att jämföra.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 08:10 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Citat 1:
Vem vill ha en beg Twin då man kan köpa en ny C6100/kort som rätt säkert är bättre? dessutom biligare..

Citat 2:
Snackar vi Twin så blir man sanslöst bytarsugen - herreguuud ett sånt drag, timing, ös..

:?: :?: :?: :?: :?:

Audiman

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 08:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När ni hittar Twin och 6100 för 15 lök, som frågan gällde, PM'a mig också. Jag slår till direkt! :)

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 08:24 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Mitt förslag:

1. Kairn -> 5103
2. 2xLk100 -> 5125

Känns det fortfarande otillräckligt, behöver du nog nåt annat än Ninka. Exempelvis Keltik.

AV-serien is your friend.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 09:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Harry Våffla wrote:
Stephan wrote:

Livslängden på Kloutar skulle inte jag oroa mig för, det är inga problem. Ej heller de komponenter som sitter i dom. De enda maskiner som jag vet att Linn får svårt med teknisk support på är ju CD-spelare iom att lasrar omsätts i branschen fortare än kvickt. Läs CD12 och Karik i första hand. Kanske blir det problem med Ikemi/Genki så småningom också.
Det var jag som pekade pa att manga Klout trots allt ar ratt gamla (10-15 ar?). Vad jag avser ar val framst att all elektronik aldras val? Aven om formodligen ett slutsteg ar mindre kansligt sa gar de val forr eller senare sonder eller i alla fall kraver en rejal oversyn? Det dyker ju upp fragor da och da om vad man ska gora med sina LK1, LK 100 etc som har sackat ihop. Naim folk pratar ofta om att de skickar in sina prylar for "re-cap". Kravs nagot liknande for Linns prylar? Vill dock papeka att ovanstaende ar mer spekulationer och fragor an tvarsakra pastaenden fran min sida. Jag ar inte tekniker

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 09:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sorry, lyckades dubbelposta mitt inlagg.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 09:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Egentligen borde ju 5125 vara den perfekta lösningen men, det verkar ändå som att den saknar nåt ifråga om tryck IRL.
Samtidigt höjs Klouten, man blir så jäkla sugen när både sportis och Ayn snackar om den!
Den verkar ju ha allt!
NEJ!
Klout har inte allt.

Observera att vi snackade tryck... kraft..
De nyare stegen HAR ett modernare ljud (lite snyggare mer polerat liksom)
2250 är solklart bättre! Dock med vissa brister. 11k beg Klout vs. 15-17k för beg 2250 är det upp till var o en att välja om förbättringen är värd det.

Klout vs. 5125 är en smaksak, jag föredrar Klout men man får faktiskt 5 kanaler i en 5125. Väldigt prisvärt ju...

Klout låter mer Naim = röj, live
5125 = mer musik men något tamare
2250 = klart mer musik med bergfast klipp men kanske är det karaktären som Klout har man saknar... skitsvårt men "nåt" är det.
Klimax har allt. Där är det "ja" där satt det.

Allt detta är mina synpunkter o jag gillar ju ÖS... TRYCK.. RÖJ... :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 10:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

audiman wrote:
Citat 1:
Vem vill ha en beg Twin då man kan köpa en ny C6100/kort som rätt säkert är bättre? dessutom biligare..
fyi -

1/ de butiker som kör Akurate 242 aktivt med 2*5125 tycker det är bättre än en passiv Twin

2/ sedan vet man att 100W chakra är bättre än 5125, tom nära 2250

3/chakrastegen har en ny generation filter

Allt detta sammantaget ger vid handen att mitt citat som du återger troligen stämmer.
Vi får se :wink:
6 kanaler chakra för drygt 32k som närapå är lika bra som 2250 kommer bli en HIT
O när dessutom filtren är bättre än de som du kan köpa till 2250...
Jag säger bara KLIMAX filter :shock:
Alla vet hur bra de är eller?

Har frågat Linn hur bra de nya filtren är o de säger "VERY Good"
Då jag frågat om dessa vs. Klimaxfilter vill de inte uttala sig = varför inte tror ni :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Harry Våffla wrote:

Jag har ingen anledning att tro att Linn´s specar är felaktiga och då lämnar 5125 5X125W. Detta med hur mycket effekt som går åt för att generera en viss uteffekt är ju lite lurigt eftersom om vi pratar om jämförelser mellan Lk100, Lk85 eller Klout å ena sidan och 2250 och 5125 på den andra innebär att du jämför två diametralt olika grundkonstruktioner.
OBS, det jag först skrev var att Klout är kraftigare än 5125.
På argumentet att "effekten i 5125 är större" (vilket den är på papperet; 160W mot 230W i 4 Ohm, påtalade jag att att FULL effekt kan INTE lämnas på alla kanaler samtidigt i en 5125.
Linn säger ingenstans att steget kan trycka ur sig 5*230W i 4 ohm.

Sedan har jag på olika sätt försökt förklara orimligheten i detta med olika angreppssätt; tex max in power, antal kanaler som delar på en strömförsörjning...

