selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 23, 2025 17:52

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 19, 2005 23:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hepcat wrote:
ed wrote:
För att bryta trenden om måste jag ju då istället rekommendera Irlänska whiskey som har en betydligt mjukare smak och tar då inte upp så mycket av vår uppmärksamhet, för vi vill höra musiken också :). Jameson är en trevlig sort, kan vara tolv år men är inte direkt viktigaste, snarare sällskapet.
Tackar för tipset låter mycket intressant har svårt för de flest typer av wiskey jag testat men några har passat smaklökarna men har inte en aning om vad det var för typer. Vad kostar en sådan då visst kan man kolla själv men när det ändå är uppe på tapeten.
Irländsk whiskey är bäst tycker jag, Tullamore Dew och Bushmills 20 Years gillar jag mest men Jameson är helt ok med :)

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 12, 2005 23:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har precis beställt en Lord of The Isles och en Very Young Ardbeg från Ardbegs egna webshop.
Blev så sugen att jag köpte whiskyglasen och en plunta också. :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 13, 2005 15:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ardbeg är suverän, har också haft 75:an men den är sluut så man får nöja sig med 10:an. Lagavullin, Laphroig och Bowwmore är ju också helt OK! om man gillar rökigt. Jag skulle vilja slå ett slag för Caol Ila som ju också är en Islay. 12:an är helt Ok, Cask Strength är bättre men 18 är klart bäst.

Bland övriga som jag gillar finns Highland park, Cragganmore, Dalwinnie, Glenmorangie och många till. Provade nåt nytt häromveckan, Tormore, en mild och fin whiskey. Ingår som råvara till Long John tror jag (jag är ingen Long John fan). Denna var helt OK, finns på specialsortimentet för en sisådär 345 buckaroos. Prisvärd.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 13, 2005 18:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har dragit i mig tre Ardbeg 10YO från sommaren -04 till nu. Den är nog den whisky jag tycker är mest prisvärd. Helt fantastiskt god.
Lagavulin är bra. Riktigt bra faktiskt, men den når inte ända fram. När jag senast var på systemet handlade jag en Bowmore Darkest och en Caol Ila Cask Strength. Bowmoren gillar jag duktigt. Håller nog den högre än Lagavulin faktiskt. Caol Ila:n är god. Man känner hur håret på bröstet växer när den rinner nerför strupen. :)
Cragganmore, Dalwhinnie och Glenmorangie ingår också i min nuvarande samling.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 13, 2005 18:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 wrote:
Två favoriter är Ardbeg 10YO och Lagavulin 16YO och hör nog till de mer vanliga sorterna som inte kostar skjortan, dock mer än de billigaste.

Tycker dessa två sticker ut en hel del och smaken går väl att beskriva som Ardbeg = Tjära & Lagavulin = Rök.
Kul att denna tråd vaknat till liv.
Har testat Ardbeg 12 årig o Lagavulin 16 årig. (Tack Per)

Ardbeg är otroligt good, sopar banan med den äldre Lagavulin som mer liknar Glenfiddich 12y

EDIT, om man gillar Ardbeg men tycker Lagavulin är lite mesig... finns det något rökigare?

Nå vad säger alla Ardbeg fantaster?
Eller ska man lägga pengar på en gammal Ardbeg istället :lol:
Hur ändras karaktären mellan en 10y, 12y o de ännu äldre?

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 13, 2005 19:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Laphroaig är väldigt rökig. Den har jag givetvis också i samlingen. :wink:

Jag upplever skillnaden mellan Ardbeg 10YO och t.ex. Lord of the Isles att 10YO är kraftigare i smaken, och har en mer distinkt smak. Lorden smakar mer nyanserat. Otrolig smakupplevelse. Många olika smaker. Alltid svårt att förklara whiskysmaker, men jag tror du förstår. :?:

Lorden går på 120 kr/cl (vill jag minnas) på Bishops Arms här i Luleå. En flarra från Ardbegs webshop för £100. Mer prisvärt. :)

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 13, 2005 19:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
equi2 wrote:
Två favoriter är Ardbeg 10YO och Lagavulin 16YO och hör nog till de mer vanliga sorterna som inte kostar skjortan, dock mer än de billigaste.

