selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 13:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue May 03, 2005 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej,

Jag fick tips av en linnkille att Ortofon Kontrapunkt A skulle vara en bättre investering till en LP12:a med Ittok arm. Vad har forumet för åsikter i denna fråga?

mvh

ed

PostPosted: Tue May 03, 2005 18:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Hej,

Jag fick tips av en linnkille att Ortofon Kontrapunkt A skulle vara en bättre investering till en LP12:a med Ittok arm. Vad har forumet för åsikter i denna fråga?

mvh

ed
Bättre än vaddå?

Mvh / B

Post subject:
PostPosted: Tue May 03, 2005 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sorry, bättre än en adikt.

ed

Post subject:
PostPosted: Tue May 03, 2005 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om fokus ligger på perspektiv, dynamisk återgivning så kanske Ortofånen är att föredra!

Om medryckande musikaliskt driv är fokus så..... nää då är det Adikten som gäller 8)

Post subject:
PostPosted: Tue May 03, 2005 21:20 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag har inte hört Ortophone, men du kommer inte att ångra dig om du köper addikt. Den är mycket bra! (hade du inte en lp12? jag tycker att valet är enkelt.) Men visst.

Post subject:
PostPosted: Tue May 03, 2005 22:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jewa wrote:
Jag har inte hört Ortophone, men du kommer inte att ångra dig om du köper addikt. Den är mycket bra! (hade du inte en lp12? jag tycker att valet är enkelt.) Men visst.
Jag är inte så säker att valet är enkelt. De billigare Linn-pickuperna suger, även om jag måste erkänna att jag inte jämfört just Addikt mot bättre grejor. Men för mig lossnade det inte förrän jag hörde Arkivan för 18 papp.... Och jag är inte ens säker på att den är prisvärd. Den spårar inte speciellt bra tex, även om den låter otroligt bra när den inte tappar kontakten.

Men jag är ändå inte övertygad om Ortofån. Jag skulle hellre lyssna på Sumiko Blue Point Special eller någon Grado (i samma prisläge som Kontrapunkt) för att ta några exempel.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue May 03, 2005 23:26 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Adikt suger verkligen inte. Har svårt att tänka mig något som funkar bättre i mm-väg. Och billig i drift är den också. Jag är helnöjd med den.

Post subject:
PostPosted: Tue May 03, 2005 23:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I vilken prisklass ligger Ortofon Kontrapunkt A?

Post subject:
PostPosted: Wed May 04, 2005 00:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jewa wrote:
Adikt suger verkligen inte. Har svårt att tänka mig något som funkar bättre i mm-väg. Och billig i drift är den också. Jag är helnöjd med den.
Om Adikten är en MM eller MC är egentligen ointressant. Det är det ljudliga resultatet. Jag har under åren såväl ägt som lyssnat på olika Linn-pickuper, mestadels i den för underbetalda personer åtkomliga prisklassen :-)
Det har oftast låtit kass. Svängigt, ja. Kul, ja. Bra? Ja första tre spåren kanske. Och i några månader eller så.
Detta är gamla erfarenheter, kanske är det annorlunda idag. Men då och då har jag lyssnat på lite bättre Linn-kombo´s och först med en Arkiva ihop med Linto lät det som det skulle. Homogent, naturlig diskant utan accentuering, osv.
Men skillnaden mot min Sumiko Blue Point Special genom phonosteget på en NAD 3020 är inte så otroligt stor och prisvärdheten kan man diskutera.
I alla fall genom mina Sentec-förstärkare och Dahlqvist DQ10a-högtalare....

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed May 04, 2005 06:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lupus wrote:
I vilken prisklass ligger Ortofon Kontrapunkt A?
Man kan tydligen få Ortofonen för ca 3000 kr i staterna.

Post subject:
PostPosted: Wed May 04, 2005 09:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Ortofån.
:)

Post subject:
PostPosted: Wed May 04, 2005 17:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu handlar ju den här tråden om Adikt kontra Ortofon men jag vill bara nämna att jag är jätteglad med min nya pickup AT-OC9 MK2 som jag köpte i USA på nätet - totalt betalade jag 2082 SEK (!)
Se tråd ;

http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic. ... 6853#16853

Vill du lyssna och bor i Sthlm så...

Post subject:
PostPosted: Wed May 04, 2005 18:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:
Men för mig lossnade det inte förrän jag hörde Arkivan för 18 papp.... Och jag är inte ens säker på att den är prisvärd. Den spårar inte speciellt bra tex, även om den låter otroligt bra när den inte tappar kontakten.

/ B
Vill inte vara näsvis men är det en ordlek?
Arkiv vet jag vad det är och med tanke på priset 18 lär det ju va den du menar. Akivan däremot är ju mycket dyrare (och bättre), har du gjort en moddad Arkiv???Eller syftar du på Arkiv A i bestämd form (ArkivA:n) :?

Rätt ska vara rätt :wink:
/ Zed

Post subject:
PostPosted: Sun May 08, 2005 21:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Zeedje wrote:
Bill50x wrote:
Men för mig lossnade det inte förrän jag hörde Arkivan för 18 papp.... Och jag är inte ens säker på att den är prisvärd. Den spårar inte speciellt bra tex, även om den låter otroligt bra när den inte tappar kontakten.

/ B
Vill inte vara näsvis men är det en ordlek?
Arkiv vet jag vad det är och med tanke på priset 18 lär det ju va den du menar. Akivan däremot är ju mycket dyrare (och bättre), har du gjort en moddad Arkiv???Eller syftar du på Arkiv A i bestämd form (ArkivA:n) :?

Rätt ska vara rätt :wink:
/ Zed
Visst ska rätt vara rätt... Tyvärr måste jag erkänna att jag inte vet exakt vilken pickup det är jag har :oops: Men för två år sedan kostade den ca 18 tusen. Jag köpte helt enkelt en komplett uppgradering från Anders på Tonläget, bestående av nya Linto/Lingo och denna pickup. Samt en allmän uppfräschning av min LP12a. Det lät helt enkelt för djäkla bra, men vad grejorna heter la jag inte på minnet.... Fast det står skrivet på mina små svarta lådor, så där är det inget problem :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun May 08, 2005 21:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Två år sedan och 18 lax - låter som en Arkiv B. Låter säkert alldeles förträffligt!

/Z

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00