selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 13:26

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Slutsteg till Ninka
PostPosted: Wed Jun 15, 2005 12:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har idag två st LK100 och aktiva Ninka (+Ikemi +Kairn) och håller på att planera nästa uppgradering.
Jag tänkte byta slutstegen till något bättre och starkare.
Vi har en öppen planlösning hemma och jag känner att LK100 inte räcker till plus att jag är sugen på något tightare och effektstarkare nu när det finns så mycket att välja på.
Jag har försökt läsa i andra trådar om vad som är vettigast men inte riktigt blivit smartare!?!
Mina funderingar är:
1) 2st AV5105
2) 1st 5125
3) 1st Klout (köra med en Lk100)
Avvägningar
Med 5105 och Klout kan jag använda mina gamla monokort!
Med 5125 får jag ett väldigt bra steg men räcker effekten? Jag har fått för mig att detta steg är effektsvagt?
Kanske skall man gå passivt med ett Klout?
Kostnad, jag är klart priskänslig och vill kunna byta in mina LK100 när jag köper nytt.
jag vill ha en lösning som är rätt för lång tid framåt.
Jag blir bara så yr av detta!

Budget 6000-10000kr + värdet på två LK100 (ca 5000kr)
Vad skall jag sikta på?
Vilken är min lösning?
Vad skulle du köpt?

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 15, 2005 13:58 
Site Admin
Site Admin

Ett 5125 är svagare än t.ex. en Klout, men går du passivt med Klout när du kört aktivt tidigare tror jag du blir besviken. Klout är ett mycket bra slutsteg, men aktivt är helt enkelt mycket bättre än passivt.

Hemkär som jag är tycker jag att den bästa lösningen vore 2 aktiva Klout - eller ännu bättre nu, 2 aktiva 2250! Men visst, det kostar sin slant det. För 15k tycker jag helt klart du ska gå på ett aktivt 5125.

Om du vill ha en lösning som du garanterat kommer vara nöjd med länge tycker jag egentligen du ska bita i det sura äpplet, spara ihop lite mer och sen gå på 2x2250. De är mycket prisvärda nu när de är på utgående...om nu handlare har dem kvar!

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 15, 2005 14:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men hur svagt är 5125?
Är de ungefär som mina LK100?

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 15, 2005 15:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att säja att 5125:an är svag är att ta i och definitivt i ditt fall med okomplicerade Ninka!

5125 levererar ju ungefär dubbelt så mycket effekt som LK100 men det som är ännu viktigare är ju den stora kvalitetsförbättring man får.
LK100:an "grötar" verkligen till det i jämförelse med en 5125:a för att låna ett adjektiv från Ayn :?

Dämpfaktorn är nog minst det dubbla i 5125:ans parrallell kopplade TDA7293:or jämfört med de utgångsteget i LK100!
Teoretiskt bör man få en dämpfaktor på 2000 i 5125 och LK100:a kanske ligger någonstans mellan 600-1000?

Ja och så har du den switchade nätdelen i 5125:an också o.s.v.

5125 skulle jag definitivt gå på om jag nu inte måste spela vansinneshögt!

Tinitus är dock inget mål för mig :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 15, 2005 15:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Även i för tinnitusjakt framstår 5125 som ett väldigt bra alternativ. Faktum är att den är bland det starkaste slutsteg Linn petat ur sig, som en 2250 och betydligt starkare än en Klout, rentav snäppet starkare än en Twin! På pappret iaf..

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 15, 2005 15:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu var det kanske inte ännu fler alternativ du vill ha, men det finns en hel del som hävdar (bla en linnhandlare men jag glömde vilken) att aktivt 5125 är ungefär lika bra som 2250. Jag har dock själv inte haft chansen att jämföra. Nu går 2250 väldigt billigt (kolla tex tyska ebay) så det kanske kan vara något att fundera på. Då har du ju fördelen att du kan skaffa ytterligare en i framtiden och köra aktivt.

Post subject: Re: Slutsteg till Ninka
PostPosted: Wed Jun 15, 2005 18:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Jag har idag två st LK100 och aktiva Ninka (+Ikemi +Kairn) och håller på att planera nästa uppgradering.
Jag tänkte byta slutstegen till något bättre och starkare.
Vi har en öppen planlösning hemma och jag känner att LK100 inte räcker till plus att jag är sugen på något tightare och effektstarkare nu när det finns så mycket att välja på.
OK... tightare o mer effekt = Klout
O som du säger dina gamla kost passar = billigare.