Tycker dessa två sticker ut en hel del och smaken går väl att beskriva som Ardbeg = Tjära & Lagavulin = Rök.
Kul att denna tråd vaknat till liv.
Har testat Ardbeg 12 årig o Lagavulin 16 årig. (Tack Per)

Ardbeg är otroligt good, sopar banan med den äldre Lagavulin som mer liknar Glenfiddich 12y

EDIT, om man gillar Ardbeg men tycker Lagavulin är lite mesig... finns det något rökigare?

Nå vad säger alla Ardbeg fantaster?
Eller ska man lägga pengar på en gammal Ardbeg istället :lol:
Hur ändras karaktären mellan en 10y, 12y o de ännu äldre?
Ja vad säger man? Tycker det är svårt att hitta något som liknar Ardbeg, så om man tycker att den är otroligt good så är det bara att gå på i samlingen. 17YO, Uigeadail, Limited 1977 Edition, Lord Of The Isles 25YO och allt vad dom heter.
Annars kan du prova Laphroaig 15 YO och Laphroaig 10 YO Cask Strength, en som inte fått den status den kräver är enligt mig Highland Park...speciellt 18 YO, otroligt prisvärd för ålder och kvalité.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 13, 2005 20:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hittade denna WEB för oss nybörjare
http://www.islaywhiskysociety.com/

Utdrag...
Quote:
The distilleries in the south of the island - Lagavulin, Ardbeg and Laphroaig - produce the most strongly flavoured, phenolic whiskies in Scotland. The distilleries to the north - Bunnahabhain, Bowmore, Caol Ila and Bruichladdich tend to be of a lighter character, indeed some specify unpeated malt and draw their water direct from springs before it has had time to pick up much peat. In spite of this, they still taste peaty!

Trots sökningar, hittar inte länken till deras webshop

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 13, 2005 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack OTTO, har nu lagt en lapp i plånboken på dessa sorter. Här ska handlas vid tillfälle.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 14, 2005 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hittade denna WEB för oss nybörjare
http://www.islaywhiskysociety.com/

Utdrag...
Quote:
The distilleries in the south of the island - Lagavulin, Ardbeg and Laphroaig - produce the most strongly flavoured, phenolic whiskies in Scotland. The distilleries to the north - Bunnahabhain, Bowmore, Caol Ila and Bruichladdich tend to be of a lighter character, indeed some specify unpeated malt and draw their water direct from springs before it has had time to pick up much peat. In spite of this, they still taste peaty!

Trots sökningar, hittar inte länken till deras webshop
Vilken länk letade du?

http://www.ardbeg.com/ eller?

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 14, 2005 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köpte en Ardbeg Signatory 12 numrerad/signerad, i Frankrike i höstas. Något mildare och blekare färg men med tanke på priset som var ca 260 spänn är den ett fynd! :D

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 14, 2005 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Otto, jag sökte på Ardbeg o fick allt utom deras hemsida :oops:

Ok här kommer nybörjarfrågor
Uigeadail - verkar vara en blandning från olika ekfat, korrekt? Det talas om "cask strength".Är det en starkare modell (starkare i smak och/eller alkoholhalt)
Någon som testat? Verkar vara en BRA sort!!!

Serendipity - är en blandning med en annan sort (Glen Moray)
Någon som testat? Är lite skeptisk till att blanda...

Inköpslista, baspaket Ardbeg
Ska föröka komma över en Lord of the Isles samt en 10YO men sedan?
Ska man gå på en Uigeadail eller Serendipity eller hoppa båda...

Den unga Very Young Ardbeg är väl sämre än en 10YO så den kan man väl skita i eller?

Dricker hellre LITE av en bra, typ :lol:

Upp till er grabbar att komma med tips nu!

