selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:18

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: LK1 som phono.
PostPosted: Sat Apr 23, 2005 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

LK1 som phono.

Är den någon som har någon uppfattning om vilken volym man ha på LK1an om man använder den som phono-förstäkare? Det vill säga om man inte byggt om den utan använder en utgång och där med kan använda volymkontrollen. Jag har hitintills försökt att ha samma volym som cd spelaren, nu har jag en ny LK1 med dirak och av någon anledning är den högsta volymen lite lägre än cd spelaren.
Någon som har erfarenhet?

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 23, 2005 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man brukar ju koppla den på tapeout eller få den ombyggd så vilken volym den skall vara om du kör så har inte jag en aning om; men varför ha volym på RIIA't (LK1) och sedan på förförstärkaren?

Om du kör den på preout så som du gör bör du fasvända någonstans åxå.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 24, 2005 09:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag fattar inte problematiken varför vill du kunna använda Lk1:ans volym om du använder den som phonoförsteg?

Jag har kört LK1 som phono utan ombyggnad, och ja det blir lägre volym än CD, lite irriterande med går ju att leva med. Det enda sättet att få detta att funka är att ha ett försteg där du kan sätta level på ingångarna. Jag tror inte på att försöka styra via volymen på phonodelen, det blir suboptimering med massa onödiga komponenter i signalvägen.

Bara mina 2 spänn... :D

/ Z

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 25, 2005 09:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo, i dagsläget så kör jag LK1an via tape out, problemet är att jag på min förra LK1a kunde reglera volymen så att den hade samma nivå som cd spelaren. Och jag upplevde inte riktigt att jag behövde höja volymen till max. Nu har jag köpt en ny LK1 med Dirak och nu måste jag höja volymen till max och det är ändå inte lika högt som på CD.

Jag tänkte att man kanske inte ska låta RIIAn förstärka för mycket, jag tänkte mig att det var ungefär som med en bärbar cd-spelare där ljudkvaliteten blir bra mycket bättre om man har låg utvolym och sedan låter signalen förstärkas av en bra anläggning.

Zeedje, vet du om du hade volymen på max när du hade din LK1a?

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 25, 2005 10:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lupus wrote:
Nu har jag köpt en ny LK1 med Dirak och nu måste jag höja volymen till max och det är ändå inte lika högt som på CD
Anledningen är troligen att din nuvarande LK1 har en modifierad volym. För att inte de första stegen från noll till mkt låg volym skulle bli för stora så kunde volymen ut sänkas. Går att ändra tillbaka, men jag håller med föregående talare om att linje ut efter volym är en dålig lösning (sämre + fasfel). Lämna den till mig så bygger jag om den till rent phonosteg.

Volymen skulle faktiskt kunna anpassas till CD-nivåer, men det kräver att man tänker till ordentligt för att inte försämra ljudet. Man får bygga om utgångssteget, vilket iofs är en god idé då det är den del som låter sämst på en LK1...

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 25, 2005 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok det låter mycket förnuftigt, jag hade det problemet med min gamla när jag använde den som en ren förförstärkare, då tyckte jag att den lägsta volymern lät mycket hög, medan jag inte var ens i närheten att spela så högt som den pallade. Tack för alla bra svar från duktiga forum medlemmar, ibland är eran hjälp guld värd.
/David

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00