selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 03:21

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Gamla kablar
PostPosted: Tue May 17, 2005 18:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kopplade just in mina 13 år gamla K400 kablar omlödda av Lejonklou.
Snacka om lyft! Mer HIFI, mer sväng - typ 5ggr större än jord/rätt fas = en av de mest prisvärda uppgraderingar jag gjort.
Kalle som tittade till mitt system för 7-8 år sedan sa att han tyckte de skulle lödas om, men jag kom liksom aldrig till skott :oops:
Så nu var det verkligen på tiden.

Slutsats 1 - har ni gamla kablar, låt en handlare se över dom
Slutsats 2 - lödningar låter olika bra
Slutsats 3 - Lejonklou kan sina saker

Post subject:
PostPosted: Tue May 17, 2005 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul att höra! Själv köpte jag begagnad K400 på High Fidelity idag, sitter just nu delar den med kniv för att köra singel wire. Skall bli grymt spännande att höra hur det låter.

Post subject:
PostPosted: Tue May 17, 2005 19:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jösses!!

Nu har jag kopplat in K400:an mellan LK2:an och högtalarna (som inte är speciellt roliga). Vilket lyft! Mina gamla högtalarkablar har hängt med ända sedan första stereon för 15 år sedan, så det var nog dags att byta...

Grejen är den att mitt Kairn inte är inkopplat idag, utan mitt sunkiga NAD-försteg som är över 10 år gammalt. Och ändå låter CD-plattorna banne mig roligare nu än genom mitt Kairn med de gamla högtalarkablarna. Har inte provat LP12:an är. Det får nog bli ihop med Kairn imorgon så man får baxna en gång till! Jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat drömma om att kablar skulle kunna göra SÅDAN skillnad... :lol: :D

Post subject:
PostPosted: Wed May 18, 2005 15:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kul att det blev sån skillnad!
Själv har jag inte ens lött mina kablar, sitter bara fastklämda i änden mot stegen haha :oops:

Ska beställa en kabel till ikemi av lejonklou vid tillfälle, då kanske han får fixa kablarna också...

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 04, 2005 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Slutsats 1 - har ni gamla kablar, låt en handlare se över dom
Slutsats 2 - lödningar låter olika bra
Slutsats 3 - Lejonklou kan sina saker
Handlar det bara om hur lödningarna utförts rent praktiskt eller handlar det om lödtennets kvalite också? Vet ju att herr Lejonklou utvärderat olika typer och säjer sig kommit fram till det optimala Linn-tennet :wink:

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 05, 2005 21:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Handlar det bara om hur lödningarna utförts rent praktiskt eller handlar det om lödtennets kvalite också? Vet ju att herr Lejonklou utvärderat olika typer och säjer sig kommit fram till det optimala Linn-tennet :wink:
Jag har skrivit en lång text om det på hemsidan, under "Om Lejonklou". Tennet gör rätt mycket och med rätt teknik blir det riktigt bra. Jag har just testat två nya lödtenn som initialt inte är bättre än mitt hittills bästa, men tyvärr tar det ju nästan 4 månader innan man vet helt säkert, pga inspelningstiden. De två nya tennen fick jag på Linn, där jag hittade inte mindre än 4 olika sorter i produktionen (varav jag redan hade testat 2 st). Har också sedan tidigare det tenn som används till Linns Silver Interconnect, men det är inte lika bra som mitt bästa med vanlig lödteknik. Silverkablarna löds dock med kvävgas-upphettning och det är väldigt svårt att överträffa dem i ljudkvalitet. Alltså verkar tekniken spela större roll än lödtennet i det fallet!

Om man inte har bra lödningar är faktiskt skruvning ett rätt okej alternativ. Ger ett lite annorlunda och något mer distat ljud som ändå oftast svänger bättre än en dålig lödning.

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00