5*230W är ju ÖVER 100W
Inte ens Linn kan skicka in 1000W o få ut 1150
Harry Våffla wrote:

Man kan nog konstatera att effektförlusten ökar en hel del med ökade krav på uteffekt i 2250. Det är väl ingen fördel. .
fyi - Både 5125 o 2250 har, på papperet, samma uteffekt per kanal; 230W i 8 Ohm.
Harry Våffla wrote:

Jag förstår inte varför du utgår från att förstärkare med störst förlust låter bäst. 2250 är en jättebra förstärkare missförstå mig inte men uppbyggnaden av det tekniska resonemanget haltar. .
Har jag utgått från det?
Om det tolkades så så är det felaktigt.
Jag använde max in power att belysa orimligheten i max uteffekt i 5125.
Dra från det inte slutsatsen att 2250 har stora förluster. Det är ju tvärt om = 5125 är orimligt effektiv.
1150W ut o 1000W in är läge för Nobelpris :roll:

Harry Våffla wrote:

Det är inte effektförlusten som gör att 2250 eller Klout är bra. .
Rätt!
Harry Våffla wrote:
Omvänt om ditt resonemang angående 4 Kloutar så blir det ju att 4X680W=1920W försvinner i den enorma koppartrafon. På papperet ser det ut som att du kan skippa uppvärmning i det rummet när du spelar då dom bränner dom av 2 kilowatt som försvinner någon annanstans, sannolikt merparten till värme. Världens dyraste direktverkande element :roll:
.
Rätt i princip.
Det blir värme men notera att stegen drar mindre vid normal belastning.
Hade alltid mina 4Klouts påslagna o utan musik o vid normal volym blir de inte heta.
det är bara vid FULL SPETT = fest i timmatals som de blir heta.

Bara klass-A steg går för fullt hela tiden.
Harry Våffla wrote:

Går vi tillbaka till ursprungstråden lite så blir effektkontentan att man skulle kunna köra Ninka aktivt med en 5125. Frågan var om denna lösning var effektmässigt svag.
Nej, det är din tolkning o det är väl därför vi har denna debatt :wink:
Jag skrev... att då Stephen ville ha kraft typ.. förslår jag Klout för att de är starkare.
5125 är inte svag.
Men klenare är Klout är de allt (vilket det mesta annat med)
5125 aktiv räcker skitlångt, men Klout dunkar på mer.

Lägg dock märke till att jag inte rekomenderade Klouts

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, jag gillar ju oxå klipp, tryck och röjj
Mycket hårdrock och annan tung musik.
Det är där jag vill ha mina kvaliteer!
Rytmer, trummor, dynamik, snabbhet, energi, tajming.
Det är min grej!
Allt detta verkar peka mot Klouten faktiskt

Om man nu bestämmer sig för att börja med att köpa en Klout.
Får man då bryta mot alla regler och sätta den på basen (för mer tryck), eller blir det kasst?
Blir det bättre att köra passivt med bara en Klout (temporär lösning) eller aktivt med en LK100?

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 11:20 
Moderator
Moderator

Quote:
haha, en apollo vore fräckt att bränna av som nyårsraket - snacka om att grannarna skulle va impade.
Frågan är bara var, då riskavståndet är en massa kilometer.
Ja här i södra Sverige är det lite mesiga nyårsrakteter. Tackar vet jag det lite glesare befolkade Norrland. Vi kör alltid Apollo på nyårsfesterna där uppe. :twisted:

Jag tycker ett steg som kom bort i diskussionen är AV5105. Jag har nyss köpt två av dem. Har även nyss köpt ett 5125. Jag har jämfört dessa med Tukan, och då 5125 biampat passivt mot ett ensamt 5105. 5125 låter snyggare och mer städat. Troligtvis bättre på att ta fram melodierna, jag jämförde inte direkt efter varandra. Men i vissa avseenden kändes det ensamma 5105:an mer kraftfullt.

2 x 5105 aktivt tycker jag alltså är ett alternativ att fundera över. Fördelen med det är att det är att jag tror man kan hitta prisvärda 5105 nu, samt monofiltren fungerar i 5105. De har också ett utseende som går väl ihop med de nyaste AV-lådorna. Troligtvis kommer man i framtiden ha CD/Försteg i AV-format.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephen, du har ju alla kort = testa!
Jag röstar för diskanten. Då kan du ju köra TVÅ LK100 steg o få Ninka 3 aktivt = skitbra lyft.

En tanke dock... om du nu bestänt dig för en Klout så har du flertalet framtida möjligheter.

Tex köpa en 5125 o sätta på diskant/mellan då utnyttjar du fördelarna av bägge stegen till max.
Klout = tryck i basen
5125 = finril upptill

Lycka till

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Per, ni har mer ös där uppe på festerna helt klart.
Äntligen har jag fått förklaringen till att Keltikägare brukar komma från dessa trakter.
De ska va´ riktiga doningar, haha

2*5105 vs. 5125 - ytterligare ett delikat val :wink:

Men nog tusan funkar det fin fint med 5105 på Keltik basarna med 5125 på toppen alltid.

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00