Serben: precis, det göms bakom dom 'vanliga' gardinerna när det inte används vilket var en av tankarna med det. Det
är där även på dom andra bilderna, så jag måste ha lyckats

.
Håkan: det lustiga är att det
är mörkläggningstyg

, ändå lyser det igenom lite. Dock inte så mycket som det ser ut på bilden, som överdriver problemet. Jag har ändå funderat på "fodra" det, men undrar om det då kommer bli för tjockt för att kunna gömmas bort å vara helt osynligt när det inte används. Jag är toknöjd iaf, även när solen ligger på går man in i saker

. Men kardborre är ju oslagbart, tätare än så blir det ju inte.
Jag skulle vilja formulera en
GRUNDREGEL 1a för mörkläggning efter mina experiment: det är otroligt mycket viktigare att få tätt runtom än huruvida tyget tar bort 90 eller 100% av ljuset. Kardborre är troligen den ultimata lösningen, bara lite jobbig att ta lös mellan användningarna.
Tidigare experiment har bestått av olika sorters persienner (alla suger), masonitskivor utsågade med millimeterpassning inuti fönsterkarmarna (krascha blomkrukor blir trist efter några gånger, att ha skivorna stående i ett hörn är inte så snyggt), uppspända överkast medelst fasta krokar och öljetter i överkastet (funkar riktigt bra, men är jobbigt att ta ner och sätta upp, jag är kort så jag lär ha stol att stå på), tjocka gardiner som komplement till dåliga persienner (dom får vara hur tjocka dom vill, sluter det inte tätt så suger det).