Ayn wrote:
Kan hålla med delvis, det bluddras till ganska rejält mot slutet. Samtidigt är det viktigt att inte göra tvärtom och förenkla för mycket. .
Tycker det bluddras hela tiden iof...
Brukar vara så att de som inte kan beskriva en sak enkelt, inte vet hur det egentligen funkar...
Kan enl mig inte göras för enkelt.
Varför himlen är blå, förklaras på 5 sec om det är barnet som frågar. Längre tid o mer detaljer för en gymnasist o kanske dagar för en på Chalmers.
Men samtliga förklaringar bör börja med 5 sekundaren!
Ayn wrote:
Just det tycker jag gör att den här artikeln är så läsvärd, eftersom den tar upp sincar och deras funktion - det är otroligt vanligt att folk tror just på detta snack med staplar som representerar nivåer i tid och amplitud. Såklart CD inte ser så inbjudande ut då liksom.
Just detta är det jag går igång på...

Åhman vilseleder läsaren.
Problemet är INTE hur CD kodas/avkodas
Grejjen är ju att man manipulerar signalen = känsligt.
Vad gör man med en LP?
Omvandlar ljudet till nåt som gravyrnålen kan drivas med.
Sedan kopierar man... sedan kör man en pickup på skivan där signalen sedan justeras igen (RIAA). = rätt mycket enklare --> mindre påverkan på informationen.
Man kan väl säga så här:
CD: data är i princip oförvanskat, men informationen (musiken) förstörs
LP: data förstörs (brus, brum, distortion mm) , men informationen finns kvar
Att fokusera på sincar
Så ytterligt ointresant o missledande. Dessutom är graferna felaktiga.
Att tro att musik består av en eller ett par sinusvågor är inte hela sanningen. Musik består av en superstor blandning av sinusvågor överlagrade på varandra.
Desssutom med olika amplitud (volym)
Om man nu kunde räkna ut hur man ska göra en CD som låter bra (sincar typ) - varför är då inte alla lika bra som CD12 på både sväng o HIFI?
Ursäkta, men jag blir så trött på tekniksnack där man fukuserar på detaljer som inte är viktiga för helheten - ofta för att dessutom brilljera om sina kunskaper.
Linn's kataloger är befriande fria från förklaringar på varför just DEN prylen låter så bra!
Inga kurvor/grafer o sånt skit