selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 05:26

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri May 27, 2005 22:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej alla forum vänner.

Visst är detta en haltande jämförelser, ena är stativare den andra en golvare. Katan är en relativ ny konstruktion och Kaber en äldre. Tanken är att de ska drivas med kairn resp 2/3 5105. med Katan blir det en subwoofer av diy (långt från linn sub, men ändå en sub).

Min fråga är alltså, fördelar och nackdelar när man gör en jämförelser mellan dessa två högtalare.

Post subject:
PostPosted: Fri May 27, 2005 23:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker det är en intressant jämförelse, vad har stativens höjd med saken att göra? 2 suveränt bra högtalarsystem du väljer mellan. Kaber är tillbaka i Chateau Nyqvist efter lång tids utlåning till junior Nyqvist och jag lirar Wire Read and Burn 01 medan jag skriver detta. Det låter förbannat bra om ni ursäktar franskan.

Jag antar att 2/3 betyder 2x 5105 med Katan och 3x5105 med Kaber?

Kaber är en seriöst bra högtalare, verkligen "high end". De är grymt tröga att driva, du behöver en toppklass källa och ordentligt med hästkrafter från slutstegen för att det ska lossna. Jag har aldrig hört 3 x 5105 med Kaber men i teorin ska det fungera riktigt bra om du har en bra källa. (Snart kommer experter här som inte har hört kombinationen ifråga men som har telepatisk kontakt med Saida ge dig tvärsäkra uttalanden om vad som är jättebäst). Du nämner inte hur gamla Kaber:na är, det skiljer ganska mycket mellan generationerna. De blev tydligare och snabbare med tiden. De är också mycket petiga med placeringen och låter verkligen apa i vissa rum oavsett hur mycket man kämpar.

Katan är också mycket bra, jag gillar dem grymt. Mer tonsäkra och öppna än Kaber men inte riktigt samma svängpotential. Jag skulle undvika en dyi sub om jag var du, bas-spelskvaliteten sätts ändå i huvudsak vid källan och risken är stor att du grötar till och försämrar musiken med subben. Lägg istället tid på installationen, ta hjälp om du inte är säker på att du får ut max, och du kan få riktigt bra baskvalitet från Katan.

Rocka på
Carl

Post subject:
PostPosted: Fri May 27, 2005 23:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för ett intressant inlägg, Carl. När jag skrev 2/3 5105, menade att om jag ska driva katan aktivt behöver jag två 5105 och kaber kommer då att behöva tre 5105. Ska tänka på det där med suben, testa och koppla ur den imorgon.... kör just nu passivt med katan och ett slutsteg.

visst bra signalkälla, vet inte hur höga krav det menas då. Jag har en karik och lp12:a, låter trevliga båda i nuvarande system.

Post subject:
PostPosted: Sat May 28, 2005 01:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Ska tänka på det där med suben, testa och koppla ur den imorgon....
Tips: Bär ut subben ur rummet! En sub i samma rum som inte spelar grötar till basen nåt förfärligt.

Post subject:
PostPosted: Sat May 28, 2005 04:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
ed wrote:
Ska tänka på det där med suben, testa och koppla ur den imorgon....
Tips: Bär ut subben ur rummet! En sub i samma rum som inte spelar grötar till basen nåt förfärligt.
Oj, kan det stämma? Även om sladden är uddragen på subben? Då kanske mina planer inte riktigt kan genomföras. Jag har tänkt att man skulle ha ett två kanaligt linnsystem, i andra delen av vardagsrummet koppla ihop ett enklare surround system för tvn. Där tänkte jag just använda min gamla sub och mina gamla tannoy burkar. Men om du säger att subben stör två kanalsystemet fast det är inte igång, vad gör man då?

Post subject:
PostPosted: Sat May 28, 2005 11:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hör med egna öron hur mycket det stör och om det är märkbart. Visst påverkar det med ett element som ligger och "svänger med" i musiken som spelas. Fast det behöver väl nödvändigtvis inte inverka på ett sådant negativt sätt att det "förstör" musiken.

Hifiklubben demade högtalare för mig med 4-5 subbar i det lilla lyssningsrummet, inte bättre var det att en var ikopplad :lol:

Post subject:
PostPosted: Sat May 28, 2005 13:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gäller inte enbart subbar utan alla högtalare.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Sat May 28, 2005 13:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
påverkar det med ett element som ligger
Ja, det är jag medveten om.. men ett större element i en subba inverkar ju mer än en liten diskant eller nån 5-tummare.

Post subject:
PostPosted: Sat May 28, 2005 15:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Inte för att jag provat, men jag är inte övertygad (kan vara för att jag inte provat, iofs :) ). Min version av logik säger mig att en diskant är mer benägen att svänga med än ett mycket tyngre baselement. Lejonklou's åsikt om att det grötar till just basen att ha en sub i rummet låter logisk tycker jag men som ren allmän tune-dräpare tror jag center och surroundisar är värre. Ska kolla med Saida.

Post subject:
PostPosted: Sat May 28, 2005 18:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Lejonklou's åsikt om att det grötar till just basen att ha en sub i rummet låter logisk tycker jag men som ren allmän tune-dräpare tror jag center och surroundisar är värre. Ska kolla med Saida.
Det kanske är en bra idé ändå Daniel, jag har hört att hon var en riktig subba.

Post subject:
PostPosted: Sun May 29, 2005 19:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Min version av logik säger mig att en diskant är mer benägen att svänga med än ett mycket tyngre baselement.
Det är mycket möjligt att diskanter är värst, troligen spelar placeringen större roll med dem också. Har faktiskt inte jämfört olika element på det sättet, men sist jag tog ut en subwoofer ur rummet där mina Katan står så blev jag väldigt glad. Alldeles innan tog jag ut en center som inte var inkopplad. Så mycket kan jag säga att när de båda stod i rummet var 2-kanalsåtergivningen från Katan olidligt medioker. När de väl var ute kom skärpan, dynamiken och svänget tillbaka.

Carl, den var elak...

Post subject:
PostPosted: Sun May 29, 2005 20:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Provade just lite sånt här (även om det är ointressant för mig egentligen och bara dumt att testa då jag inte är beredd att skrynkla ihop film och dvd-konserter till tvåkanal ;) ). Uff, centern förstör en del. Dock inte lika mycket som subben när den står vänd på sämsta vis (provade olika vridningar på den). Önskar nästan jag inte testat :), men .. att kunna bekräfta det man blir tillsagd känns alltid vettigt på någe vis.

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00