Du står vid ett vägskäl

1/ byt ut LK100 en efter en mot Klout. 2*Klout kommer att rocka fett. Detta är smart då kan uppgradera i faser. Sen kan du dunka på ett tredje Klout :lol:

2/ 5125 med nya kort, men tveksamt om du får trycket du eftersträvar. Dock kan du senare uppgradera med en Klout på basen, med 5125 på toppen.

3/ vänta, spara, o köp C6100 i höst så de släpps. Senaste generation filter (ännu bättre). Du kan starta med 6100 passivt o sedan köpa filter för att dela upp det.
6100 passivt kommer sopa banan med dina LK100.

Jag förespråkar stora lyft så gå på 3.
Budgetvarianten med en 5125 skulle jag hoppa, i så fall starta att samla Klouts.

2250 är så pass mycket dyrare = inte prisvärt jämfört med en C6100.

5125 må vara starkare än LK100 men är en flugviktare mot en Klout 8)

Slutligen kraft har lite med att spela högt, mer att förmedla känsla av tyngd/tryck även vid låga volymer. Ni som hört Twin (o än mer Solo) vet vad vad jag snackar om.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 15, 2005 18:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle nog vilja pasta att ett byte fran LK 100 till ett beg 2250 skulle vara ett riktigt ordentligt steg uppat. Jag jamforde ett 2250 (aldre modellen) med mitt LK 140 pa mina Ninka och det var en ordentlig skillnad, och da ar ju anda LK 140 betydligt battre an LK 100. Beg 2250 gar ju for valdigt bra priser nu. Jag vill minnas att jag sag ett for ett tag sedan pa tyska ebay for under 1400 Euro. Att langsiktigt planera for 3 Klout pa ett pa Ninka ar jag inte helt saker pa ar det ger best value for money. Jag tror att man bor fundera pa andra uppgraderingar innan man lagger ca 45 tkr pa slutsteg. Klout ar ju valdigt dyra beg ca och dessutom ar ju manga av dem ratt gamla, vilket val forr eller senare gor att de kraver reparation, service etc

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 15, 2005 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Varför glömmer så många alltid hur fetj*vla stor skillnad det gör att aktivera? Att snacka 2250 är bara löjligt om man redan kör aktivt, även med LK100. Det får vara hur bra det vill, har man inte medel att köpa så många som krävs direkt så är det ett uselt alternativ, om man redan kör aktivt. Börjar man från scratch är det en annan sak förstås, men finns väl ingen på denna planet som kan tänka sig att backa till passivt när man redan kör aktivt??

Å för sjuhundrafyrtiotolfte gången, 5125 är starkt, starkare än Klout. Dessutom i mina öron bättre, men det är väl 50-50 vilket man föredrar. Men för säkerhets skull en sjuhundrafyrtiotrettonde gång, starkare än Klout, i nivå med 2250. Sjuhundrafyrtiofjortonde gången ska jag prova skriva det med andra färger och större fonter tror jag. :twisted:

/sannings-språkaren

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 15, 2005 18:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ulf, fast ett passivt 2250 når inte ända fram...det Stephan söker finns i ett aktivt system. (speciellt då nu han har ett aktivt)

O varför kan man inte ha bra steg på Ninka?
Om man nu byter slutsteg, så ska man satsa reält. Är säker på att mer prisvärt än en C6100/nya filter kommer inte att finnas.

Sen har man kvar de&Ninka LÅNG tid - o byter grejjerna framför längre fram.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 15, 2005 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Daniel du han före mig med aktivt "rular" snacket.
Där är vi överens.

Vi kan ta Klout vs. 5125 diskussionen på annat ställe, men i det fallet är vi djupt oense. (vi kan låta Stephen dema 5125 vs. Klout o avgöra själv)
Men skit samma - är ju chakra som gäller nu :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 15, 2005 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag far bal bara konstatera att jag inte riktigt haller med om att aktivt alltid ar battre, oavsett vilka hogtalare och slutsteg man har. Jag tror att vissa kombinationer av slutsteg och passiva hogtalare ar battre an vissa aktiva kombinationer, givet en viss budget. Tex ar jag inte saker pa att aktivt klout ar battre en ett beg Klimax twin, trots ungefar samma budget. Borjar man sedan blanda in source first resonemang sa kan man ju overvaga att byta ut en kairn mot tex ett 5103 och dra ner lite pa slutstegsbudgeten. Att lagga 45 tkr pa slutstegen nar begpriset pa ovriga systemet ligger runt 35 tkr, ar jag inte saker pa ar det smartaste sattet att allockera budgeten.

