selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 12:07

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 113 14 15 16 1757 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 25, 2005 10:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Två till utmärka musik DVD.
Bowie "a reality tour"
Simon&Garfunkel "old friends, live on stage"

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 25, 2005 11:02 
Site Admin
Site Admin

Dredg - El Cielo

Definitivt nåt att kolla upp för de som gillar Tool. Lite rakare, rockigare typ - fantastisk produktion! Och HDCD. :)

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 25, 2005 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul att köpa skivor, har inte skrivit om mina senaste inköp... men har haft så mycket annat att tänka på. Tappat flickvännen och flyttat hem igen. När allt ordnat upp sig och jag förhoppningsvis har byt till Kolektor + LK140 så lär det ju inhandlas musik, eller kanske jag återupptäcker skivsamlingen :?

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 25, 2005 13:46 
Site Admin
Site Admin

Trist equi :(

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 25, 2005 17:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, känns ju och man blir helt kollrig i bollen. Är ju en sån här sak vi snackar om på ett forum som detta, visst! Kollrig som man är så vill man skriva av sig. *lämnar ämnet*

En kille ska ringa idag och säga om han ska ta Classiken. Blir det så kommer jag att kolla runt efter försteg och slutsteg och köra på lånad CD tills jag vet vad jag vill ha. Genki för 6.000:- lockar lite, men samtidigt kanske det finns nå bra multispelare där ute. En kompis till mig köpte en Rotel DVD-spelare som kostat närmare 10.000:- för ynka 1.900:- En sån spelare kanske är ett bra alternativ, har dock inte hört den ännu.

Packade ner hela skivsamlingen i kartonger (som ligger här bredvid mig nu) och upptäckte många plattor som bara stått i hyllan, som jag mer än gärna skulle lyssna på nu. Återupptäcka skivsamlingen är nog ett måste då och då.

Post subject:
PostPosted: Sat May 07, 2005 16:49 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Frångick mina principer och köpte en fullprisskiva på Åhléns idag..

Laura Pausini "Resta In Ascolto".

Kvinnlig motsvarighet till Eros Ramazotti kanske är bäst beskrivet? Skivan gick rakt in i själen, helt underbar från början till slut. Välproducerad också!

Post subject:
PostPosted: Sat May 07, 2005 17:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köpte Eric Clapton - Money and Cigarettes och Madonna - Erotic 2LP idag. Så jäkla kul med skivspelare! Sen ännu roligare när jag vet att det kommer bara att bli bättre med ett riktigt slutsteg :D

Post subject:
PostPosted: Wed May 11, 2005 15:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skriver väl ner senaste tidens/veckans skivköp. Inte alla köpta på samma dag dock. Allt är LP, köpt från begagnatbackar.

Tracy Chapman - Tracy Chapman 1988: En riktig goding både i musikväg och i hifiväg. Bra skick på skivan också. Har ju den på CD, men på LP var det till och med ännu roligare.

Madonna - Erotica 1992: Inte någon favorit direkt, men ibland är det kul med lite Madonna. Hon har faktiskt några låtar som är svåra att sitta still till. Mäktigt ljud, ska bli kul att höra denna när slutsteget kommer. Inte sämre är att skivan såg nästan oanvänd ut.

Eric Clapton - Money And Cigarettes 1983: Claptons mera mainstream-låtar har jag alltid gillat. På denna skiva är det väl lite bluesigare, vissa saker fungerar annat känns lite "fel" på nåt sätt. Dock ingen dålig skiva, utan det beror nog mer på vad man gillar för något.

Marillion - Fugazi 1984: Fish i Marillion.. och så många säger ju att Marillion ska vara så bra. Ja, nu äger jag tre Marillion CDs och denna LP. Det låter ju alltid så jäkla kallt och trist! Gillar Fish solo istället och mycket av det tror jag beror på ljudet.

Simply Red - A New Flame 1989: Vad kallar man detta? Popigt, men med riktiga instrument och musiker. Fungerar nog bra på fester istället för dagens radioplågor. Även en favorit hos en viss bekant av det andra könet, så det kanske går hem hos damerna :oops:

Enigma - MCMXC a.D 1990: Hummande munkar och brummande bas? Ja, Enigma är väl ett kapitel i sig. Dock en intressant skiva, om inte annat ur hifisynpunkt. Annars tycker jag många av Enigmas låtar fungerar riktigt bra, gäller bara att hitta rätt tillfälle att spela dom.

Sade - Diamond Life 1984: Sade med "Smooth Operator" bland annat.. Inte någon dålig skiva och för priset så var det ett givet köp. Dock inget jag skulle springa och köpa för fullpris på CD.

Peter Gabriel - Plays Live 1983: Peter Gabriel på en live dubbel-LP. Låtar jag inte känner igen direkt, eftersom jag aldrig lyssnat på han (bara hört några gånger). Kul att lyssna på och i vissa fall imponerar både musiken och låtarna på mig. Ingen 5-poängare, men väl värd att köpa.

Steve Lukather - Lukather 1989: Gitarrspel.. ja, det här kändes lite 80-tal och vissa refränger blev aningen tjatiga. Fast när Lukather börjar att leka lite med gitarren så blir det genast roligare. Hade varit bättre om skivan var mindre rak och Lukather tog ut svängarna lite oftare.

Van Halen - I 1978: Ja, är det så denna skiva kallas? Några gamla klassiska låtar och jag vet inte om det här lät så värst roligt. Lite väl skrammligt, fast det kanske bara var i kontrast till skivor jag spelat tidigare. Lite dåligt skick på omslaget dock.

