selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 12:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 112 13 14 15 1657 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 15, 2005 22:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Har inte tyckt det va nån ide att lista alla plattor man köper (lathet)
Klart att man inte måste lista allt man köper. Tanken är väl mer att vi ska kunna skriva av oss när något nytt har hamnat i skivsamlingen som vi vill berätta om. En kort presentation av musik och våra egna tankar kring det hela är kul att höra. Både tips och varningar mottages.

I en annan tråd snackade vi ju lite om var vi hittar ny musik. Många av oss hade internet som källa och diverse forum och den här tråden är väl till just för att ge lite tips till aktiva forummedlemmar.

Föresten Ayn.. lyssnar på ytterligare en singel från nya Porcupine Tree... är lite lugnare fortfarande, medan ena non-album-spåret är lite hårdare. Ska bli intressant med hela skivan när den kommer. Är ju inte länge kvar!

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 15, 2005 22:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 wrote:
Quote:
Har inte tyckt det va nån ide att lista alla plattor man köper (lathet)
Klart att man inte måste lista allt man köper. Tanken är väl mer att vi ska kunna skriva av oss när något nytt har hamnat i skivsamlingen som vi vill berätta om. En kort presentation av musik och våra egna tankar kring det hela är kul att höra. Både tips och varningar mottages.
Ok, ska bättra mig :wink:
Ska bara spela in min Uni först..

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 22, 2005 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Senaste skivhögen..

Depeche Mode, remixes 6xLP, tja, de flsta låtarna är nytolkningar/remixer som inte tidigare funnits ute som maxi eller baksida.
Dvs det saknas en del bra grejer från bakkatalogen.
Jag trodde detta skulle vara en samling med alla remixer, men inte.
Partiell besvikelse men det finns några underbara guldkorn som remixen på HALO.

Pink Flyd, Echoes 4xLP
Köpte denna och Depeche till min nya grammofon men denna var faktiskt inget vidare
ljudmässigt, lite gegga på skivorna knastrar, inte någon förbättring mot de gamla LP jag har. Musikmäässigt känns den lite tråkig, ,en jag får väl ge den en chans till.

Eric Clapton, me and mr johnson LP
Bra ljud, laid back en smula enformig men en positiv överraskning.

Madness, Divine Madness 2xLP (simply vinyl)
Gillar musiken, ljudmässigt inte helt 100%.
Lite "vi gör en LP från ett gammalt DAT-band"
Skulle vara intressant att höra orginalpressningarna av denna.
Hur skall musiken besakrivas, lite engelsk ommpa ompa, UB40 partaj.

Leonard Cohen, ten new songs LP
har dissats här tidigare och inte hört igenom helt ännu men den verkar skön.
Fruga tyckte den var för tråkig så jag vavar tvungen att sätta av, men jag gillade
det jag hörde.

Peter Gabriel So, LP classical records, lyxig känsla (200g) och väldigt väljudande.
Märker att jag kommer gilla denna mer och mer. En skön LP skiva.
Har inte lyssnat specifikt på gabriel innan men kommer försöka ha råd att uttöka samlingen i framtidem. Bra!

Dido, Life For rent, LP, classical records (200g), en väldigt bra skiva som jag redan har på CD men kunde inte mottså den på vinyl. Didos röst är fantastisk, och produktionen på denna skiva är helt i min smak.

Mustasch, Rat Safari, LP, metallica på svenska med sämre produktion :)
haha har inte hunnit lyssna så mycket på denna ännu.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

CD

Elin Sigvardsson "Smithereens" En bra skiva och Elin sjunger bra

Anna Terheim "Somebody outside" En riktigt bra skiva med underbar väldigt speciell sång (rolig dialekt)

Peter Gabriel "So" gillar den så mycket att jag ville ha den på cd också

Raymond & Maria " Vi ska bara leva klart" nja jo trallvänligt men ger väl inte så mycket för "protestsången" eller vad man ska kalla den. Popdängor av mer ordinärt snitt. Bra röst dock

Blu Cantrell "Bitter Sweet" skön blues bra/snygg sångerska

Velvet Revolver "Contraband" ska lyssnas igenom mer men spontant en underbar rockplatta med stor potential att bli ännu bättre

Mike & Mechanics "M6" är man fan så är man en bra skiva om inte den bästa

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 25, 2005 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fick ett paket igår med

PT - Deadwing
PT - In Absentia 2CD
Fish - Songs From the Mirror
Fish - Fellini Days

"In Absentia" är ju jäkligt trevlig men jag har köpt den först nu. "Deadwing" är så där, men växer kanske (har förhoppningar om det iaf).

Fish-skivorna är kompletteringar till de andra jag har. Inte hans starkaste skivor även om Fish aldrig är dålig. Guldkornen finns dock att hämta på andra skivor.