Min andra punkt ror Ninka, som jag har sjalv. Jag tycker att det ar en bra hogtalare for pengarna men den ju ocksa ganska ordentliga begransningar. Om Espek kryper ner i pris sa kanske man ska overvaga att byta mot ett par sadana, och satsa pa lite enklare slutsteg? Eller kanske de nya Komponent? Men nu oppnar det ju upp for ytterligare val, vilket kanske inte riktigt var meningen fran borjan.......

Kanske kan det dock vara smart att vanta och se hur de nya chakrastegen ar, och helst ocksa provlyssna dem ordentligt. Nar 5125 kom havdade manga linn handlare att de pa tvakanaligt var lika bra som Klout, men det verkar inte som att nagon tycker det langre sa en rejal provlyssning ar nog att foredra och inte bara falla for "forhandsrykten".

Hur som helst, det ar ju bra att vi tycker lite olika. Om alla tyckte lika sa skulle det ju inte finnas mycket anledning att ha ett forum eftersom man anda inte skulle lara sig nagot nytt eller fa nya inputs.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 15, 2005 19:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja kul med lite debatt på furumet igen! :D
Håller även med om att aktivt inte alltid är bättre.
Personligen tycker jag att man ska starta med ETT bra steg o sedan bygga ut till aktivt.

3*Klout aktivt vs. passiv Twin vore en kul test.
Båda kommer att vissa fördelar över den andra setupen.

Men då Twin inte går att stopa in kort i tror jag det är fel väg.
Vem vill ha en beg Twin då man kan köpa en ny C6100/kort som rätt säkert är bättre? dessutom biligare..

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 15, 2005 22:06 
Site Admin
Site Admin

Nu törs jag nästan inte ge mig in i debatten efter Daniel.N:s tjusiga utläggning en bit upp men gör det ändå, är modig idag. :oops:

MC som skrev här rätt mycket förut vill jag minnas testade rätt utförligt med aktivt 5125 vs. passivt med 2250 på just Ninka och han valde passivt med 2250 ändå! Och det med det gamla priset på dem, dvs nästan 50% mer än nypriset nu. Visst är aktivt aldrig fel men kan vara värt att fundera på. Ett 5125 eller ett 2250 ryms inom budgeten och de flesta handlare du har i närheten har säkert något inne, eller kommer att få nu när det kommer en hel drös nya steg. Är de jämförbara är det ju mer långsiktigt att satsa på ett 2250 och kunna få ännu grymmare ljud senare med ett till om man vill. Dock kan jag tänka mig att de flesta tycker aktivt med 5125 är fullt tillräckligt bra för att man inte ska behöva byta...

Om nu 2250 då är att föredra får man givetvis fundera över om man ska kika på de nya stegen istället men det kan ju alltid bli en senare fortsättning på tråden...

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 15, 2005 22:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

En aktiv 5125 ger 3ggr så mycket effekt som dina LK100, så att säga att den är svag...hehe. Dessutom så är ju inte Ninkorna på något sätt krävande. Det kommer att bli minst lika tight med aktiv 5125 som med Klout. Jag har inte haft tillfälle att jämföra dom direkt head to head, men det finns dom som gjort det på Keltik och tyckt att 5125 tom. låtit bättre än Klout. Och detta på Keltik så du behöver inte vara orolig.

Jag själv har gått från LK100 till 5125 och dom är verkligen ofantligt mycket bättre. Dessutom får du färre apparater vilket iaf jag tycker är en fördel. Med dagens priser på 5125 skulle jag slå till, då får du en bra stärkare som kommer att hålla ett bra tag. Att ladda för 2250 på Ninka känns som overkill.

Mina två 5125 rockar fett på Keltik, då ska den nog räcka till alldeles utmärkt på Ninka oxå...och jag är inte den som spar på krutet ska du veta!

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00