selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 13:07

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Jun 08, 2005 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det någon som hittat något?

Vi kan ha två kategorier
A/ bättre oavsett kostnad
B/ bättre till samma pris alt billigare

Jag har bara hört (ägt) en...
A/ kom Bonnec på mitten 90-talet med ett försteg Timpano som slog Kairn. De hade även ett slutsteg som var något bättre än Klout, men kostnaden gjorde det inte prisvärt (dyyyyrt)
Såldes bara av HF.
Lät som en blandning mellan Linn&Naim med lite loudness känsla = skitkul. De tillverkar fortfarande HIFI men har ingen aning hur det låter idag.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 08, 2005 16:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul tråd!

Skulle uppskatta inlägg i stil med:

"Produkt xxx är bättre än Linns motsvarande produkt då jag jämförde dessa två. Två produkter med samma pris, där xxx låter mycket bättre än Linns motsvarande produkt"

"Prudukt xxx kostar 2/3 av priset på Linns motsvarande produkt och skillnaden i finljud är minimala, vilket gör xxx till ett mycket intressant alternativ"

Jaja.. nu ska jag stänga ner datorn och sprätta upp en stor kartong från Ginza 8) 6st CD och 3st DVD, synd bara att jag burit bort TV:n och DVD-spelaren ligger nerpackad.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 08, 2005 18:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 - håller med. Skitkul att kolla om det finns några produkter i kategori B, själv har jag inte stött på några under mina Linn år

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 08, 2005 22:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag inser att jag bör vara tyst i den här tråden..... :D

/Erik

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 08, 2005 22:29 
Site Admin
Site Admin

naimerik wrote:

/Erik
Haha, nejdå. 8)

Däremot är det väl vid det här laget att i frågan Naim vs Linn är det mycket fråga om hur man föredrar återgivningen, mer laid-back eller mer intensiv eller hur man ska kalla det. Så man får ha det i åtanke när man svarar på frågan. ;)

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 08, 2005 22:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har sneglat lite på andra märken då det gäller uppspelning av Super Audio CD. Det finns en hel radda med spelare som faller mig i smaken, utseendemässigt.

Det är lite svårt det här med provlyssningen eftersom det inte finns någon butik här uppe, förutom T&T då givetvis. Men jag har då inte sett en SACD spelare där förutom Linn spelarna som klarar av formatet i fråga.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 08, 2005 23:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
naimerik wrote:

/Erik
Haha, nejdå. 8)

Däremot är det väl vid det här laget att i frågan Naim vs Linn är det mycket fråga om hur man föredrar återgivningen, mer laid-back eller mer intensiv eller hur man ska kalla det. Så man får ha det i åtanke när man svarar på frågan. ;)
Eller melodi vs. takt. Företagen har lite olika prioriteringar. Dyrare produkter är mer lika tycker jag - tex aktiva system.
Har hört ett aktivt DBL system. Skitbra tune dem.
På samma sätt får ett aktivt Linn system "takt" o drag som Naim.

Erik - lista gärna några Naim produkter som du gillar o ange vilka Linn konkurenterna är. I kategori A finns enl dig CDS3 vs. unidisk, men i B?

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 09, 2005 00:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I både A och B finns CDS 3 mot uni och CD12.

Linn har Classic och Classic M Di som outstanding. Likaså är en Troika svårslagen för priset. Akurate är bra men låter fortfarande högtalare. DBL gör ALLA andra högtalare jag hört bleka.

Jag tycker LP12 är linns bästa produkt och det som kommit närmast är en Rega P9 av nyaste snitt, grymt bra och hade jag inte redan haft en tolva så framstår regan för mindre än halva priset som fantastiskt prisvärd.

Jg har hört aktiva DBL men fortfarande är det bästa slutsteget passivt bättre än det näst bästa aktivt. Möjligtvis kan det bli lika bra men olika.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 09, 2005 08:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var kan man köpa DBL i Sverige?

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 09, 2005 09:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
På tonläget kan man köpa dem men jag vet inte om han har några för Demo sedan finns det fler ställen som jag inte vet vilka det är just nu.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 09, 2005 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
monkeydevil wrote:
På tonläget kan man köpa dem men jag vet inte om han har några för Demo sedan finns det fler ställen som jag inte vet vilka det är just nu.
Nej de har inte Anders.
Skulle tro att de inte finns på demo någonstans i norra europa (kostar en bit över 200k SEK)
Finns dock ett beg par i Stockholm hos HifiArt för 66k, men hur gamla de är står inte.
De har varit i produktion över 20 år. I vanlig Naim anda filas det i det oändliga på befintliga produkter!
Har dreglat över den annonsen ett bra tag nu men jag är ju inte i stockholm numera - annars hade det kommit en lyssningsrapport.
Någon frivillig?

HifiArt har många produkter som man skulle vilja höra mot Linn grejjer.
Grymt trevlig ägare med!
Har fått intrycket att han lyssnar efter musiken i systemen.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 09, 2005 10:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Här är en länk, se på begagnat
http://www.hifiart.se/

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 09, 2005 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Grymt trevlig ägare med!
När jag var där senast så demade han par totem högtalare för 20.000:- till någon som satt med Arcams mellanserie-elektronik från slutet av 90-talet. Dom lät illa nog med Naim-prylarna som han spelade på i butiken...

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 09, 2005 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Skulle tro att de inte finns på demo någonstans i norra europa (kostar en bit över 200k SEK)
Finns dock ett beg par i Stockholm hos HifiArt för 66k, men hur gamla de är står inte.
De har varit i produktion över 20 år. I vanlig Naim anda filas det i det oändliga på befintliga produkter!
.
Dt var en rejäl uppgradering av DBL i slutet av 90-talet. Mina är från den första batchen av den nya varianten. Ny lådbyggare och många modifieringar. Paul Stephenson bytte sina gamla mot ett par nya i samma veva. Jag har hört båda versionerna fast inte i samma system så det är svårt att säga vari skillnaden ligger ljudmässigt.

Jag har funnits ett par DBL på demo på Grahams i London men annars är det bara att fara till Salisbury.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 09, 2005 14:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
sportbilsentusiasten skrev:

Grymt trevlig ägare med!

När jag var där senast så demade han par totem högtalare för 20.000:- till någon som satt med Arcams mellanserie-elektronik från slutet av 90-talet. Dom lät illa nog med Naim-prylarna som han spelade på i butiken...
På hifiässan uppe i Luleå lånade jag mina öron till ett system med ett par totem högtalare i den prisklassen 20 lakan och CD5,Nac112 osv med flat Cap nätdel och jag måste erkänna att jag gick ut med ett stort leende ur detta demorum och konstaterade att det var mässans bästa anläggning oavsett pris!
Så hälften Linn och hälfte Naim skulle inte vara helt fel :?
Krell och Gamut via elektrostater var nog med Linn mått med avseende på sväng den absolut sämsta anläggningen.... 8) på denna mässa!

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00