India - Breaking Night 1988: Det här köpet var i tro om att det var en annan artist (tror jag). Var iaf inte alls vad jag hade förväntat mig och har bara lyssnat som snabbast på två av låtarna. Felköp har man iaf råd med när det gäller LP.

George Michael - Listen Without Prejudice 1990: Sån musik jag sitter och lyssnar på varje dag - kanske inte. Näh mer en rolig skiva att plocka fram vid fest. Då brukar sån här musik vara populär.

Alan Parsons Project - Pyramid 1978: Bara lyssnat på nån Alan Parsons-låt tidigare och den här skivan var ju intressant. Första låten "What Goes Up..." var helhärlig och sen blandas bra låtar med mindre bra. Lite dåligt skick på omslaget dock.

Alan Parsons Project - Eve 1979: Efter goda erfarenheter av ovanstående skiva så köpte jag även den här för 10 kronor. Inte hunnit lyssna på den ännu, men får väl hoppas att de fortsätter i samma stil.

Koinonia - Koinonia 1992: Hade hört skivan "Celebration" av samma band och tyckte den var bra (har svagt minne av det). Hittade nu en skiva med Koinonia utan något skivnamn. Men köpte den ändå. Var nu inte riktigt den typen av musik jag hade hoppats på. Kanske dom ändrat stil sen den tidigare skivan "Celebration"? Okay skiva, även om det var mycket sång och mycket rakare än vad jag hade förväntat mig. Har för mig att "Celebration" var mycket mer intrumental och mer knepiga taktbyten etc.

Post subject:
PostPosted: Wed May 11, 2005 18:30 
Site Admin
Site Admin

Kul inköp! Koinonia - Koinonia har jag letat mycket efter :( Tycker du att den är för trist kan jag mycket väl tänka mig att ta över den ;) Den tilltalar mitt nostalgiska 80-hjärta.

Gillar du Alan Parsons Project rekommenderar jag Eye In The Sky och The Turn Of A Friendly Card.
Peter Gabriel är hur bra som helst, tycker jag. Iaf från So och framåt! Plays Live innehåller låtar från hans tidigare alster, som i mina ögon är lite tråkigt 70-proggiga sådär. Jag anar att Tjagge kommer slå mig för den kommentaren. ;) 8)

Själv lyssnar jag (fortfarande!) på Deadwing och inväntar att Dredg, Pineapple Thief och Dream Theater släpper nytt i juni.

Post subject:
PostPosted: Wed May 11, 2005 19:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Va.. känner folk till Koinonia? Trodde jag var ensam i världen om det, fast dom kanske är mer kända än vad jag trodde, var ju lite före min tid. Blev inte så värst imponerad av denna skiva dock. Hade några bra partier, men var lite väl rakt och poppigt.

Eve med Alan Parsons Project var väl ett klipp för sina 10:- men håller nog Pyramid-skivan högre. Även Eve kändes mer rak och poppig. Det måste ju vara några krångliga partier med på skivorna för att man skall få känna att den är bra :wink:

Pineapple Thief var rätt intressanta, men har inte hittat nånstans att köpa deras skivor (förutom import).

Post subject:
PostPosted: Sat May 14, 2005 23:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har upptäckt Totta Näslund.

Har köpt tre plattor med honom.

På Drift
Bortom Måne och Mars
Totta Näslund

Jag kan rekommendera alla tre, vilken härlig röst han har. Kan ju inte säga att det har blivit sämre efter karik inköpet.

Post subject:
PostPosted: Sun May 29, 2005 21:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som sagt 30 nya album.

Atomic rooster:In hearing of
Beck Bogert Appice:Beck Bogert Appice
Best of progressive rock
Chicago:Chicago transit authority
Chicago:III
Curved air:Second album
Gnidrolog:In spite of harry´s toe-nail/Lady lake
Hawkwind:Hall of the mountain grill
Iron butterfly:In-A-Gadda-Da-Vida
Matching mole:Little red record
Patto:Patto
Patto:Hold your fire
Refugee:Refugee
Roxy music:For your pleasure
Samla mammas manna:Klossa knapitalet
Spirit:Clear
Steamhammer:MKII
Steamhammer:Mountains
Steely dan:Aja
Strawbs:Hero and heroine
Styx:Equinox
Styx:Crystal ball
Ten years after:Cricklewood green
Vanilla fudge:Vanilla fudge
Warhorse:Red sea
Who:Sell out
Who:Live at leeds
Wishbone ash:Wishbone four
Wishbone ash:There´s the rub
Frank Zappa:Civilization phaze III

Något som verkar intressant?

Post subject:
PostPosted: Sun May 29, 2005 21:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hawkwind Hall of the Mountain Grill är en favorit. Om det är din första Hawkwind, och du gillar den, kan jag rekommendera dig att fortsätta med tidigare plattor - det gick snabbt utför efter Mountain Grill.

Carl

Post subject:
PostPosted: Sun May 29, 2005 22:18 
Site Admin
Site Admin

Steely Dan - Aja är en klassiker, även om den inte är den bästa av deras gamla (det är ju Gaucho).

Strawbs har jag hört ska vara intressanta, du får gärna återkomma med åsikter om dem!

Post subject:
PostPosted: Sun May 29, 2005 23:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Steely Dan - Aja är en klassiker, även om den inte är den bästa av deras gamla (det är ju Gaucho).
Kul med en "avvikande" åsikt om Steely Dan, de flesta skulle nog säga att Aja är så där en femtusen gånger bättre än Gaucho :)

Carl

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 113 14 15 16 1757 Next

All times are UTC+02:00