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 14, 2005 19:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Otto, jag sökte på Ardbeg o fick allt utom deras hemsida :oops:

Ok här kommer nybörjarfrågor
Uigeadail - verkar vara en blandning från olika ekfat, korrekt? Det talas om "cask strength".Är det en starkare modell (starkare i smak och/eller alkoholhalt)
Någon som testat? Verkar vara en BRA sort!!!

Serendipity - är en blandning med en annan sort (Glen Moray)
Någon som testat? Är lite skeptisk till att blanda...

Inköpslista, baspaket Ardbeg
Ska föröka komma över en Lord of the Isles samt en 10YO men sedan?
Ska man gå på en Uigeadail eller Serendipity eller hoppa båda...

Den unga Very Young Ardbeg är väl sämre än en 10YO så den kan man väl skita i eller?

Dricker hellre LITE av en bra, typ :lol:

Upp till er grabbar att komma med tips nu!
Jag började på 10 YO och 17 YO (en sån måste du ha!) och därefter gick jag vidare till 1977 Limited Edition för att sedan avsluta med Lord Of The Isles. Så gjorde jag, du kanske vill skippa allt skitsnack och gå på kvalité på en gång...alltså Lord Of The Isles, vad vet jag? Har även Uigedail och Very Young, den senare kan man utan att må dåligt hoppa över men den kommer att bli en kanonwirre när den fått ligga till sig.
Uigedail är mkt riktigt lagrad på bourbon och gamla sherryfat, den tycker jag är riktigt god och framför allt så är det lite riv i den. Med rätt mängd vatten så blir den ännu bättre.
Ja Cask Strength är starkare i alkoholstyrka, om jag inte missminner mig så är det den styrkan den får efter tillverkningen innan den späds till svagare "handelsnivå" typ 40%.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 14, 2005 20:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

"Cask strength" eller på svenska fat styrka är precis det, den alkoholhalt som whiskyn råkar ha vid den tidpunkt den tappas på flaska. Därför kan procenten på dessa variera och ligga på väldigt udda nivåer, 57.4% exempelvis.

Caol ila 12 är riktigt prisvärd och en bra start om man är nyfiken på Islay whisky, kostar under 350:-.

Laproighs Cask strength är kanske den bästa fatstyrkevirren jag provat, riktigt bra, och inte så dyr heller.

Det här med whisky blandad från olika fat är inte så ovanligt snarare det omvända. En 12-årig whisky innehåller oftast whisky från flera olika fat med en ålder på lägst 12 år. Detta görs för att garantera en jämnare kvalitet då olika fat kan utvecklas otroligt olika under årens gång. Något fat ligger närmare dörren, ett annat håller högre temperatur, ett tredje kan ligga torrare till osv. När det handlar om whisky från ett enda fat brukar buteljeraren vara tydlig med att ange det på etiketten, anses vara lite pittoreskt kan jag tro. Ett exempel är en flaska Rosebank jag har, buteljerad av Sigatory vid en ålder av 12 år. På etiketten står bland annat att läsa: Cask No 4714+15, Bottle No 377 of 633. Innehållet i flaskan kommer alltså från två olika tunnor, kul kuriosa.

Det här var mina ideer som jag på egen hand läst mig till, finns det någon whiskyexpert här som har en avvikande uppfattning så säg till.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 15, 2005 02:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Varför nämner ingen Springbank? 21 years old är ju den godaste whisky som finns! Dock finns den inte att köpa... Besökte Springbank förförra gången jag var i Skottland och då berättade de att den förra ledningen klantade sig och sålde ut för mycket 10-årig. Alltså blev det en lucka i produktionen och nu kommer den ingen 21-årig på ett antal år till... Snacka om tillverkning där man behöver framförhållning! Underbar factory tour, för övrigt. Den mittersta destilleriapparaten (de har tre st) gav godast whisky, tyckte guiden. Varför visste förtås ingen, då de var likadana. Berättade en massa små udda "knep" också, väldigt underhållande.

Har provat några andra Springbank, men de kommer inte i närheten av 21-åringen. Sista fina flaskorna som tog slut (det var ett tag sen :( ) var Springbank 15 och Ardbeg 17. Väldigt olika men av samma klass, tycker jag.

Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next

All times are UTC+02:00