selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 04:49

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 01, 2005 07:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Alla dom hoppen är väldigt tydliga, men det sista hoppet till CD12 är den mest fascinerande, plötsligt blir allting bara RÄTT. Från Ikemi till 2.1 är det karaktärsbyte, blir lite piggare osv, karaktären består när man byter till 1.1 - bara bättre, sen till cd12 är det karaktärsbyte igen, bak till lite mer "avslappnat" ljud men så fruktansvärt äckligt naturligt. Plötsligt bara DÖR intresset för att jämföra.

Kan inte säga det bättre än att CD12 är facit.
Tur jag inte hört CD12 :roll:
Verkar som att jag ska undvika det ett tag till, haha
Håller med Daniel: Ikemi till Unidisk är karaktärsbyte (låter nyare o fräschare). Sedan mellan de olika Unisarna SC upp till 1.1 blir det bara bättre.
Ikemi låter skitbra till man kopplar in Akurate, då hör man att Ikemi låter "CD-hård o vass", där en Uni SC låter "vinylmjuk".
Akurate är fruktansvärt avslöjande!

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 01, 2005 08:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mycket intressant läsning i tråden måste bla kolla över mitt rum och se vad som kan förbättras

Jan << Hmmm jag hade i princip bestämt mig för en Ikemi och sen en Exotik på det. Men i mina våtaste drömmar finns ett par akurate 242 och en till AV5125, nu är det säkert ett bra tag bort om det ens någonsin blir aktuellt. Men hursom kanske det är bättre att gå på en Unidisk SC om planer på Akurate finns med i bilden?

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 01, 2005 09:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Mycket bra läsning om CD-systemets myter och sanningar:

http://www.lts.a.se/artiklar/sincen.pdf
Håller inte med. Öhmans artiklar brukar vara läsvärda men denna var usel.
Hur man kan beskriva något så enkelt så komplicerat är ofattbart. O de intressanta svaren uteblir.
Att dessutom lägga så mycket text att kasta skit på de som "inget vet" inger ingen respekt direkt.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 01, 2005 10:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Mycket intressant läsning i tråden måste bla kolla över mitt rum och se vad som kan förbättras

Jan << Hmmm jag hade i princip bestämt mig för en Ikemi och sen en Exotik på det. Men i mina våtaste drömmar finns ett par akurate 242 och en till AV5125, nu är det säkert ett bra tag bort om det ens någonsin blir aktuellt. Men hursom kanske det är bättre att gå på en Unidisk SC om planer på Akurate finns med i bilden?
Man ska inte förstora upp de små bristerna i HIFI återgivning på Ikemi!
Behövs toppgrejjer rakt igenom för att höra dem.
Ikemi låter ju skitbra hos mig med Kontrol/Klout/Keltik :wink:
Kör vidare på din plan.

När du sedan har 242/5125 kommer det att finnas m bättre nya Unidiskar alt billiga beg.
Utvecklingen går snabbt. (jämför en ett år gammal uni med en ny så får du höra :shock: )
O då bara byter du in din Ikemi...

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 01, 2005 10:33 
Site Admin
Site Admin

sportbilsentusiasten wrote:
Ayn wrote:
Mycket bra läsning om CD-systemets myter och sanningar:

http://www.lts.a.se/artiklar/sincen.pdf
Håller inte med. Öhmans artiklar brukar vara läsvärda men denna var usel.
Hur man kan beskriva något så enkelt så komplicerat är ofattbart. O de intressanta svaren uteblir.
Att dessutom lägga så mycket text att kasta skit på de som "inget vet" inger ingen respekt direkt.
Kan hålla med delvis, det bluddras till ganska rejält mot slutet. Samtidigt är det viktigt att inte göra tvärtom och förenkla för mycket. Just det tycker jag gör att den här artikeln är så läsvärd, eftersom den tar upp sincar och deras funktion - det är otroligt vanligt att folk tror just på detta snack med staplar som representerar nivåer i tid och amplitud. Såklart CD inte ser så inbjudande ut då liksom.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 01, 2005 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Kan hålla med delvis, det bluddras till ganska rejält mot slutet. Samtidigt är det viktigt att inte göra tvärtom och förenkla för mycket. .
Tycker det bluddras hela tiden iof...
Brukar vara så att de som inte kan beskriva en sak enkelt, inte vet hur det egentligen funkar... :wink:
Kan enl mig inte göras för enkelt.
Varför himlen är blå, förklaras på 5 sec om det är barnet som frågar. Längre tid o mer detaljer för en gymnasist o kanske dagar för en på Chalmers.
Men samtliga förklaringar bör börja med 5 sekundaren!
Ayn wrote:
Just det tycker jag gör att den här artikeln är så läsvärd, eftersom den tar upp sincar och deras funktion - det är otroligt vanligt att folk tror just på detta snack med staplar som representerar nivåer i tid och amplitud. Såklart CD inte ser så inbjudande ut då liksom.
Just detta är det jag går igång på... 8) Åhman vilseleder läsaren.
Problemet är INTE hur CD kodas/avkodas
Grejjen är ju att man manipulerar signalen = känsligt.
Vad gör man med en LP?
Omvandlar ljudet till nåt som gravyrnålen kan drivas med.
Sedan kopierar man... sedan kör man en pickup på skivan där signalen sedan justeras igen (RIAA). = rätt mycket enklare --> mindre påverkan på informationen.

