selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 04:54

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Hej igen!
PostPosted: Mon Dec 22, 2003 13:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag är nyfiken på hörlursförstärkare till hd600.
Är det någon som har erfarenhet av och/eller kan rekomendera en hörlurförtärkare, dock ej X-can v2 som jag lyssnat på utan att bli direkt imponerad?

mvh

Peter

Post subject: Re: Hej igen!
PostPosted: Mon Dec 22, 2003 20:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mendelevium wrote:
Är det någon som har erfarenhet av och/eller kan rekomendera en hörlurförtärkare, dock ej X-can v2 som jag lyssnat på utan att bli direkt imponerad?

mvh

Peter
Vad sägs om att prova Naim Headline?

Post subject: Re: Hej igen!
PostPosted: Wed Dec 24, 2003 00:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Mendelevium wrote:
Jag kör med en Creek OBH-11 med stora nätdelen till mina HD580. Funkar kanonbra! Den finns dock inte kvar nu. Efterträdaren heter OBH-21, som även finns i en 'SE'-version med högre komponentkvalitet. Information finns på Creeks hemsida.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 01:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Finns det någon som har koll på AKG, är det nått att ha?
Tonläget säljer några olika lurar, något tips om vilka som är "bäst"?

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2005 17:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Blev det några lurar Ayn?

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2005 18:40 
Site Admin
Site Admin

Oj, det glömde jag kanske skriva ja.

Jo, det blev ett par Sennheiser HD600 som jag haft i lite drygt ett år nu, tänk vad tiden går fort. Mycket nöjd med dessa! HD650 låter ännu bättre.
Jag tycker det är svårt att köra tune-dem på lurar, allt känns väldigt annorlunda när man har hela scenen inne i huvudet liksom, så jag nöjer mig med att säga att allting låter väldigt avslappnat och balanserat. I jämförelse med en hel del andra testobjekt lät de andra (typ Grado SR-60, Beyerdynamic BT-880 och nån till) relativt skrikigt och påträngande. Vissa tycker att HD-600 liksom "fadar" ut i diskantområdet men det är inget jag märkt. Om jag gjort det så är det väl det jag uppfattar som att de är behagligt icke-skrikig.

Först när jag fick lurarna ägde jag en Majik som jag körde med hörlursutgången från. Problemet med det var att signalen ut till högtalarna inte mutades när man tryckte i hörlurar (i min åsikt ganska pantat). Köpte en separat hörlursförstärkare istället, en klon av Grado RA1. Den låter...helt enkelt oengagerande i jämförelse, jag känner ingen lust att lyssna på musik med den. Den är förresten till salu, men efter denna lilla sales talk är mina förhoppningar inte så höga åtminstone här på forumet :)
Funderar på att skaffa en Musical Fidelity X-Can v2 eller v3 istället. De lät trevligt tillsammans med både HD-600 och HD-650. Majiken är såld och jag äger nu istället Kairn som ju inte har nån hörlursutgång, så det är tyvärr inte möjligt att köra nån sån lösning.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2005 21:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok tack för recensionen. Jag ska skaffa ett par lurar kommer att köra via Kolektorns utgång först men det blir att skaffa en hörlursförstärkare senare. Funderar på ett par Philips SBCHP1000 eller möjligen Sennheiser 650. Har inte lyssnat alls än

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 01, 2005 07:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har HD 650 och MF V3. Det funkar väldigt bra och är inte alls skrikigt. Det låter lite annorlunda jämfört med lk 140 och ninka. Man hör fler instrument och tydligare med hörlurarna tycker jag, särskilt i basen kan man höra mer nyanser.

Jag lät dem spela på ganska hög volym en hel helg utan att jag hade dem på mig för att spela in både förstärkaren och hörlurarna. Det finns de som hävdar att det blir betydligt bättre om man byter ut kablarna och strömförsörjningen/transformatorn. Jag har dock inte provat själv. Dessutom tycker jag att jag har lagt tillräckligt mycket pengar redan på hörlurssystemet, jämfört med det vanliga.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 01, 2005 09:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jag har HD 650 och MF V3. Det funkar väldigt bra och är inte alls skrikigt. Det låter lite annorlunda jämfört med lk 140 och ninka. Man hör fler instrument och tydligare med hörlurarna tycker jag, särskilt i basen kan man höra mer nyanser.

<Snip>Det finns de som hävdar att det blir betydligt bättre om man byter ut kablarna och strömförsörjningen/transformatorn. Jag har dock inte provat själv. Dessutom tycker jag att jag har lagt tillräckligt mycket pengar redan på hörlurssystemet, jämfört med det vanliga.
Jag har HD600 tillsammans med MF x-can v.3 och investerade i Cardas hörlurssladd för ca 2.000:-
Ingen dramatisk skillnad men ljudet blev (tillsammans med MF som är rör...) varmare och känns större och mer avslappnat. Skillnaden var större när jag köpte strömgrejen X-psu v.3 med den låter det helt enkelt riktigt jävla bra :)
Hörlurslyssning är ju lite speciellt, jag lyssnar för att plugga musik, alltså väldigt analytiskt och man hör ju alla stämmor fantastiskt bra. Bättre med Cardas helt klart men värt 2000:- är tveksamt, lägg hellre peng på X-psu ! (eller båda så kan man sluta fundera se'n ;) )

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 02, 2005 01:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

tror dom hade ett test i någon tidning alldeles nyss......vet inte vilken de var dock, "Hifi Choice" eller "High Fidelity" eller "Hifi&Musik".

är själv lite sugen på nå lurar, mest för att testa.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 02, 2005 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joakimw
Hur funkar X-psu v3 tillsammans med hörslursförstärkaren? Kopplar man in den istället för den där lilla transformatorn (eller vad det nu är, den det lilla svarta lådan)? Hur mycket kostar den?

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 02, 2005 23:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Joakimw
Hur funkar X-psu v3 tillsammans med hörslursförstärkaren? Kopplar man in den istället för den där lilla transformatorn (eller vad det nu är, den det lilla svarta lådan)? Hur mycket kostar den?
Precis, den driver alla grejor i lilla X-serien (v.3), eftersom jag har en X-Lps v.3 också så slog jag till, fick den för 2730:- (bra pris)

Den är bara en extern strömförsörjning, inget annat.

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00