Sen väntar jag på "Madrugada - The Deep End (Limited Edition)" som jag beställt från tyskland. Norrmännen kan sin sak och jag tror det här borde fungera för er som kanske lyssnar på Nick Cave, Doors och liknande. Har iofs inte hört skivan ännu, men vet att den är bra (tillfälle för att bli besviken *hehe*)

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 28, 2005 19:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Va på Åhlens å hittade denna för 49:-
Peps Blodsband : Hög Standard

Kul när dom återutger gamla vinylplattor med samma omslag å låtordning.
Peps är väl inte nån favorit men han ska komma å spela på Droskan i Umeå den 19 Maj å ja ska va DJ då så det kändes rätt att köpa in en platta med han iaf hehe

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 29, 2005 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Senaste inköpet gjordes i torsdags Göteborgs bandet the buckshots debut platta som släpptes i torsdags mycket bra platta och mycket release party.

www.thebuckshots.net

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 06, 2005 20:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Fick Charlie Thompson : Vol 2 (The Hillbilly Side Of ...) i brevlådan idag och gissa om den åkte på snabbt.
Gillar man Rockabilly/Hillbilly så kommer man älska denna platta, det låter till 100% som om den var inspelad 1952 och det är inte dåligt kan ja lova.
Det låter som Hank Williams, Ernst Tubb och han gö ett par av deras låtar på skivan också. Även Slim Whitmans Indian Love Call (känd från filmen Mars Attacks) finns med :lol:

Vol 1 (The Rockin' Side Of ..) är också kanon och är som denna ett måste i samlingen.

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 06, 2005 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 wrote:
Sen väntar jag på "Madrugada - The Deep End (Limited Edition)" som jag beställt från tyskland. Norrmännen kan sin sak och jag tror det här borde fungera för er som kanske lyssnar på Nick Cave, Doors och liknande. Har iofs inte hört skivan ännu, men vet att den är bra (tillfälle för att bli besviken *hehe*)
Du blir inte besviken. Madrugada är störtsköna. Det är även Sivert Höyems soloprojekt "Ladies and gentlemen of the oposition" !

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 07, 2005 09:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Oroa dig inte, jag har koll på norrmännen i Madrugada. Fick bara lov att vänta lite extra då jag ville ha limited edition av skivan och fick beställa från tyskland. Har fått skivan rankar den i mitten av deras fyra skivor ..hur nu det är möjligt... men ni fattar. Tyckte den lät lite sämre än vad jag hade hoppats på, iaf vissa spår.

Siverts röst har blivit "äldre/mognare" både till det bättre och det sämre. Tror faktiskt att den var lite mer spännande på IS-, ND-skivorna.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 14, 2005 23:39 
Site Admin
Site Admin

equi2 wrote:
"In Absentia" är ju jäkligt trevlig men jag har köpt den först nu. "Deadwing" är så där, men växer kanske (har förhoppningar om det iaf).
Efter en dryg veckas flitigt lyssnande på Deadwing håller jag nog fortfarande IA högre men tycker att DW är en mycket bra skiva. De spinner vidare på tyngden från IA men man hör samtidigt referenser till tidigare skivor. DW känns mer som ett enhetligt album än IA. Märkligt nog har 'Shallow' fått en hel del skäll i supporterskarorna medan 'Lazarus' hyllats. Jag tycker Shallow är helt ok men att Lazarus är en riktigt tråkig pianoballad... :?

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 15, 2005 00:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tori Amos - Beekeeper

mycket bra skiva!

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 19, 2005 13:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The incredible Jimmy Smith
En platta från -60 som heter back at the chicken sack och har även bokat en beg vinyl samma artist och samma jam om jag inte har fel info som heter midnight special.
Hammondjazz på högsta nivå :D

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 19, 2005 23:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

3 nya Blue Note plattor :

1, Art Bakey & The Jazz Messengers - A Night In Tunisia (RVG Edition)
2, Horace Silver - Horace Silver & The Jazz Messengers (RVG_Edition)
3, Tina Brooks - True Blue (RVG_Edition)

Gillar man Jazz så ä dom ett givet köp :D
Klassisk Blue Note Jazz inspelad i Rudy Van Gelders studio och Remastrade av Rudy i Blue Notes RVG Edition serie som har hållt på sen 1999 tror jag.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 23, 2005 15:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jaha, jag lovade ju att bli bättre på att tipsa om musik...

Köpte bla tre Roddan-plattor (USApress), de tre där han sjunger gamla amerikanska "Jazz standards".
Serien heter "American Songbook"
Alla tre har bra sväng o kanonljud. Verklig hög klass rakt igenom; låtar, musiker, framförandet, mixning.
Vol I är verkligen skitbra, den kan vem som helst njuta av -även de som kanske inte har Jazz som främsta intresse.

Vol II o III är för de som gillar denna musikstik.
Men gillar ni musik - tveka inte!

DVD freaks:
köp Sting's liveskiva "the brand new day tour". Otroligt bra!

Köp Metallica's dubbel-DVD där dom spelar ihop med SanFrancisco Symphony Orchestra.
Otrolig skön mix av klassisk o dunkadunka. En del i orkestern diggar som tusan, en på cello har fler tagel av på stråken för varje tagning på honom.
Makalöst intressanta reportage om hur iden växer fram, repetitioner mm.
Inte den första Metallica plattan kanske...

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 112 13 14 15 1657 Next

All times are UTC+02:00