Man kan väl säga så här:
CD: data är i princip oförvanskat, men informationen (musiken) förstörs
LP: data förstörs (brus, brum, distortion mm) , men informationen finns kvar

Att fokusera på sincar :?
Så ytterligt ointresant o missledande. Dessutom är graferna felaktiga.
Att tro att musik består av en eller ett par sinusvågor är inte hela sanningen. Musik består av en superstor blandning av sinusvågor överlagrade på varandra.
Desssutom med olika amplitud (volym)
Om man nu kunde räkna ut hur man ska göra en CD som låter bra (sincar typ) - varför är då inte alla lika bra som CD12 på både sväng o HIFI?

Ursäkta, men jag blir så trött på tekniksnack där man fukuserar på detaljer som inte är viktiga för helheten - ofta för att dessutom brilljera om sina kunskaper.
Linn's kataloger är befriande fria från förklaringar på varför just DEN prylen låter så bra!
Inga kurvor/grafer o sånt skit :roll:

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 01, 2005 12:14 
Site Admin
Site Admin

sportbilsentusiasten wrote:
Att fokusera på sincar :?
Så ytterligt ointresant o missledande. Dessutom är graferna felaktiga.
Hur då?
Ämnet för hela artikeln är ju sincar! Möjligen var det missledande av mig att säga att det var intressant läsning angående CD-systemet som helhet, det ber jag om ursäkt för. Vad jag menade var att det finns en hel del läsvärt som kan hjälpa en att få lite större förståelse för hur det funkar. Hur det är missledande vet jag inte om jag förstår. Eller på vilket sätt graferna är felaktiga. 8)
Quote:
Att tro att musik består av en eller ett par sinusvågor är inte hela sanningen. Musik består av en superstor blandning av sinusvågor överlagrade på varandra.
Desssutom med olika amplitud (volym)
Det påstås väl ingenstans att musik består av endast ett par sinusvågor? Det är ju en förenkling (som du ju efterlyste) för att bättre kunna visa på vad som händer med signalen. Hur lätt är det att visa på något sånt med en våg med 40-50 frekvenskomponenter?
Quote:
Om man nu kunde räkna ut hur man ska göra en CD som låter bra (sincar typ) - varför är då inte alla lika bra som CD12 på både sväng o HIFI?
Jadu...såvitt jag vet används totalt sett endast ett fåtal DA-omvandlarmodeller för en stor del av de CD-spelare som finns på marknaden. Jag tror inte det är just där den stora skillnaden gäller oftast (men nu spekulerar jag bara iofs). Varför är inte Genki lika bra som Ikemi? De har ju allt möjligt gemensamt, till exempel DA-omvandlarna. Linn-folk om några har nog lärt sig att transporten t.ex. spelar stor roll för timing!
Sincar är inte en uträkning på hur man ska göra en bra CD-spelare, det är en teknik som används helt enkelt. Typ på samma sätt som en tonarm inte beskriver hur man gör en bra skivspelare.
Quote:
Ursäkta, men jag blir så trött på tekniksnack där man fukuserar på detaljer som inte är viktiga för helheten - ofta för att dessutom brilljera om sina kunskaper.
Linn's kataloger är befriande fria från förklaringar på varför just DEN prylen låter så bra!
Inga kurvor/grafer o sånt skit :roll:
Ptja, det är ju tycke och smak. :) Jag är ingalunda någon särskilt kunnig person inom området, inte heller är jag särskilt intresserad av hur mina prylar mäter eller så (så länge de låter bra är jag nöjd), men jag tar hellre hard facts i form av tekniksnack och grafer än det säljsnack Linn har kört de senaste åren. Allra helst anar jag att vi bägge vill ha tillbaka den stil Linn körde med förut! Dvs varken eller, utan tune-dem-beskrivningar som alla kunde förstå och relatera till.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 01, 2005 15:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn, mitt inlägg är ingen kritik mot dig så inget skäl att be om ursäkt.
Jag blev bara besviken på artikeln;
Jag fattar att artikeln inte handlade om CD i allmänhet men Öhman brukar ha snorkoll. Höga förväntningar som krachade...

Vi får snacka på tfn, himla svårt att berätta vad som är fel i graferna annars (men du har en extra sinusvåg som är felritad)

Ang LINN info, det som vore superintressant vore en redogörelse över VAD de tycker är viktigt för "tune dem" vid konstruktionen av deras prylar o hur de resonerar o testar sig fram.
Detta därför att Linn uppenbarligen kan detta bättre än alla andra.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 01, 2005 19:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

daniel.n wrote:
<AOL>
me too!!!!!!!!11
</AOL>

Skämt åsido, håller med till fullo. Jag var också tidigare väldigt imponerad över hur nära CD12 jag tyckte Ikemin var.

Kan inte säga det bättre än att CD12 är facit.
Tack Daniel! Jag var lite gramse igår eller; "den kvällen somnade Tyko Jonsson i vrede". :twisted:

Kul att "Hifi-himlen" öppnat sig för dig :!:

Visst är det fantastiskt hur man utvecklas i sin lyssning och hur tidigare referenspryttlar liksom åldras och tappar sin forna glans (LP12 undantaget med lite moddar efter hand...)

/ Zeedje

Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00